دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

سمینار « توانبخشی در بیماران مبتلا به اتیسم » در كلینیك پزشكی – توانبخشی اسماء برگزار شد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

سمینار « توانبخشی در بیماران مبتلا به اتیسم » در كلینیك پزشكی – توانبخشی اسماء برگزار شد

سمینار « توانبخشی در بیماران مبتلا به اتیسم » با حضور مسئولان كلینیك پزشكی - توانبخشی اسماء و جمعی از متخصصان مرتبط با بیماران اتیسم این كلینیك برگزار شد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر علی مطلبی رئیس كلینیك اسماء طی سخنانی در ابتدای این سمینار، به توانمندی این مركز درمانی در خدمت دهی به بیماران اتیسم اشاره كرد و برگزاری این سمینارها را در معرفی توانمندی های مركز و خدمات مربوط به بیماران حائز اهمیت دانست.

در ادامه، دكتر نسترن حبیبی روانپزشك كودك، با ارائه مطالبی تحت عنوان " تشخیص، علائم و نشانه ها " ، از تاریخچه شناسایی اتیسم در جهان و اختلالات ناشی از این بیماری گفت.

وی در خصوص الگوهای تكراری در علائق و رفتارهای این بیماران توضیح داد و با اشاره به مشكلات بیماران مبتلا به این بیماری در روابط اجتماعی، افزود: مشكلات این بیماران در گفتار، سبب مشكلات آنان در روابط با دیگران می شود و در حداقل گفتاری كه بتوانند داشته باشند، به خواسته هایشان بیشتر می پردازند و كمتر به احساسات خود توجه دارند.

بگفته این متخصص، علائم اصلی در كودكان اتیسم با افزایش سن تغییر می كند، اما علائم اتیسم از 12 تا 24 ماهگی كودك قابل تشخیص است و برخی علائم ممكن است كه نیاز به مداخلات پزشكی داشته باشد.

وی سپس، علائم در سنین یك تا سه سالگی كودكان اتیسم را تشریح كرد و با اشاره به ویژگی های مرتبط كه تشخیص را تایید می كنند، اظهار داشت: تشخیص اتیسم، بالینی است و فقط از روی علائم و مصاحبه با خانواده می توان بیماری را تشخیص داد و خیلی مهم است كه بموقع و زود تشخیص داده شود.

دكتر حبیبی در ادامه سخنانش، علائمی را كه می توانند در تشخیص زودهنگام بیماری كمك كنند را برشمرد.

دكتر مائده مجیدی نژاد فوق تخصص اعصاب كودكان با ارائه سخنرانی خود تحت عنوان " تشخیص افتراقی اتیسم "، علائمی از بیماری اتیسم كه ممكن است با علائم بیماری های دیگر اشتباه شوند ( مانند چهار سندرم ژنتیكی ) را توضیح داد.

وی، راه های تشخیص بیماری اتیسم در مراجعان را بیان داشت و افزود: تشخیص كاملا بالینی، معاینه دقیق، دریافت نوار مغزی از بیمار، انجام تست های آزمایشگاهی و MRI ، و ظاهر ژنتیكی بیماران اتیسم، می توانند در تشخیص این بیماری كمك كنند.

دكتر مجیدی نژاد، نمونه هایی از كودكان اتیسم مراجعه كننده به كلینیك اسماء را با مشخصات و علائم مشاهده در آنها را بیان داشت و تاكید كرد كه تشخیص افتراقی و تست های تخصصی مانند آزمایش ژنتیك نیز به تشخیص بیماری كمك می كند.

مهتاب امیركافی كارشناس كاردرمانی ذهنی طی سخنانی تحت عنوان " كاردرمانی ذهنی بیماران اتیسم "، تكنیك های توانبخشی در كودكان اتیسم را ارائه داد.

وی علائم اصلی تشخیص اتیسم را توضیح داد و در ادامه، درمان حسی، تقویت مهارت های حركتی، تقویت مهارت های ساختن بازی های خلاق ، رفع كلیشه های رفتاری و افزایش ارتباط در جهت اصلاح و تقویت رفتارهای مناسب را تشریح كرد.

دكتر اشتری عضو هیات علمی گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با ارائه سخنرانی خود تحت عنوان " نقش آسیب شناس گفتار و زبان در طیف اتیسم " ، حوزه های آسیب در اتیسم را براساس یك مطالعه تخصصی در حوزه گفتاردرمانی توضیح داد.

وی كار تیمی متخصصان حوزه های سلامت روان و توانبخشی را از همان مراجعه اول بیمار تا درمان و كاهش عوارض را بسیار حائز اهمیت دانست و « غربالگری، ارزیابی و تشخیص، ارزیابی جامع حوزه های ارتباط گفتار، زبان و بلع و تغذیه، درمان، آموزش خانواده، آموزش متخصصان مرتبط » را در حوزه های فعالیت گفتاردرمانی مربوط به اختلال طیف اتیسم ذكر كرد.

دكتر مهنا جوانبخت متخصص شنوایی شناسی در سخنانی تحت عنوان " اختلالات شنوایی بیماران اتیسم " به مشكلات شنوایی بیماران اتیسم پرداخت كه یكی از علائم تشخیصی این بیماری نیز محسوب می شود.

وی با اشاره به اینكه اختلال شنوایی در بیماران اتیسم، 14 برابر شایع تر از دیگر افراد است و اشكالات در سیستم شنوایی بیماران اتیسم ، همیشه با كم شنوایی همراه نیست، تشخیص افتراقی بین اتیسم و دیگر بیماری ها را توضیح داد.

دكتر پشت مشهدی روانشناس بالینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در سخنانی تحت عنوان " روانشناسی بیماران اتیسم "، تاكید كرد كه خانواده بیماران اتیسم نیاز به توجه روانشناسی و شاید نیاز به روان درمانی داشته باشند.

وی تصریح كرد كه توانبخشی این كودكان با توجه به مراحل رشد كودك و سن او، نیاز به مداخلات و ارائه خدمات دارد و در درازمدت امكانپذیر است.

دكتر پشت مشهدی افزود: مهم این است كه زمینه های رشد كودك با توجه به نیازهای هر مرحله از رشد او در نظر گرفته شود و برای داشتن برنامه ای جامع جهت توانبخشی كودك اتیسم، روابط بین واحدهای توانبخشی و تبادل اطلاعات بین متخصصان مختلف، بسیار حائز اهمیت است.

در ادامه این سمینار، دكتر علی مطلبی رئیس كلینیك پزشكی - توانبخشی اسماء ضمن تشكر از همه متخصصان این كلینیك كه در ارتباط با بیماران اتیسم بویژه كودكان اتیسم تلاش می كنند، آگاهی خانواده ها و جامعه را از خدمات تخصصی با ارزانترین تعرفه های (تعرفه های دولتی) این كلینیك را لازم دانست.

وی با اشاره به تفاهم نامه ای كه بین كلینیك اسماء با انجمن علمی بیماران اتیسم منعقد شده، افزود: انجمن می تواند در آگاهی خانواده های تحت پوشش نسبت به خدمات این كلینیك، نقش مهمی داشته باشد.

آقای عزیزی از كارشناسان معاونت درمان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، پیشنهاد مشاركت گروه مددكاری اجتماعی دانشگاه و متخصصان این حوزه برای جلب نظر خانواده ها و آموزش آنان و همچنین، حساس سازی جامعه و تقویت ارتباط با تشكل های مردم نهاد را راهگشا دانست.

دكتر فرهاد آزادی مدیر امور توانبخشی معاونت درمان دانشگاه نیز در سخنانی گفت: همانطور كه از ابتدا، تصمیم بر ارائه خدمات تخصصی در این بخش بوده، هم اكنون تیم تخصصی خدمات كاملا سطح بالا و با كیفیت را به بیماران ارائه می دهند و كار تیمی باعث شده كه بیمار رضایت بیشتری داشته باشد.

وی به لزوم حمایت موسسات بیمه گر از خدمات توانبخشی در بخش سرپایی اشاره كرد و افزود: به تازگی، شورای عالی بیمه مصوب كرده كه علاوه بر خدمات توانبخشی بستری، خدمات توانبخشی سرپایی نیز تحت پوشش قرار بگیرد، ضمن آنكه در كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، مساله بیمه خدمات توانبخشی برای معلولان و بیماران اتیسم در حال پیگیری است.

دكتر آزادی، نقش انجمن علمی بیماران اتیسم در آگاهی جامعه نسبت به خدمات تخصصی كلینیك اسماء را بسیار تاثیرگذار دانست، چرا كه انجمن مجموعه ای بسیار منسجم از خانواده های بیماران را در عضویت خود دارد.

وی تصریح كرد كه انجمن می تواند خانواده های بیمارانی را كه در منطقه شش شهرداری تهران و اطراف كلینیك اسماء ساكن هستند را از خدمات تخصصی كلینیك اسماء با خبر كرده و آنان را به كلینیك برای دریافت خدمات درمانی معرفی كند.

گفتنی است، كلینیك پزشكی و توانبخشی اسماء از جمله مراكز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی است كه انواع خدمات توانبخشی ویژه بیماران اتیسم، بیش فعال و كم توانان ذهنی و جسمی را با مدیریت اعضای هیات علمی دانشگاه و با تعرفه دولتی ارائه می دهد.



انتهای پیام /

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۲۱:۰۱ - ۲۰/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۱