دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

مهم ترین عامل جلوگیری از دردهای اسكلتی و عضلانی
 
مهم ترین عامل جلوگیری از دردهای اسكلتی و عضلانی، آگاهی جامعه با علم ارگونومی و تطابق محیط كار با بدن است.
درد كمر به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، مهسا پارسا كارشناس ارشد مهندسی پزشكی اظهار داشت: شیوع دردهای اسكلتی عضلانی در مشاغل اداری و كارمندان پشت میز نشین روز به روز افزایش پیدا می كند كه مهم ترین علت آن عدم آگاهی افراد از وضعیت بدنی نامناسب و شرایط محیطی نامطلوب و غیر ارگونومی است.

وی تصریح كرد: آگاهی از علم ارگونومی و تطابق محیط كار با بدن می تواند از دردهای اسكلتی عضلانی تا حد زیادی جلوگیری كند. پیشگیری از آسیب های اسكلتی عضلانی مرتبط با كار یكی از دغدغه های مهم در سراسر جهان می باشد چرا كه آسیب های شغلی می توانند به راحتی عامل از دست رفتن زمان كار، كاهش بهره وری كاری و افزایش هزینه ها گردد.

پارسا با بیان اینكه سازمان بهداشت جهانی بعد از آسیب های تنفسی شغلی، آسیب های اسكلتی عضلانی ناشی از كار را در رتبه دوم بیماری های شغلی قرار داده است؛ افزود: مهم ترین دلیل آسیب اسكلتی عدم آگاهی افراد از وضعیت مناسب بدن هنگام نشستن پشت میز و بخصوص هنگام كار كردن با رایانه است و دلایل بعدی محیط كار غیر ارگونومی، حركات تكراری و عدم استراحت و حركات اصلاحی هنگام كار است.

این متخصص بیومكانیك ادامه داد: نتایج مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان می دهد در بین كارمندان پشت میز نشین افرادی كه با رایانه و یا لپ تاب كار می كنند به نسبت دیگر كارمندان بیشتر دچار آسیب های اسكلتی عضلانی می شوند؛ همچنین بررسی های انجام شده نشان داده كه بیشتر این دردهای اسكلتی عضلانی مربوط به گردن و كمر است كه باعث فتق و بیرون زدگی دیسك كمر، بیرون زدگی دیسك گردن و قفل شدن گردن می شود.

آموزش پیشگیری از بیماری های اسكلتی عضلانی در فضای مجازی

پارسا اضافه كرد: كارمندان با آگاهی نسبت به علم ارگونومی به راحتی می توانند از این دردها پیشگیری كنند به طور نمونه كارمندان همواره باید قبل از نشستن، صندلی را متناسب با قد خود تنظیم كنند به نحوی كه پای آنان به راحتی روی زمین قرار گیرد، علاوه بر تنظیم صندلی توجه داشته باشند موقع نشستن روی صندلی بین گودی كمر و پشتی صندلی هیچ فضای خالی وجود نداشته باشد و همواره این فضا پر باشد.

وی گفت: صاف نشستن و خم نشدن نكته مهمی است كه همواره باید به آن دقت كرد. علاوه بر رعایت نكات ارگونومی توسط كارمندان، مدیران نیز باید به اهمیت علم ارگونومی واقف باشند و در حد ممكن تجهیزات مورد نیاز را در اختیار كارمندان قرار دهند. صندلی های قابل تنظیم و دسته دار این امكان را به كارمند می دهد تا بتواند صندلی را متناسب با فیزیك بدنش تنظیم كند و كمترین آسیب به بدن بخصوص كمر وارد شود.

پارسا ادامه داد: بسیاری از افراد عادت دارند كه هنگام نگاه كردن به صفحه نمایشگر سر خود را خم كنند برای جلوگیری از این عادت غلط باید دقت كرد كه بالاترین قسمت مانیتور همسطح چشم باشد تا نیازی به خم شدن گردن نباشد همچنین صحبت كردن طولانی با تلفن و خم كردن گردن نقش زیادی در گردن درد دارد و راه حل بسیار ساده آن استفاده از هندزفری به جای گوشی تلفن است.

این متخصص مهندسی پزشكی اظهار داشت: عامل مهم دیگری كه منشأ مهمی از دردهای اسكلتی عضلانی است قرار گرفتن بدن در یك وضعیت ثابت است، كارمندان دقت كنند كه حداقل هر نیم ساعت یك بار در حدود پنج دقیقه استراحت داشته باشند و با انجام حركات نرمشی بدن را از وضعیت ثابت تغییر دهند.

وی با اشاره به اینكه سندرم تونل كارپال بسیاری از كارمندان را تهدید می كند افزود: این سندرم در نتیجه خم شدن مچ هنگام كار با موس و یا تایپ كردن پدیدار می شود كه باعث احساس درد، مور مور شدن و گز گز در دست می شود و راه حل پیشگیری از آن انجام حركات كششی و استراحت به دست است و باید دقت داشت كه مچ دست خم نشود و حركات با كمترین نیرو و ملایم انجام شود.

پارسا خاطرنشان كرد: با رعایت نكات ارگونومی هنگام كار كردن در محل كار می توان از آسیب های اسكلتی عضلانی تا حد زیادی جلوگیری كرد و تبدیل به افرادی پر انرژی، سالم و شاد شد.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۱۳:۵۸ - ۲۵/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۸