دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

علائم كووید طولانی مدت چیست؟
 
رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند گفت: اطلاعات از مدت زمان ماندگاری شرایط كرونایی پس از ابتلا هنوز كاملاً مشخص نیست؛ بعضی از بررسی ها نشان داد كه این بیماری می تواند سه ماه طول بكشد و بعضی تا شش الی 9 ماه نیز گزارش شده است.
علائم كووید طولانی مدت چیست؟ مسعود ضیایی در گفت وگو با ایسنا اظهار كرد: اگر به بیماری كووید 19 مبتلا و درمان شده اید، اما هنوز برخی از علائم را دارید ممكن است بیماری داشته باشید كه بیماری پس از كووید 19 نامیده می شود كه گاهی اوقات این بیماری با عنوان كووید طولانی مدت نیز گفته می شود.

وی افزود: بعضی از رایج ترین علائم بیماری بعد از كووید 19 یا همان كووید طولانی شامل تنگی نفس، خستگی، اختلال در عملكرد شناختی كه مردم آن را اختلال در تمركز حافظه نیز می گویند، است؛ این سه مورد رایج ترین علائم هستند با این حال بیش از 200 علائم وجود دارد كه اواسط بیماری های مختلف گزارش شده است.

وی ادامه داد: لیست علائم طولانی است؛ بنابراین علائم دیگری كه بیماران یا افراد ممكن است تجربه كنند، مانند درد قفسه سینه، اختلال در صحبت كردن، اظطراب یا افسردگی، تب، از دست دادن حس بویایی و چشایی كه این لیست بسیار طولانی است، اما سه موردی كه اول بیان شد موارد اصلی هستند.

ضیایی افزود: اطلاعات از مدت زمان ماندگاری این شرایط هنوز كاملاً مشخص نیست؛ بعضی از بررسی ها نشان داد كه این بیماری می تواند سه ماه طول بكشد و بعضی تا شش الی 9 ماه نیز گزارش شده است، اما همانطور كه می دانید حدود یك سال و نیم است كه درگیر این همه گیری هستیم و نیاز است تا بررسی ها و مطالعات بیشتری انجام شود تا بیمارانی را كه به این بیماری بعد از كووید 19 مبتلا شدند را به مدت طولانی تر دنبال كنیم.

رئیس مركز تحقیقات بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشكی بیرجند و فوكال پویینت علمی مراقبت و مدیریت بیماری های عفونی تصریح كرد: هر فردی كه به بیماری پس از كووید 19 مبتلا می شود باید دنبال دریافت مراقبت های لازم باشد كه توسط ارائه دهنده مراقبت های اولیه ارائه می شود.

ضیایی اظهار كرد: همچنین متخصصان توانبخشی مرتبط و در كارهای اجتماعی، روانشناس اجتماعی و متخصصان بهداشت روانی می توانند كمك كننده باشند؛ اینها مراقب هایی است كه افراد مبتلا به بیماری پس از كرونا باید دریافت كنند.

وی با بیان اینكه محققان در حال كسب اطلاعات بیشتر در مورد علت مكانیزم واقعی بیماری هستند، تصریح كرد: در مورد واكسن كرونا، كاملا واضح است كه برای جلوگیری از عفونت ویروس، پیشگیری و بهترین راه برای جلوگیری از بیماری و ایجاد بیماری های پس از كرونا است.

وی تصریح كرد: واكسن های تایید شده موجود از بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر جلوگیری می كنند؛ بنابراین همه كسانی كه واجد شرایط هستند باید واكسن بزنند و البته كه اقدامات پیشگیرانه بهداشتی مانند ماسك زدن، رعایت فاصله فیزیكی و شستن دست ها برای جلوگیری از كرونا بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۱۹ - ۰۳/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۶