دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

جامعه پزشكى می تواند هزینه واكسن خود را تامین كند
 
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشكی گفت: «اگر وزارت بهداشت و وزارت خارجه حمایت كنند سازمان نظام پزشكی به عنوان یك سازمان مردم نهاد كه سیصدهزار عضو دارد می تواند دست كم برای اعضای خودش كه هر لحظه در معرض خطر هستند واكسن مورد نیاز را وارد كند. ضمن اینكه این كار می تواند یك كمك موثر برای دولت هم باشد.»
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشكی گفت: «اگر وزارت بهداشت و وزارت خارجه حمایت كنند سازمان نظام پزشكی به عنوان یك سازمان مردم نهاد كه سیصدهزار عضو دارد می تواند دست كم برای اعضای خودش كه هر لحظه در معرض خطر هستند واكسن مورد نیاز را وارد كند. ضمن اینكه این كار می تواند یك كمك موثر برای دولت هم باشد.»
به گزارش سپید، ناهید خداكرمی در خصوص امكان وجود سازوكار مشخص و مجزا برای خرید واكسن كرونا توسط نهاد هایی نظیر سازمان نظام پزشكی و شركت شهرسالم گفت: «صحبتی كه من داشتم یك پیشنهاد بود كه سازمان نظام پزشكی یا شركت شهرسالم كه مورد اعتماد هستند به خصوص سازمان نظام پزشكی اگر شرایط اجازه دهد و وزارت بهداشت و وزارت خارجه كمك كنند تا مجوز یا تسهیلات لازم كه امكان خرید واكسن توسط سازمان نظام پزشكی یا شركت شهرسالم از كشورهایى مانند سوئد، كره یا هر جای دیگری كه واكسن مورد تایید وزارت بهداشت تولید می شود، فراهم شود و هزینه خرید را هم خود آن مجموعه بدهد.»

وی افزود: «یعنی مثلا اگر قرار باشد سازمان نظام پزشكی از سوئد واكسن وارد كند یا امكان وارد كردن واكسن بود می شود خود سازمان نظام پزشكى كه اعضایش بیش از همه در معرض خطر هستند هزینه این واكسن ها را نیز تامین كند. چون جامعه پزشكى متحمل مشكلات و آسیب های زیادی شده اند و مرگ و میر زیادی داشته اند و طی این مدت متخصصان حاذقی را از دست داده ایم و تعداد زیادی از آن ها هم مبتلا شده اند، بنابراین، این را به صورت یك ایده و پیشنهاد مطرح می كنم كه اگر شرایط خرید واكسن توسط بخش خصوصی یا سازمان های خارج از دولت و سازمان های عمومی كه شهرداری و نظام پزشكی هم جزو آن هاست فراهم شود و چنین مجوزی داده شود ما می توانیم اعلام آمادگی كنیم كه لااقل مصرف خودمان را از طریق یك كمپانی خصوصی كه می تواند از منبعی كه مورد تایید وزارت بهداشت باشد خریداری كنیم.»

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشكی ادامه داد: «البته شركت شهرسالم سازمان كوچك تری است و شاید خرید واكسن از طریق این نهاد خیلی امكان پذیر نباشد، اما سازمان نظام پزشكی به نظر می رسد كه این پتانسیل را دارد ولى باید مورد حمایت قرار بگیرد. اگر وزارت بهداشت و وزارت خارجه حمایت كنند سازمان نظام پزشكی به عنوان یك سازمان مردم نهاد كه سیصدهزار عضو دارد می تواند دست كم برای اعضای خودش كه هر لحظه در معرض خطر هستند واكسن مورد نیاز را وارد كند. ضمن اینكه این كار می تواند یك كمك موثر برای دولت هم باشد.»

خداكرمی گفت: «وزارت خارجه در نقش تسهیل گر برای خریداری واكسن عمل می كند، صحبت بر سر این نیست كه خود وزارت خارجه برای خرید واكسن مستقیما اقدام كند، بلكه پیشنهاد این است كه امكانی فراهم شود تا واكسن بیشتری خریداری شود. همانطور كه درمورد سهمیه كوواكس وزارت خارجه شرایط خرید و ورود را مهیا می كند این مجوز به سازمان نظام پزشكی هم داده شود تا واكسن مورد نیاز اعضای خودش را از طریق بخش خصوصی تهیه كند كه اعضای این سازمان هم كه پزشك، ماما، داروساز، متخصصین علوم آزمایشگاهى، دندانپزشك و فیزیوتراپ هستند و همه این ها هم در معرض خطر هستند امكان واكسیناسیون را پیدا كنند.»

وی خاطرنشان كرد: «از یاد نبریم كه به صورت دائم تعداد زیادی از این پزشكان مبتلا می شوند و بعضی های شان را از دست می دهیم بنابراین اشكالی نخواهد داشت اگر برای یك سازمان بزرگ پزشكی كشور تسهیل گری كنیم كه بتواند واكسن مورد نیازش را از كانال های معتبر خریداری كند. اما چنین اتفاقی منوط به مجوز هایی است كه هم وزارت خارجه باید بدهد و هم وزارت بهداشت. البته صحبت ما این نیست كه هركدام از این نهاد ها به صورت جداگانه واكسن خریداری كنند. بلكه خواسته ما این است كه این امكان فراهم شود كه سازمان نظام پزشكی حتی با هزینه خود اعضا واكسن را خریداری كنند.»

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشكی در خصوص اینكه در صورت تهیه یا خرید واكسن كدام یك از سازمان ها و نهاد های زیرمجموعه شهرداری در اولویت تزریق واكسن هستند، گفت: «در شهرداری، شركت شهرسالم در حال ارائه خدمات درمانی است. ممكن است فرد مبتلای بدون علامتی یا مبتلایی كه دارای علامت باشد به آنجا مراجعه كند. ما در آنجا حتی یك یا دو نفر از پزشكان مان را از دست داده ایم و بسیاری از كاركنان شركت شهر سالم گرفتار این بیماری شده اند. یكی از اولویت هایی كه خود وزارت بهداشت هم تعیین كرده گروه پزشكی است و گروه دوم هم كاركنان بهشت زهرا (س) هستند.»

خداكرمی گفت: «سایر سازمان های شهرداری چندان فوریتی برای واكسیناسیون ندارند. ضمن اینكه پروتكل فوریتی نوبت گروه های مختلف را باید وزارت بهداشت تعیین كند. روش درست هم همین است. چرا كه وزارت بهداشت بر مبنای مستندات بین المللی و نتایج حاصل از آنالیز بیماران موجود اولویت ها را دسته بندی می كند و قاعدتا گروه پزشكانی كه مستقیم با بیماران مبتلا به كرونا سر و كار دارند در اولویت اول قرار می گیرند. دوم گروه پزشكانی كه ممكن است در مرحله تشخیص بیمار بدون علامت یا با علامتی به آن ها مراجعه كند و بعد از آن هم سرا های سالمندان، مراكز توانبخشی كه گروهی زندگی می كنند یا سربازخانه ها و مواردی از این دست همه جزو اولویت هایی است كه وزارت بهداشت به درستی تعیین می كند.»

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشكی وی در پایان با اشاره به اولویت های شهرداری برای واكسیناسیون افزود: «شهرداری هم خارج از این پروتكل خودش را در اولویت قرار نخواهد داد. اولویت ها برای ما همان است كه وزارت بهداشت تعیین كرده كه بر مبنای آن گروه پزشكی كه شامل شركت شهرسالم می شود و كسانی كه با فوت شدگان ناشی از كرونا سر و كار دارند كه شامل كاركنان سازمان بهشت زهرا می شود در اولویت نخست قرار می گیرند. بقیه موارد شامل پروتكل های معمول می شوند كه وزارت بهداشت تعیین كرده كه بر اساس گروه های سنی و گروه های شغلی انجام خواهد شد.»
منبع خبر:
روزنامه سپید
   تاریخ: ۱۷:۴۸ - ۲۵/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۴