دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

از تاثیرات جسمی روانی كرونا چه می دانیم؟
 
تهران - ایرنا - روانشناس بالینی گفت: كرونا علاوه بر تاثیرات جسمانی، تاثیرات روانی در افراد جامعه داشته، شنیدن اخبار مرگ و میر بویژه مرگ افراد چهره و سرشناس، تصویری از مرگ در ذهن عموم افراد ایجاد كرده و سلامت روان مردم را تضعیف كرده است.
از تاثیرات جسمی روانی كرونا چه می دانیم؟ تهران - ایرنا - روانشناس بالینی گفت: كرونا علاوه بر تاثیرات جسمانی، تاثیرات روانی در افراد جامعه داشته، شنیدن اخبار مرگ و میر بویژه مرگ افراد چهره و سرشناس، تصویری از مرگ در ذهن عموم افراد ایجاد كرده و سلامت روان مردم را تضعیف كرده است.

فرنگیس شریفی باستان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: كرونا با توجه به تاثیراتی كه به صورت مزمن بر فیزیك انسان برجای می گذارد، تغییرات و تحولاتی بر سیستم بهداشت و سلامت روان افراد داشته است.

وی اضافه كرد: زمانی كه انسان با یك اتفاق جدید و غیرمترقبه روبرو می شود از آنجایی كه تا پیش از آن با شرایط سازگاری پیدا كرده بود، با وقوع شرایط جدید و غیرقابل پیش بینی مثل كرونا، افراد سطح بالایی از استرس را تحمل می كنند در واقع استرس نخستین مساله ای بود كه با ورود كرونا در كشور، تاثیر خود را بر روی افراد گذاشت.

این روان درمانگر با اشاره به تعریف سازمان بهداشت جهانی درباره سلامت روان افزود: توانایی كامل برای ایفای نقش های جسمانی، روانی و اجتماعی و اینكه افراد بتوانند عملكرد و كاركردهای روانی و جسمانی خود را به خوبی انجام دهد، از شاخص های سلامت روان است، در واقع زمانی كه فرد مبتلا به یك بیماری مثل سرماخوردگی معمولی می شود، ممكن است تا یك هفته نیاز به استراحت داشته و كاركردهای فیزیكی او تحت تاثیر قرار می گیرد.

این روانشناس بالینی تاكید كرد: این درحالیست كه وقتی فرد به بیماری مبتلا و نیاز به استراحت دارد، به طور معمول روابط اجتماعی، ارتباطی، رفت و آمدها و تعاملاتش تحت شعاع قرار می گیرد. یعنی عملكردهای روانی كه همان استرس است روی روان افراد، تمركز فرد، مسائل حافظه، خلق، شادی و احساس خوشحالی و دیدگاه های خود و حتی آینده تاثیر می گذارد.

شریفی باستان گفت: به همین دلیل باید گفت اولین مساله ای كه تحت تاثیر كرونا قرار گرفته، سلامت روان انسان وابسته به سلامت ابعاد مختلف فیزیكی، روانی و اجتماعی فرد است اما تداوم شیوع كرونا بر سلامت روان افراد تاثیر گذاشته است مواردی از جمله از در سركار حاضر شدن، محدودیت تردد و رفت و آمد مردم و موسسات، اخراج نیروها، كار با درآمد حداقلی و در نهایت فقر تنها چیزی است كه امروز تاثیر آن را در سلامت روان مردم شاهد هستیم.

این روانشناس بالینی گفت: این بیماری پیش بینی شده نیست و نیاز به شرایطی دارد كه افراد خود و خانواده هایشان را از این بیماری مصون نگه دارد این درحالیست كه شرایط اقتصادی این اجازه را به فرد نمی دهد و در نهایت بر روی درمان آنها نیز تاثیر گذار است.

شریفی باستان افزود: تضعیف روان مردم و از دست رفتن موقعیت های شغلی و وضعیت اقتصادی با شیوع كرونا از یك سو و از سوی دیگر و مرگ و میر و سوگی است كه دائما تكرار می شود بویژه اخبار ناگوار از مرگ و میر افراد چهره و سرشناس كه تصویری از مرگ در اذهان عمومی ایجاد كرده است. مردم با خود فكر می كنند كه مرگ برای افرادی كه شرایط بهتری از آنها داشته اند، اتفاق افتاده چه برسد به آنها و همه این مسائل مردم را به سمت تضعیف سلامت روان سوق می دهد.

كرونا و كودكانی كه انرژی شان هدر می رود

این روان درمانگر ادامه داد: در سنین كودكی كه سن خاص رشدی انسان به حساب می آید، می بینیم كه والدین شاید آن آگاهی و اطلاعات اولیه لازم و مهم را ندارند و تاثیری كه این بیماری بر روی سلامت روان اقشار سنی مختلف به ویژه كودكان و نوجوانان می گذارد، قابل تامل است.

وی ادامه داد: سن كودكی و نوجوانی، سنی است كه فرد باید آموزش دیده، به مدرسه برود، اجتماعی شده و مهارت های زندگی را در مدرسه یاد بگیرد، هویت خود را بشناسد، دوستیابی كند، زمانی كه این فضاها از كودكان و نوجوانان گرفته می شود آنها در واقع دیگر فضایی برای تخلیه انرژی روانی و اجتماعی خود ندارند و در نهایت انرژی شان هدر می رود.

شریفی باستان گفت: در چنین شرایطی كودكان و نوجوانان محدود به فضای بسته خانه می شوند و مسائل روانی اعضای خانواده بر روی كودكان اثر می گذارد چراكه خانواده تاثیر بسزایی در رشد روانی كودكان دارد. بنابراین در این دوران خاص شیوع كرونا، نحوه برخورد خانواده با استرس ها، چالش های روانی، سوگواری و نحوه برخورد با عزیزی كه از دست می رود، تعبیری كه خانواد از بیماری دارد، اصطلاحاتی كه در محیط خانه به كار می برند، مدیریت شرایط و بحران در خانواده، سازگاری با محدودیت های به وجود آمده همه و همه بر روی كودكان تاثیر می گذارد.

توقف رشد اجتماعی نوجوانان و جوانان

شریفی باستان در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به وضعیت گروه نوجوانان در دوران شیوع كرونا گفت: نوجوانان در اوج رشد اجتماعی خود هستند یعنی به لحاظ پختگی روانی، جسمی، جنسی و هیجانی كه در آن ها رخ می دهد، دوست دارند با محیط پیرامون ارتباط برقرار كنند. با شیوع كرونا این ارتباط از آن ها گرفته می شود. بسیاری از مراجعان دفاتر روانشناسی در گروه سنی نوجوان كه تازه وارد دانشگاه شده اند، هستندكه نمی توانند ارتباط متفاوتی را تجربه كنند. كلاس ها مجازی بوده و این فرصت از آنها گرفته شده است.

این روان درمانگر اظهار داشت: در واقع یكی از بسترهای مهمی كه برای رشد اجتماعی انسان ها فراهم بود، از آنها گرفته شده و این گروه سنی محدود به ارتباط با اعضای خانواده شده اند. ارتباط نوجوانان با دوستانشان و اعضای گروه ها، تاثیرگذاری اش متفاوت از ارتباط با اعضای خانواده است.

این روانشناس با اشاره به اینكه برای نوجوان و جوانان ما فرصت دوستیابی، برقراری ارتباطات اجتماعی، فرصت تجربه كردن نقش های مختلف گرفته شده است، گفت: برای گروه های جوان نیز این شرایط وجود دارد. گروه جوان نیز در برهه ای قرار دارند كه فرد برای به دست آوردن شغل، اثبات خودش در انجام فعالیت های كاری و برقراری ارتباطات، جایگاه مدیریتی نیاز به تلاش دارد، سعی دارد خودش را در جامعه بشناسد و رشد كند اما این شرایط جدید و پیش بینی نشده اهدافش را تضعیف كرده و دست یافتن به اهداف برای جوانان سخت شده است.

جدایی، سلامندان را تنها و غمگین كرده است

شریفی باستان با بیان اینكه این شرایط بر روی سلامت روان والدین نیز تاثیر داشته است، گفت: والدین نیز نگرانی های زیادی را تجربه می كنند. نگران سلامت روان و جسمی فرزندانشان، خود و خانواده هایشان هستند.

این روانشناس بالینی با اشاره به تضعیف سلامت روان سالمندان گفت: سالمندان نیز تحت تاثیر این شرایط هستند بویژه زمانی كه گفته می شد این بیماری بر روی سالمندان تاثیر بیشتری دارد، سلامت روان آنها تحت تاثیر قرار گرفته بود. یكی از مراجعان از این گلایه داشت كه دیگر نمی تواند آخر هفته ها سفره ای را برای بچه ها و نوه ها و عروس و دامادهایش پهن كند و دیگر كسی به او سر نمی زد.

شریفی باستان افزود: سالمندان با حضور ثمره های زندگی شان حس زایندگی و شادابی یافته و در این شرایط به ویژه آنها كه زمینه افسردگی و آلزایمر دارند و نیاز هست كه تنها نباشند، این جدایی و تنهایی آن ها را غمگین و بی حوصله كرده است.

از: فاطمه شیری

برچسب ها
- ویروس كرونا
- سهم_من_در_مهاركرونا
- سالمندان
- افسردگی كودكان نوجوانان
- سلامت روان
- اقتصاد كرونا
- محدودیت های كرونا
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۸ - ۲۵/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۲