دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

بیماری كه باعث عقیم شدن زنان و مردان می شود
 
بیماری فیبروز سیستیك یكی از بیماری های ژنتیكی است كه باعث كوتاه شدن عمر افراد و عقیم شدن آن ها می شود.
به گزارش خبرنگار حوزه كلینیك گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هلث دِرِكت، فیبروز سیستیك یك بیماری ژنتیكی است كه به طور معمول ریه ها و سیستم گوارشی را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری به دلیل نقص در یك ژن خاص بروز می كند. در نتیجه این اختلال ژنتیكی مخاط تولید شده در ریه ها و روده ها سفت و چسبناك می شود. بسیاری از اختلالات ژنتیكی مغلوب بوده و یا دستكم یكی از والدین می تواند حامل آن باشد، اما در بیماری فیبروز سیستیك هر دو والد می توانند حامل این اختلال ژنتیكی بوده و آن را به فرزندشان منتقل كنند.

در زمان بدو تولید با یك آزمایش خون ساده می توان به ابتلای نوزاد به این بیماری پی برد. افراد بزرگسال نیز می توانند برای پی بردن به ابتلای خود به این بیماری با یك متخصص ژنتیك مشورت كرده و آزمایش خون دهند.

بیشتر افرادی كه به بیماری فیبروز سیستیك مبتلا هستند علائم ذیل را از خود نشان می دهند:
1- مشكلات سینه مانند سرفه، خس خس و ابتلای متعدد به عفونت ریه
2- مشكلات گوارشی مانند مدفوع با حجم زیاد و به صورت پرچرب
3- داشتن عرق بسیار پرنمك و شور

فیبروز سیستیك؛ بیماری كه باعث عقیم شدن زنان و مردان می شود

این افراد همچنین ممكن است از آسیب به ریه، سوء تغذیه، رشد كم و دیابت رنج ببرند. متاسفانه تقریباً تمامی مردان و بیشتر زنانی كه به بیماری فیبروز سیستیك مبتلا هستند، عقیم بوده و توانایی بچه دار شدن ندارند. این امر به دلیل آن است كه این بیماری ترشحات دستگاه تناسلی را تحت تاثیر قرار داده و باعث مرگ اسپرم ها و تخمك ها می شود.

خبر تاسف آور اینكه طول عمر افراد مبتلا به بیماری فیبروز سیستیك بسیار كوتاه است. با این حال، آن ها می توانند زندگی شاد و پرثمری را تا میانسالی داشته باشند. گرچه این بیماری ژنتیكی قابلیت درمان قطعی ندارد، اما می توان با فیزیوتراپی و درمان های دیگر كیفیت زندگی این افراد را افزایش و عوارض بیماری را در آن ها كاهش داد.

بیشتر بخوانید

- آیا «آسم» درمان قطعی دارد؟+ عوامل تشدید كننده بیماری
   تاریخ: ۱۵:۲۵ - ۲۴/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۷