دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

اجرای طرح تاب آوری برای كاهش خشونت خانگی ضروری است
 
اراك - ایرنا - مدیر كل دفتر زنان و خانواده استانداری مركزی گفت: طرح تاب آوری از راهكارهای علمی و كارآمد برای مهار و كاهش خشونت خانگی است و این مهم به عنوان یك ضرورت و با هدف پیشگیری از خشونت و بهبود مهارت های ارتباطی در استان دنبال می شود.
اجرای طرح تاب آوری برای كاهش خشونت خانگی ضروری است اراك - ایرنا - مدیر كل دفتر زنان و خانواده استانداری مركزی گفت: طرح تاب آوری از راهكارهای علمی و كارآمد برای مهار و كاهش خشونت خانگی است و این مهم به عنوان یك ضرورت و با هدف پیشگیری از خشونت و بهبود مهارت های ارتباطی در استان دنبال می شود.

« زهرا كسایی پور» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شیوع ویروس كرونا، مشكلات اقتصادی و افزایش آسیب های چندوجهی اجتماعی و فرهنگی دامنه و احتمال افزایش خشونت خانگی در بین خانواده ها را تقویت می كند، بنابراین نیاز است كه با شیوه های مهارت ورزی زمینه تاب آوری در شریط دشوار زیستی ارتقا یابد و تلاش بر این باشد كه سلامت اجتماعی آگاهانه حفظ شده و بهبود یابد.
وی افزود: كارگروهی با عنوان«كودك"»تشكیل شده كه حمایت از اطفال و نوجوانان استان مركزی را پیگیری می كند و وظایف مشخصی را برای دستگاه های مرتبط مشخص و به دستگاه ها ابلاغ شده كه در بازه زمانی 6 ماهه این مهم به ثمر نشسته است.
مدیركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مركزی تصریح كرد: مجازات جرم در حقوق كودكان برای دستگاه ها تبیین و در زمینه آموزش قانون برنامه هایی تدوین شده و سعی بر آن است كه از تمام ظرفیت های حوزه زنان و خانواده و نهادها در این راستا استفاده شود و این حوزه در انعقاد تفاهم نامه های كارآمد در این حوزه مصمم است.
كسایی پور ادامه داد: خشونت علیه زنان ابعاد و زوایای مختلف دارد وچندین سال است كه معاونت دادگستری در راستای كاهش خشونت اقدامات خوبی را آغاز كرده و سند كاهش خشونت را پیگیری می كند.
وی در خصوص طرح ملی گفت و گوی خانواده گفت: دستاوردهای مطلوب این طرح بیانگر آن است كه باید گفت و گو به عنوان یك محور كلیدی در بطن خانواده دنبال شود تا بتوان در سایه ارتباط منطقی از مشكلات گره گشایی و سطح خشونت را كاهش داد.
كسایی پور ادامه داد: با توجه به اهمیت این طرح با دو گروه هدف دانش آموزان دختر و زنان سرپرست خانوار و با همكاری دستگاه های مربوطه این طرح در حال احیا است.
وی ادامه داد: برنامه دیگر در دست پیگیری این حوزه درمان و كمك رسانی به افراد خشونت دیده با كانون وكلا و دادگستری است كه در این راستا از تمامی طرفیت های استان بهره گرفته می شود.
مدیركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مركزی خاطرنشان كرد: كرونا شرایط سختی را ایجاد كرده و اكثر گردهمایی ها كه تاثیر بالایی داشتند به فضای مجازی منتقل شده و امید می رود كه با مهار این بیماری شاهد اقدامات موثر در این حوزه باشیم.
كسایی پور با اشاره به اینكه اغلب برنامه ها با مشاركت سمن ها اجرا و برگزار می شود، گفت: سمن ها مراجع فعالی هستند كه می توانند در این حوزه كمك رسان باشند به همین سبب كلاس های آموزشی ویژه به صورت مجازی برای این جامعه هدف برگزار می شود.
وی با اشاره به مشورت خواهی از سمن های استان، گفت: اساسنامه مجمع سمن ها تهیه شده و از دستگاه ها، نهادها و دانشگاه ها درخواست معرفی نماینده برای این مجمع صورت گرفته است.
مدیر كل دفتر بانوان و خانواده استانداری مركزی گفت: برخی آسیب ها در گذشته تنها در بین مردان مشاهده می شد اما اكنون در بین بانوان نیز دیده می شود كه در این راستا ساختار شناسی آسیب در بین زنان اولویت دارد و این دفتر تمركز كاری برای این آسیب ها به ویژه در شهرهای پرجمعیت دارد.
كسایی پور بیان كرد: گرمخانه اراك در گذشته بهره گیری مناسبی نداشت اما اكنون به ویژه در فصل سرد سال استفاده از این مكان ها برجسته سازی شده و امید است به زودی گرمخانه اراك راه اندازی شود و پاسخ مناسبی برای معضلات باشد.
وی در خصوص افزایش نشاط اجتماعی بانوان نیز خاطرنشان كرد: با توجه به اینكه افزایش نشاط اجتماعی می تواند در كاهش آسیب ها و خشونت ها موثر باشد، برنامه های متعددی در حوزه تفریحی، فرهنگی، ورزشی و مهارتی با همكاری دستگاه ها اجرا شده است كه البته در شرایط كرونایی این برنامه ها با رعایت پروتكل های بهداشتی صورت گرفته است.
مدیر كل دفتر بانوان و خانواده استانداری مركزی اضافه كرد: در حوزه توانمندسازی روستایی، بخشی از برنامه ها به ویژه در حوزه ورزش و دانشگاه علوم پزشكی با تمركز بر كانون های روستایی بوده و كه تقویت خانه ورزش روستایی از جمله آن است و تلاش می شود این ظرفیت به خصوص برای دختران بازمانده از تحصیل ، اشتغال روستایی، توسعه مشاغل خانگی روستایی استفاده شود.
كسایی پور در خصوص شناسایی بانوان نخبه و توانمند ادامه داد: این بانوان محرك رشد و شكوفایی استعداد زنان دیگر هستند كه در این راستا گام های خوبی برداشته شده و برای پنج محور كاری اصلی زنان در حوزه های مختلف برنامه ریزی شده و نخبگان برتر برای تحقق برنامه ها مشاركت دارند.
وی تاكید كرد: در خصوص تقویت عرصه اشتغال، كارآفرینی و محورهای آموزشی دوره های موثری با همكاری دستگاه های مختلف برگزار شده و تلاش بر این است كه در عرصه های اقتصادی موانع توسعه پیشرفت كاری شناسایی و رفع شود.
مدیركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مركزی بیان كرد: در سند ارتقای آسیب های زنان و خانواده، طلاق، گرایش به اعتیاد شناسایی شده و راهكارهایی در زمینه پیشگیری از بروز آسیب در حوزه های مختلف از جمله مشاوره، ناباروری دیده شده است.
كسایی پور عامل نخست جرایم زندانیان زن را بزه های مرتبط با موادمخدر عنوان كرد و گفت: یكی از مسایلی كه نگرانی زیادی را ایجاد كرده گرایش زنان به مواد دخانی و اعتیادآور است و با توجه به اعلام ستاد پیشگیری از مواد مخدر 10 درصد از معتادان زنان هستند و به دلیل اهمیت و تاثیرات مخرب این موضوع گفتمان هایی در قالب گروه های ترك اعتیاد زنان هدفگذاری شده است.
كسایی پور تصریح كرد: در این راستا از ظرفیت های دفاتر تسهیلگری نیز بهره گیری می شود اما هنوز برنامه منسجمی در حوزه اعتیاد زنان برای دفاتر مذكور تدوین نشده تا بتوان رسالت اصلی در حوزه پیشگیری از مواد مخدر را پیاده سازی كرد.
مدیركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مركزی اظهار داشت: سرطان سینه و دهانه رحم 2 سرطان شایع زنان شناخته كه اكنون طرح غربالگری سرطان سینه برای زنان استان مطرح شده و مراحل این طرح در دست انجام است قرار است كه زنان سرپرست خانوار با همكاری كمیته امداد پایش شوند.
نیمی از جمعیت یك میلیون و 414 هزار نفری استان مركزی را زنان تشكیل می دهند.

برچسب ها
- آسیب های اجتماعی
- اراك
- استان مركزی
- حقوق زنان
- كودك آزاری
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۲:۴۵ - ۲۵/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۸