دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

كاهش آسیب نجاتگران هلال احمر با مدیریت امنیت حوادث غیرمترقبه
 
تهران - ایرنا - رئیس جمعیت هلال احمر از كاهش آسیب نجاتگران و امدادگران این جمعیت با مدیریت امنیت حوادث غیر مترقبه خبر داد و گفت: این موضوع و آموزش های ارائه شده طی سالهای گذشته باعث شده كه تعداد نیروهای امدادی آسیب دیده در هنگام عملیات امداد و نجات بسیار كاهش داشته باشد.
كاهش آسیب نجاتگران هلال احمر با مدیریت امنیت حوادث غیرمترقبه تهران - ایرنا - رئیس جمعیت هلال احمر از كاهش آسیب نجاتگران و امدادگران این جمعیت با مدیریت امنیت حوادث غیر مترقبه خبر داد و گفت: این موضوع و آموزش های ارائه شده طی سالهای گذشته باعث شده كه تعداد نیروهای امدادی آسیب دیده در هنگام عملیات امداد و نجات بسیار كاهش داشته باشد.

كریم همتی روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در پاسخ به این سوال كه نقش مدیران عملیاتی هلال احمر را در مدیریت امنیت حوادث غیر مترقبه چه مقدار تعیین می كنید، اظهار داشت: بر اساس ساختار فرماندهی (Incident Command System) یا (ICS) در همه عملیات امدادرسانی یكی از اركان مدیریت ایمنی صحنه است كه در آن یكی از نیروهای خبره و با تجربه هلال احمر قبل از ورود تیم های عملیاتی وظیفه بررسی و ایمن سازی صحنه حادثه را دارد تا ضریب خطا و ریسك اقدامات را تا حد بسیار زیادی كاهش دهد.

وی با اشاره به جایگاه امنیت و حراست در برنامه پاسخگویی جمعیت هلال احمر (Emergency operation plan) یا (EOP) نیز گفت: برقراری امنیت و حفظ آن، یكی از عوامل موفقیت عملیات جمعیت هلال احمر در داخل و خارج از كشور است و بدون ایجاد بسترهای مورد نیاز امنیتی و حافظت از حدود منطقه عملیاتی، واحدهای هلال احمر قادر به انجام بهینه وظایف ذاتی خود نبوده و با مسائل و مشكلات مختلفی در این خصوص مواجه خواهند شد.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینكه ضرورت دارد برنامه ریزی لازم به منظور برقراری و حفظ امنیت و حراست از تیم های عملیاتی صورت بگیرید، افزود: تامین امنیت و حراست تیم های عملیاتی و اقلام و كالاهای امدادی مهم ترین فعالیت این كاركرد به شمار می رود.

همتی اضافه كرد: برنامه پاسخگویی به سوانح یا به تعریف بین المللی عملیات اضطراری برای مدیران ستادی هلال احمر یك راهنمای عملیاتی است به این ترتیب كه در زمان بروز سوانح با رجوع به آن می تواند ضمن ترسیم نمای كلی عملیات مروری بر شرح وظایف خود و اجرایی گام به گام و صحیح داشته باشند و از سوی دیگر برای مدیران منطقه ای یك راهنمای ترسیم نقشه عملیاتی است.

در برنامه پاسخگویی به سوانح (EOP) جمعیت هلال احمر فعالیت های اصلی تخصصی (كاركرد) فاز پاسخگویی این جمعیت با تعیین واحدهای مسئول، همكار و پشتیبان برای ارایه یك پاسخ مناسب تشریح شده و اجرای موثر و به موقع هر كاركرد مستلزم تدوین و اجرای دستورالعمل ها و شیوه نامه های مرتبط است كه نیاز به تدوین و ابلاغ آنها در این سند پیش بینی شده است و درواقع برنامه پاسخگویی با تدوین آنها تكمیل می شود.

به گزارش ایرنا، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می كوشد تا به اهدافی كه در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسكین آلام بشری، تأمین احترام انسان ها و كوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر اكنون در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تداركات پزشكی، چهار معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، آموزش و پژوهش، پشتیبانی و منابع انسانی، معاونت امور بین الملل، یك شركت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یك مؤسسه علمی كاربردی و یك مركز پزشكی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.

همچنین دبیرخانه كمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می كند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه ای بیش از 90 سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت گانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حركت كرده است.

برچسب ها
- كریم همتی
- سیل
- زلزله
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۳۹ - ۲۶/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۵