دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

كنترل كرونا و بهبود معیشت مردم اولویت های اصلی دولت
 
رضا الماسی
آنچه مردم از دولت جدید خواسته اند یك تحول است. این تحول اجتناب ناپذیر است برای كشور و باید اتفاق بیفتد. برنامه دولت، برنامه تحول است و این تحول مستند است به سند بسیار ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی. سند ماندگار بیانیه گام دوم مستند اقدامات دولت خواهد بود. در این سند كه رهبری فرزانه انقلاب اسلامی بسیار حكیمانه نوشته اند، هم وضع موجود به خوبی ترسیم شده، هم وضع مطلوب... ما از اصحاب «ما می توانیم» هستیم. یقین داریم با همه موانع و مشكلاتی كه وجود دارد، امروز راه برای برون رفت از این مشكلات كاملاً وجود دارد و اراده جدی برای رفع مشكلات بحمدالله وجود دارد. ملت عزیز ما، جوانان برومند ما، نیروی انسانی كارآمد ما وضعیت را متحول خواهد كرد ان شاءالله. (آیت الله رئیسی در مراسم تنفیذ حكم ریاست جمهوری)
«تحول» كلیدواژه ای است كه مبدأ هر حركت جهشی در كشور می باشد. البته به تعبیر حضرت آقا تحولی مطلوب است كه در مسیر مثبت باشد و هر تحولی مطلوب كشور نخواهد بود.
یكی از عواملی كه باعث امیدآفرینی نزد مردم شده رویكرد تحولی آیت الله رئیسی است. این رویكرد مسبوق به سابقه عملكرد تحولی او در قوه قضائیه و سایر مسئولیت هایش می باشد.
كنترل كرونا؛ اولین اولویت دولت
مسائل فوری كه پیش روی كشور قرار دارد و به تعبیری، حالت اورژانسی پیدا كرده، مسئله كرونا و مسئله بهبود معیشت مردم(به خصوص اقشار ضعیف) است. یكی از اولین اقدامات رئیس جمهور نیز به مسئله كنترل شیوع ویروس كرونا و همچنین سرعت گرفتن واكسیناسیون عمومی و تامین داروهای مورد نیاز بیماران كرونایی اختصاص یافته و همچنان پیگیری می شود.
از زمان روی كار آمدن دولت سیزدهم، اظهارنظرهای زیادی روی اولویت های اصلی دولت برای ایجاد تحول و جهش به سمت اهداف و آرمان های انقلاب صورت گرفته و می گیرد.
مهندس سیدمرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه در این باره به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای می گوید: « امروزه مسائل زیادی است كه همه روی آن توافق دارند و باید این مسائل حل شود. فكر می كنم اوّلین مسئله واكسیناسیون كرونا باشد. همه روی این مسئله وفاق دارند و دولت می تواند از ملت، سایر ارگان ها، امكانات كشور و امكانات دولتی و مردمی برای گسترش واكسیناسیون استفاده كند. اگر این اتفاق بیفتد ما می توانیم به مسئله مشاغلی كه در اثر كرونا آسیب دیده یا ازدست رفته ، رسیدگی كنیم. این مشاغل با واكسیناسیون می توانند به كارشان برگردند و این كار در جامعه وحدت آفرین و موجب وفاق خواهد شد.
دومین مسئله ای كه همه روی آن وفاق دارند، دولتی شفاف، كارآمد و سالم است كه عاری از فساد باشد. این امكان هم با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات یا آی.تی وجود دارد كه به آن دولت الكترونیك گفته می شود. الان سرمایه گذاری های زیادی شده، فقط اراده ای می خواهد كه این سامانه ها به همدیگر متصل شوند؛ سامانه هایی كه می توانند شفافیت ایجاد كنند و فساد اداری را بشكنند و كار مردم را به سرعت انجام بدهند. در بعضی جاها این اتفاق افتاده و مردم در هر زمانی می توانند با دستگاه ها ارتباط بگیرند و مسائل شان را حل كنند. پس، با ایجاد درگاه واحد و كامل كردن دولت الكترونیك و وصل كردن این سامانه ها كارها شفاف و عاری از فساد خواهد شد، دولت كارآمد خواهد شد، كارها سرعت پیدا خواهد كرد، اعتماد مردم باز سازی و وفاق ملی ایجاد می شود و همه آمادگی دارند در این زمینه همكاری كنند.»
نبوی سومین اولویت دولت را ایجاد ثبات اقتصادی بر اساس سیاست ها و خطوط كلی نظام می داند و توضیح می دهد: « شاخص های اقتصاد كلان مثل تورم، اشتغال، نقدینگی، كسری بودجه و... باید به وضعیتی برسد كه كار اقتصادی برای مردم قابل پیش بینی و باثبات باشد.
چهارمین مسئله ، شفاف و هوشمند كردن نظام مالیاتی است. الان برای هوشمندكردن نظام مالیاتی سرمایه گذاری زیادی شده، منتها عده ای در بدنه سازمان مالیاتی نمی گذارند این شفافیت به هوشمندی تبدیل شود تا جلوی فرار مالیات ها گرفته شود؛ چون منافعی در این زمینه دارند. این هم اراده ای می خواهد كه نظام جامعِ مالیاتیِ هوشمند با سرعت پیاده شود تا هم درآمدهای دولت تعیین شود، هم فرار مالیاتی نداشته باشیم، هم عدالت مالیاتی داشته باشیم و هم ان شاءالله رضایتی در عموم مؤدیان مالیاتی ایجاد شود.»
لزوم اقدامات جدی
برای بهبود معیشت مردم
رهبر معظم انقلاب چندی پیش «تقویتِ تولید داخلی» و «رفع موانع و مشكلات» از پیش روی آن را محور نجات اقتصاد كشور و بهبود وضعیت معیشتی مردم دانسته بودند؛ «محور نجات اقتصاد كشور، تقویت تولید داخلی است؛ تقویت تولید داخلی؛ مبارزه با قاچاق، مبارزه با واردات بی رویّه... این مبارزه را جزو مسائل اصلی خودشان بدانند.» 14/03/1400
یكی دیگر از موضوعات مهم مطرح شده در بحث اقتصاد «فعال سازی ظرفیت های مردمی» است. به گفته كارشناسان اقتصادی، كارگاه های متوسّط و كوچك صنعتی در این راستا باید توسعه پیدا كنند.
«رفع مشكل بیكاری» به خصوص برای جوانان با استفاده از بخش خصوصی، یكی از مطالبات مهم رهبر انقلاب طی چند سال اخیر بوده است. اگر دولت ها برنامه ریزی درستی در مورد ایجاد اشتغال داشته باشند و این برنامه ریزی را با دقّت و با انضباط دنبال بكنند و از امكانات و ظرفیّت های كشور و ظرفیّت های بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال استفاده بكنند، كمك بزرگی به اقتصاد كشور و به پیشرفت كشور خواهد كرد.
محسن مقدم، جامعه شناس و پژوهشگر در گفت وگو با گزارشگر روزنامه كیهان با اشاره توصیه های رهبر انقلاب به مسئولان برای بهبود وضع اقتصادی كشور می گوید: «یكی از نكات مورد تأكید حضرت آقا حفظ و تقویت ارزش پول ملّی است.
این موضوع در متن حكم تنفیذ رئیس جمهور محترم نیز مورد اشاره قرار گرفته است. كنترل نرخ ارز مهم ترین اقدام كوتاه مدّت دولت است كه به اذعان كارشناسان خبره اقتصادی امكان پذیر
است. اگر بنیه اقتصاد قوی بشود، شاخص های كلان كمتر تحت تاثیر تكانه های خارجی قرار خواهند گرفت و به تبع آن پول ملّی تقویت خواهد شد. تقویت پول ملّی در امر معیشت مردم نیز یك تأثیر فوق العاده ای دارد.»
او می افزاید: «رسیدگی به معیشت عمومی مردم و به صورت مشخص «حل مشكل گرانی» باید یكی دیگر از سرفصل های اصلی برنامه اقتصادی دولت جدید باشد. واقعاً معیشت خانوارها دچار مشكل جدّی است و مردم تحت فشار هستند. رهبر انقلاب در جلسات متعدّد با مسئولان دولت قبل بر این مسئله پافشاری می كردند. راه حل های زیادی هم وجود دارد اما مشكل اصلی، اراده و شجاعت مسئولان اجرائی است كه امیدواریم در دولت سیزدهم مدیرانی با این ویژگی ها منشأ تحول بشوند. كشور ما ظرفیّت ها و امكانات زیادی دارد؛ استفاده از این امكانات هم به تعبیر آقا احتیاج به معجزه ندارد.
شرطش این است كه یك مدیریّت قوی و ضدّ فساد بر كشور حاكم باشد و یك برنامه جامع اقتصادی هم وجود داشته باشد.»
جنگ تبلیغاتی دشمن را جدی بگیرید
آخرین توصیه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور، جدی گرفتن مسئله جنگ تبلیغاتی دشمن است. ایشان در این باره می فرمایند: «امروز بیشترین تحرّك دشمنان ما علیه ما بیش از تحرّكات امنیّتی و اقتصادی، تحرّكات تبلیغاتی و جنگ نرم و تبلیغات رسانه ای است؛ برای اینكه بر افكار عمومی مردم مسلّط بشوند مبالغ هنگفت هزینه می كنند، كارهای بسیار انجام می دهند؛ فكرهای بسیاری را در مجموعه های فكری برای این كار استخدام می كنند تا بتوانند با جنگ روانی، با تبلیغات گوناگون، افكار عمومی كشورها را - از جمله بیشتر از همه امروز كشور ما را كه هدف سوء نیّت قدرت های بزرگ است - قبضه كنند و در اختیار بگیرند. وقتی افكار عمومی یك ملّت در اختیار بیگانه قرار گرفت، حركت آن ملّت هم طبعاً طبق میل آن بیگانه پیش خواهد رفت.»
خانم زینب عباسی، كارشناس ارشد علوم ارتباطات در این باره به گزارشگر روزنامه كیهان می گوید: «دنیای امروز دنیای ارتباطات و رسانه است. كار تبلیغاتی بسیار كار مهمّی است؛ هر كشوری در این زمینه قوی باشد توان آن را خواهد داشت كه نبض تحولات در حوزه های مختلف دنیا را به دست بگیرد. متاسفانه همان گونه كه رهبر انقلاب هم فرمودند؛ كشور ما در این زمینه ضعف دارد.»
او می افزاید: «یكی از ضعف های ما در این حوزه عدم شناخت درست از مسئله تقویت رسانه است. هنوز پس از اثبات نفوذ رسانه در معادلات جهانی و توازن كشورها در فضای بین الملل، عده ای هستند كه وقتی از آنها درخصوص چگونگی تقویت رسانه می پرسیم، فقط روی بعد سرگرمی رسانه دست می گذارند. درست است كه این بعد نقش مهمی در تقویت رسانه دارد اما عواملی كه موجب تولید قدرت برای یك كشور می شود عواملی فراتر از این هاست.»
عباسی در توضیح این مطلب می افزاید: «رسانه فرهنگ ساز است. رسانه جریان درست می كند. رسانه می تواند اذهان حقیقت طلب را بیدار و آگاه نماید. رسانه نباید در تحولات مختلف سیاسی اجتماعی و فرهنگی منفعلانه عمل كند. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از رفتارهای رسانه ای جریان انقلاب در بزنگاه ها و پیچ های تحولی، كاملاً منفعلانه است! و به نظر من این موضوع ریشه در نوع نگاه به رسانه و كاركردهای آن دارد.»
این كارشناس ارشد علوم ارتباطات در پایان تصریح می كند: «در تحولات حرف اول را قدرت نرم می زند. شما اگر در بخش سخت افزاری بزرگ ترین تحولات را رقم بزنید اما در جنگ رسانه ای قوی نباشید، دشمن می تواند نقاط قوت شما در بخش سخت افزاری را هم به نقطه ضعف تبدیل نماید.
به عنوان نمونه می توان به ماجرای تولید واكسن بركت اشاره كرد. ما یكی از 5، 6 كشور تولید كننده واكسن كرونا هستیم.
این موفقیت بسیار بزرگی است و قدرت علمی كشور را اثبات می كند. اما متاسفانه به دلیل برخی وعده ها و اظهارنظرهای نسنجیده و همچنین انفعال شدید رسانه ها در حمایت و برجسته نمودن این موفقیت بزرگ، فضا را برای جولان كار رسانه ای دشمن باز كرده تا آنها هر روز به بهانه ای روی این موفقیت سرپوش بگذارند و ضعف های دیگر كه ارتباطی به اصل این موفقیت ندارد را در صدر اخبار و تحلیل هایشان قرار دهند.»
رهبر معظم انقلاب به درستی فرمودند كه ما در این حوزه كم كاری داریم. در زمینه كار تبلیغاتی و حركت تبلیغاتی درست و تمهیدات رسانه ای باید قوی تر و هوشمندانه تر عمل بكنیم. از دولت سیزدهم و مجلس یازدهم كه با رویكردی انقلابی یك مسیر تحولی را در پیش گرفته اند
انتظار می رود نسبت به این اصل مهم وقت جدی بگذارند و فارغ از فشارهای خاص و تاثیرپذیری از هیاهوی تبلیغاتی، آنچه منجر به تولید قدرت رسانه ای برای انقلاب اسلامی می شود را به جدّ دنبال نمایند.
منبع خبر:
روزنامه کیهان
   تاریخ: ۲۰:۲۳ - ۰۳/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۶