دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

تسهیل گری خدمات مبتنی بر جامعه با مراكز «مثبت زندگی»
 
تهران - ایرنا - معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور، توزیع عادلانه خدمات را از نكات مثبت مراكز «مثبت زندگی» برشمرد و گفت: این مراكز، خدمت رسانی مبتنی بر جامعه موسوم به «سی.بی.آر»(CBR) را در اقصی نقاط كشور تسهیل می كند.
تسهیل گری خدمات مبتنی بر جامعه با مراكز «مثبت زندگی» تهران - ایرنا - معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور، توزیع عادلانه خدمات را از نكات مثبت مراكز «مثبت زندگی» برشمرد و گفت: این مراكز، خدمت رسانی مبتنی بر جامعه موسوم به «سی.بی.آر»(CBR) را در اقصی نقاط كشور تسهیل می كند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان بهزیستی كشور، محمد نفریه افزود: اكنون خدمات مبتنی بر جامعه برای مددجویان روستایی انجام می شود اما با راه اندازی این مراكز، خدمت رسانی در اقصی نقاط كشور و در مناطق كم برخوردار و حاشیه شهرها نیز تسهیل می شود.

وی ادامه داد: این مراكز یك شبكه گسترده خدماتی در كشور را برای بهزیستی ایجاد می كند بطوری كه در شهرها و روستاها به شكل منطقه بندی شده، در كوتاه ترین زمان و نزدیك ترین مكان به محل زندگی مددجویان و افراد دارای معلولیت خدمات در دسترس است و در بستر فناوری اطلاعات IT درخواست ها ثبت و ارجاع می شوند.

معاون توانبخشی بهزیستی گفت: الكترونیكی شدن و حضور در فضای مجازی از رویكردهای نوینی است كه برای همه خدمات پیش بینی شده و در پی آن به هیچوجه پرونده كاغذی وجود نخواهد داشت و همه داده ها در بستر اینترنت و الكترونیكی است كه این امر دسترسی به خدمات را به ویژه برای افراد دارای معلولیت، تسهیل می كند زیرا عدم مناسب سازی فضای شهری باعث می شود كه افراد دارای معلولیت نتوانند به راحتی از محل استقرار خود خارج شوند و برای دریافت خدمات به مكان های از پیش تعیین شده مراجعه كنند.

به گفته معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور، افراد دارای معلولیت با دسترسی به یك گوشی همراه هوشمند، تبلت یا كامپیوتر می توانند ارتباط خود را به راحتی با مراكز «مثبت زندگی» برقرار و درخواست خود را ثبت كنند تا مددكاران در محل آنها حاضر شده و پرونده را تشكیل دهند.

نفریه با اشاره به تاكید رئیس سازمان بهزیستی كشور بر لزوم دسترس پذیری مراكز «مثبت زندگی» برای همه افراد به ویژه جامعه هدف بهزیستی، یادآور شد: امیدواریم با توجه به مناسب سازی مكان این مراكز، بتوانیم در كوتاه ترین زمان ممكن خدمات بهتری ارائه دهیم.

وی اضافه كرد: تشكیل یك شبكه منسجم خدمات رسانی، اقدامی است كه سال ها مدنظر بهزیستی بوده است؛ در سال های گذشته مجتمع های مختلف رفاهی اجتماعی و توانبخشی وجود داشت اما طی اقدامی نام این مجتمع ها به مركز بهزیستی شهری و روستایی تغییر پیدا كرد و در ادامه نیز به تفكیك مراكز حوزه توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی شكل گرفت.

نفریه یادآور شد: حدود 14 سال قبل مجدد برای توسعه مجتمع های خدمات بهزیستی از طریق بخش غیردولتی اقدام شد. در آن زمان به بیش از یكهزار مركز مجوز داده شد اما چون متولی خاصی در بهزیستی نداشت و بودجه مشخصی برای آن درنظر گرفته نشد، این تلاش به سرانجام نرسید اما اكنون با موافقت وحید قبادی دانا ریاست بهزیستی، مراكز «مثبت زندگی» در سراسر كشور راه اندازی شد.

به گزارش ایرنا، صدور مجوز برای تاسیس مراكز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) به استناد بند 4 ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بخشنامه شماره 129306/98/900 در نخستین روز دی ماه سال 1398، ایجاد این مراكز از اردیبهشت ماه امسال - سال 1399 - در دستور كار این سازمان قرار گرفت و فراخوان ثبت تقاضای صدور مجوز نیز از 22 اردیبهشت ماه امسال آغاز شد.

خدمات 22 گانه ای در مراكز مثبت زندگی از جمله تشكیل پرونده، پاسخگویی به مراجعان، نیازسنجی های محلی، شناسایی داوطلبان و خیرین، آگاه سازی معلولان و آموزش های مهارت زندگی و غربالگری ارائه می شود.

برچسب ها
- مراكز مثبت زندگی
- سازمان بهزیستی كشور
- توانبخشی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۴:۵۳ - ۲۵/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۶