دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

درد و دل مخترعان اصفهانی با رسانه ها/ اقدامات نوآورانه شركت های دانش بنیان برای عبور از تحریم
 
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مهدی بهروزی در نشست خبری تیم مخترعان اصفهان اظهار كرد: جوانان به عنوان سرمایه های این كشور برای ما ارزشمند هستند و در وضعیتی كه فشارهای متعدد اقتصادی بر مردم است، جوانان غیرتمند در سنگر علم و نوآوری حضور مقتدرانه ای را به نمایش می گذارند و دستاوردهای بزرگی را بدست می آوردند و این موضوع نشان دهنده این است كه حضورشان در كشور و فعالیتشان برای بالندگی صنعت و تكنولوژی كشور اهمیت دارد.

دبیر ستاد شهر هوشمند شهرداری اصفهان تصریح كرد: موضوع نوآوری، خلاقیت و ایجاد تكنولوژی بر اساس نیازهای جدید كه قسمتی از آن را مخترعان به دوش می كشند از موضوعات بسیار مهم ما در كشور است؛ تكنولوژی های مشخصی را مبتنی بر اینترنت اشیا احتیاج داریم كه در شرایط فعلی كه تحریم گریبان كشور را گرفته و موضوع انتقال پول و انتقال دانش و تكنولوژی از اهمیت بیشتری نسبت به قبل برخوردار شده و نیاز داریم كه جوانان و كلیه افرادی كه در حوزه خلاقیت كار می كنند و مخترع اند، در این موارد بیش از پیش كار كنند تا ما بتوانیم در داخل كشور بدون رفع نیاز از خارج كشور محصولاتی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در شهرك های تحقیقاتی و مراكز تحقیقاتی كه زیر مجموعه معاونت ریاست جمهوری هستند، تولید محصولاتی صورت می گیرد اما یكی از نیازهای ما در این حوزه افرادی هستند كه عضو تیم اختراعات ایران باشند كه در همه موضوعات به ویژه اینترنت اشیا اختراعاتی دارند.

به گفته دبیر ستاد شهر هوشمند شهرداری یكی از مشكلات مخترعان عدم حمایت كمپانی های تجاری از آن هاست و انتظار است بخش های حمایتی كشور از جمله بخش خصوصی، به مخترعان كمك كنند و با این حمایت باعث افتخار كشور شوند تا در كاهش هزینه های متعدد كشور كه بواسطه استفاده از بعضی محصولات خارجی یا محصولات ناكارآمد صرف می شود نقش داشته باشند و از این طریق باعث شوند اختراعات به صورت تجاری و انبوه در اختیار عموم مردم قرار بگیرد و مخترعان و اعضای جامعه از مزایای آن بهره ببرند.

احسان روحانی در ادامه این نشست گفت: از نعمت هایی كه خداوند در وجود همه ما قرار داده قوه تخیل است، اهمیت این قوه از این جهت است كه به كمك آن می توان جلوتر از زمان حال حركت كرد و بسیاری از افراد وجود دارند كه می توانند از این قوه بهره برداری زیادی داشته باشند.

رئیس مركز رشد دانشگاه آزاد نجف آباد توضیح داد: اولین مرحله در اختراع بحث ایده پردازی است و كاری كه یك مخترع انجام می دهد این است كه ایده ها را تبدیل به عمل می كند و یا حداقل امكان پذیری آن را اثبات می كند و بعد از اثبات امكان پذیری، بحثی مطرح می شود كه ما چگونه كل جامعه را از این اختراع بهره مند كنیم و بعد از آن نیز بحث حمایت از آن بیان می شود كه تمام این نشست های خبری و تبلیغاتی كه انجام می شود به فرهنگ یك كسب و كار در جامعه كمك می كند.

زهرا قضاوی نیز در ادامه این جلسه خاطرنشان كرد: تیم اختراعات ایران موفق به كسب یك سری از افتخارات شد از جمله اینكه ما برای اولین بار توانستیم در چالش و پروژه دانشگاه MIT آمریكا شركت كنیم و در آنجا موفق شدیم در مرحله 20 طرح برتر راه پیدا كنیم.

سرپرست تیم اختراعات اصفهان درباره اختراعات تیم توضیح داد: از مهم ترین اختراعات تیم دستگاه فشار سنج بدون كاف است، چندین سال است كه همه فشارسنجی را با كاف انجام می دهند و این موضوع یك سری معایب دارد از جمله این كه دستگاه هایی كه با استفاده از كاف انجام می شود برای استفاده از آن پزشك و بیمار مجبور هستند ارتباط نزدیك داشته باشند، اگر یك سوراخ ریز در كاف به وجود بیاید با چشم قابل دیدن نیست و درباره خطر آن برای محیط زیست می توان به استفاده دستگاه های فشارسنج معمولی از جیوه اشاره كرد.

وی ادامه داد: از دیگر اختراعات تیم دستبند هوشمند است كه در این شرایط كرونا می تواند كار آمد باشد، این دستبند می تواند فاصله گذاری اجتماعی را هشدار دهد و با توجه به اهمیت شست و شوی دست در این ایام هر یك ساعت زمان شستن دست ها را یادآوری می كند و این دستگاه با صدای آب حداقل 30 ثانیه زمان شستن دست ها را اعلام می كند و اختراعات دیگر تیم ربات هوشمند است كه فاصله و سنجش دما را مورد بررسی قرار می دهد.

سرپرست تیم اختراعات اصفهان افزود: از مسؤولان دانشگاه انتظار دارم كه بیشتر به بحث علمی دانشگاه توجه كنند و افراد را حمایت كنند. من دوست دارم از سمت دانشگاه خودمان حمایت شویم.

امیرعباس محمدی كوشكی نیز در این نشست اعلام كرد: موضوع امروز ما تجاری سازی و اختراعات است اگر در حال حاضر توسعه ای در كشور شروع شده و همه می گویند تحریم ها روی ما فشاری نیاورده، همه از نوآوری های شركت های دانش بنیان است كه ما می توانیم در تمام حوزه ها از جمله دفاعی، نظامی و بیمارستان ها بومی سازی كنیم.

سرپرست تیم اختراعات ایران تصریح كرد: در حوزه آموزش همه كارگاه های فنی مهندسی بسته شده و یكسری از كارگاه هایی به سبك تكنولوژی های مجازی و كامپیوتری تأسیس كرده اند و خلاقیت دانش آموز از همان ابتدا در مدرسه كشته می شود.

وی ادامه داد: با این تكنولوژی مجازی كه آمده با دست، كسی كار انجام نمی دهد در حالی كه تمام تئوری های بزرگ دنیا، ارتباط یكسری از اشیا و ارتباط گرفتن در حوزه خلاقیت و مهارت های زندگی و تمامی مهارت های دیگر را با لمس كردن و انجام دادن یك خلاقیت درون ذهن انجام می شود.

سرپرست تیم اختراعات ایران ادامه داد: در مدرسه و خانواده باید به خلاقیت بها داده شود. بسیاری از خانواده ها وقتی فرزندشان ایده می دهد از اول فقط به مسائل مالی فكر می كنند و می گویند این رشته ای كه می خواهی انتخاب كنی در نهایت پولی ندارد و از همان اول درون مدرسه و خیلی از تفكراتی كه داخل جامعه است به پول و منابع مالی بها داده می شود در صورتی كه یك دانشجو اول باید به هدف نگاه كند یعنی اگر رؤیای مخترع شدن دارید و رؤیای خلق یك ایده را دارید هدف شما باید عشق ورزیدن به آن رؤیا باشد منابع مالی خوب است ولی باید در پله های بعدی به آن نگاه كرد نه در مرحله اول.

كوشكی خاطرنشان كرد: به نظر ما همه مخترعان كشور انسان های جنگجویی هستند و با مشكلات می جنگند؛ باید هم به همین صورت باشد و جلو بروند اما یكسری از مشكلات در كشور وجود دارد كه این مشكلات طبیعی است، اگر نباشد بهتر است و به موفقیت كشور كمك می كند به ویژه در نظام آموزشی برای دانش آموزان در مدارس، ولی شكل گرفتن یك ایده و یك رؤیا از همین بها دادن مسؤولان می تواند قدرت بگیرد و جلو برود.

سرپرست تیم اختراعات ایران با بیان مشكلات مخترعان در كشور گفت: به دانشجویان گفته اند اگر ثبت اختراع ندارید، به سمت دانشگاه نیایید؛ اگر دانشجو به اداره دیگری برود و دوباره با همین صحبت روبرو شود، خلاقیت در او كشته می شود و كشته شدن یك خلاقیت یعنی كشته شدن یك آدم؛ چند تیم در كنار هر یك از آن ها وجود دارد و همه آن ها نا امید می شوند و این نا امیدی ضرر بزرگی به كشور وارد می كند و این خود بزرگترین خیانت به كشور است.

وی خاطرنشان كرد: اگر در همین كشور به مخترعان كمك مالی نمی شود، سازمان مالكیت فكری جهانی كه در سوئیس است به این افراد خدمات مالی و مشاوره می دهند. بسیاری از دوره ها وجود دارد كه هزینه آن ها 2 تا 3 هزار دلار است ولی برای بچ ها رایگان است و اگر جمعیت آن جمع بیشتر از 50 نفر باشد حتی به صورت انگلیسی یا فارسی برگزار می شود.

كوشكی ادامه داد: در همه كشورها نمایشگاه های اختراعات و نوآوری است كه در كنار آن ها مسابقات اختراعات و نوآوری جهانی در دانشگاه ملی آن كشور برگزار می شود و تمامی سازمان های مرتبط حضور دارند. این مسابقات در یك سری از كشورها به صورت رسمی برگزار می شود 3 الی 4 هزار اختراع شركت پیدا می كنند و از میان آن ها 100 تا 200 اختراع بررسی می شود و به مرحله بعدی می رود و در نهایت 30 اختراع مدال می گیرند و از طریق رسانه مسابقات اعلام می شود.

سرپرست تیم اختراعات ایران افزود: مخترعان پس از دریافت مدال محصول را می سازند و ما آنها را به مراكز رشد پارك های علم و فناوری معرفی می كنیم؛ بسیاری از این مدال ها كه در سال های گذشته كسب شده تبدیل به شركت های داشن بنیان شدند و حتی دانش آموزی بوده كه در سن 20 سالگی موفق به ثبت شركت دانش بنیان شده و توانسته محصولش را وارد بازار كند.

وی اظهار كرد: مخترعان از رفتارهای عده ای از مسئولین استرس می گیرند و هر سری از رفتارهای آن ها گله دارند ولی چنین نشست هایی با حضور مسؤولان خوب است و ارتباط مستقیم با خبرنگار باید وجود داشته باشد تا این صدا و افتخارات به كشور و مسؤولان برسد و این كار فقط از طریق رسانه شكل می گیرد.

به گزارش فارس، تیم اختراعات ایران متشكل از دانشجویان و دانش آموزان با معرفی آن ها توسط دانشگاه ها پژوهشگاه ها و سازمان های پژوهشی برای حضور در رقابت های جهانی با هدف سازماندهی و تعیین یك مسیر درست و علمی و كمك به شركت كنندگان در رقابت های جهانی و بین المللی و همكاری های علمی بین المللی با حمایت سازمان های داخلی تشكیل شده است.

این تیم طبق قوانین و حمایت های تعریف شده سازمان مالكیت فكری جهانی وایپو و دیگر سازمان های بین المللی در حوزه پژوهش و نوآوری و تكنولوژی فعالیت می كند و در رقابت های رسمی مورد حمایت سازمان مالكیت فكری جهانی و سازمان های دولتی كشور برگزار كننده مسابقات جهانی به عنوان نماینده رسمی كشورمان حضور دارد.

تیم اختراعات ایران هم اكنون به عنوان نماینده برخی از مسابقات جهانی در ایران- با بازار جهانی نوآوری رقابت های نوآوری سازمان ملل و گروه نوآوری دانشگاه MIT و دیگر مجموعه های پژوهشی جهانی همكاری و فعالیت دارد و تالش جوانان و نخبگان در این تیم به اهتزاز درآمدن پرچم كشور عزیزمان ایران بر قله های جهانی موفقیت علمی است.

انتهای پیام/63077/ك30/س
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۲:۳۱ - ۱۱/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۰