دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

ورزش بعد از جراحی سرطان سینه به تسكین درد دست و شانه كمك می كند
 
تحقیقات جدید نشان می دهد كه درد بازو و شانه برای زنان پس از جراحی سرطان سینه رایج است و شروع یك برنامه ورزشی مناسب بلافاصله پس از آن می تواند تا حد زیادی به كاهش درد كمك كند.
ورزش بعد از جراحی سرطان سینه به تسكین درد دست و شانه كمك می كند تحقیقات جدید نشان می دهد كه درد بازو و شانه برای زنان پس از جراحی سرطان سینه رایج است و شروع یك برنامه ورزشی مناسب بلافاصله پس از آن می تواند تا حد زیادی به كاهش درد كمك كند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، به گفته تیم محققان بریتانیایی، محدودیت حركت شانه و درد یا تورم مزمن در ناحیه زیر بغل واقعاً می تواند بر بهبودی و كیفیت زندگی بیمار تأثیر بگذارد.

«جولی بروس»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه وارویك انگلستان، گفت: «ما شواهد محكمی پیدا كردیم كه نشان می دهد ورزش زودهنگام، ساختاریافته و پیشرونده برای زنانی كه در معرض خطر بالاتر ابتلاء به مشكلات شانه و اندام فوقانی پس از جراحی غیرترمیمی سینه هستند، ایمن و از نظر بالینی مؤثر است».

در مطالعه جدید، محققان نتایج حدود 400 زن بریتانیایی با میانگین سنی 58 سال را كه تحت عمل جراحی غیرترمیمی سرطان سینه قرار گرفته بودند، پیگیری كردند.

نیمی از آنها مراقبت های معمولی را دریافت كردند در حالی كه نیمی دیگر مراقبت های معمول را همراه با یك برنامه ورزشی ساختاریافته دریافت كردند كه توسط فیزیوتراپیست ها هدایت می شد. این تمرینات شامل كشش، تقویت، فعالیت بدنی و تغییرات رفتاری بود.

به گفته محققان، این برنامه هفت تا 10 روز پس از جراحی، با دو نوبت دیگر بعد از یك و سه ماه شروع شد.

یك سال پس از جراحی، زنان گروه ورزش گفتند كه شدت درد كمتر، ناتوانی بازو كمتر و كیفیت زندگی مرتبط با سلامتی بهتری نسبت به گروه مراقبت معمولی داشتند.

بر اساس این مطالعه، هیچ تفاوتی در درد عصبی، عوارض مربوط به زخم، عفونت محل جراحی، تورم یا سایر عوارض در دو گروه وجود نداشت.

به گفته محققان، ورزش یك اقدام توانبخشی معتبر و همچنین ابزاری ایمن و مؤثر برای توانمندسازی بیماران سرطانی در راستای بهبودی است.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۶:۵۸ - ۲۳/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۹