دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

افزایش آمار اعتیاد؛ بزرگترین چالش اجتماعی برای سازمان بهزیستی
 
گروه استان ها - بزرگترین چالش و آسیب اجتماعی پیش رو برای سازمان بهزیستی افزایش آمار اعتیاد در جامعه است؛ معضلی كه 90 درصد مردم آن را اولویت دار ترین آسیب اجتماعی می دانند.
افزایش آمار اعتیاد؛ بزرگترین چالش اجتماعی برای سازمان بهزیستی
گروه استان ها - بزرگترین چالش و آسیب اجتماعی پیش رو برای سازمان بهزیستی افزایش آمار اعتیاد در جامعه است؛ معضلی كه 90 درصد مردم آن را اولویت دار ترین آسیب اجتماعی می دانند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، اعتیاد به مواد مخدر از بزرگترین چالش ها و آسیب های اجتماعی است كه تأثیر نامناسبی را در ابعاد مختلف زندگی خانواده ها بر جای می گذارد.

هر چند تلاش های بسیاری می شود تا مردم از این مشكلات آگاهی بیشتری یابند و از افتادن در دام آن از خود مراقبت بیشتری داشته باشند اما شیوع انواع مختلف مواد مخدر، تنوع و سهولت دسترسی به آن ها در كنار كاهش سن معتادان بر دامنه تبعات منفی زیادی را همچنان ایجاد می كند و رشد این معضل مشاهده می شود.

اعتیاد یك پدیده مخرب چندوجهی است كه مسائل زیادی را در سطح جامعه درگیر خود می كند و بخش های خانوادگی، فرهنگی و نیز اقتصادی جامعه در بروز و تشدید آن نقش موثری دارند.

مواد مخدر در طول 40 سال گذشته هزینه های بسیار زیاد مادی و انسانی به جامعه تحمیل كرده است تحقیقات علمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سطح كشور نشان داد كه بیش از 90 درصد مردم، اعتیاد را مهم ترین و اولویت دارترین آسیب اجتماعی كشور معرفی كردند.

بیان می شود كه هر چهار روز یك نفر در راه مبارزه با مواد مخدر به شهادت می رسد و هر 25 روز یك نفر در این راه جانباز شده است.

متأسفانه این معضل و آسیب اجتماعی سالانه 167 هزار میلیارد تومان خسارات و هزینه مستقیم و غیرمستقیم به كشور وارد می كند كه 24 هزار میلیارد تومان آن به دلیل مصرف مواد مخدر توسط معتادان و درمان آنها بوده و 18 هزار میلیارد تومان آن هر ساله توسط دولت برای مقابله و كاهش تقاضا سرمایه گذاری می شود.

همچنین 125 هزار میلیارد تومان مابقی نیز به دلیل خسارت ناشی از طلاق، هزینه های بهره وری و كاهش سرمایه اجتماعی در پی معضل مواد مخدر هر سال به كشور تحمیل می شود.

محمدعلی عطابخش در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: بزرگترین چالش در زمینه آسیب اجتماعی برای سازمان بهزیستی افزایش آمار اعتیاد است در كشور است.

وی گفت: این آمار هر چند در استان یزد نسبت به استان های دیگر وضعیت خوبی دارد و پایین تر است اما نسبت به سال های قبل آمار اعتیاد در استان یزد هم افزایش پیدا كرده و به یكی از چالش های سازمان تبدیل شده است.

مدیركل بهزیستی استان یزد اظهار داشت: عوامل مختلفی در زمینه گرایش به مواد مخدر وجود دارند، متأسفانه نبود یك الگوی غنی و مناسب اوقات فراغت برای نوجوانان و جوانان، وجود برخی مشكلات روانی و برخی از ساختارهای ناكارآمد سبب از علل گرایش به اعتیاد هستند.

آمارها در سطح كشور نشان می دهد كه نرخ شیوع مصرف مواد مخدر بین دانش آموزان 2.1 درصد و بین دانشجویان 4.7 درصد است همچنین نرخ سن ورود به مصرف مواد مخدر 15 سال و میانگین متوسط كشور 22.3 سال است.

محبوبه وفاییان، دبیر فرهنگی شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان یزد با بیان اینكه برای اینكه یك كار اثرگذار باشد باید همه دستگاه ها با هم برنامه منسجم و اثرگذار اجرا كنند اظهار داشت: 18 دستگاه دولتی و 50 سازمان غیردولتی فعال در حوزه مبارزه با موادمخدر در سطح استان یزد فعالیت می كنند.

وفاییان همچنین یكی از علل كاهش سن اعتیاد را به بازار آمدن انواع مختلف از مخدرها و محرك ها دانست و افزود: برخی از این مواد با تبلیغات مستمر در گروه سنی نوجوانان، مخاطب پیدا كرده است.

وفاییان در خصوص برنامه های پیشنهادی برای مراقبت از گروه های در معرض خطر عنوان كرد: هر ساله برای دانشجویان جدیدالورود دانشگاه یزد و دانشگاه علوم پزشكی، دوره توجیهی و آموزشی مبارزه با موادمخدر برگزار می شود.

دبیر فرهنگی شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان یزد خاطرنشان كرد: آموزش و پرورش نیز برای دو سطح متوسطه اول و پایه پنجم و ششم، دوره های مهارت آموزشی و توانمندسازی برگزار می كند و سال گذشته 21 هزار و 700 نفر تحت پوشش این آموزش ها قرار گرفتند.

وفاییان یكی از اقدامات شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر را راه اندازی خط ملی اعتیاد دانست و گفت: این خط به منظور ارائه خدمات مشاوره ای رایگان به معتادان و خانواده های آنها است.

معتادان متجاهر شیراز و چالش های پیش رو؛ مراكز ترك اعتیاد غیرمجاز باید جمع آوری شود
استاندار همدان: آموزش فكری و اعتقادی بهبود یافتگان نقش مهمی در كاهش اعتیاد دارد
95 درصد از معتادان بهبودیافته كردستان به چرخه اعتیاد باز می گردند
دبیر فرهنگی شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان یزد بیان كرد: خط ملی اعتیاد در استان یزد فعال شده و به شماره 09628 بوده و در سطح كشور دایر می باشد و به صورت كاملاً رایگان به سئوالات معتادان و خانواده های آنها پاسخ می دهد، همچنین به خانواده های درگیر با مسئله اعتیاد نیز مشاوره داده می شود.

متأسفانه بیشترین دلایل كودك آزاری در استان یزد نیز به خاطر والد یا والدین معتادی است به نحوی كه این والدین معتا به طرق مختلف توصیه یا اجبار دارند كه فرزندشان به اعتیاد روی آورد و یا اینكه برای آنها مواد مخدر فراهم كنند.

در عموم كشورهای جهان نرخ بازگشت به اعتیاد حدود 80 تا 85 درصد است كه البته عوامل متعددی همچون عدم جامعه پذیری، عدم جذب معتادان بهبودیافته توسط خانواده ها است و جامعه باید بپذیرد كه فرد بهبودیافته باید به زندگی مجدد برگردد و لازم است برای معتادان بهبودیافته در حوزه اشتغال، حرفه آموزی و جامعه پذیری اقدامات جدید تری انجام شود.

یكی از فعالیت ها و دستاوردهای خوب انقلاب تقویت نیروی انتظامی كشور و استان یزد است و در سال های اخیر شاهد این هستیم كه باندهای قاچاق و محموله های قاچاق بسیاری توسط نیروهای انتطامی و سربازان غیور نظام كشف می شود.

كشف گسترده محموله های موادمخدر و برخورد شدید با قاچاقچیان دستاوردی بزرگ است تا دیگر كویر یزد جای امنی برای حضور این دسته از قاچاقچیان نباشد چرا كه اكنون مسیرهای ترانزیت حمل مواد مخدر با "پهپاد" رصد می شود و كشفیات مواد مخدر در مدت شش ماه اول سال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

قطعا همه مردم، دستگاه ها و تمام اركان نظام در پی این هستند كه بتوانند در بحث پیشگیری از مصرف مواد مخدر اقدامات جدی تر داشته باشند و با برداشتن قدم ها موثر بردارند از تك تك انسان ها و افراد جامعه خود محافظت كنند.

مراكز ترك اعتیاد در استان خراسان جنوبی توسعه یابد
استاندار همدان: آموزش فكری و اعتقادی بهبود یافتگان نقش مهمی در كاهش اعتیاد دارد
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۰۹:۴۵ - ۲۲/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۱