دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

سمپوزیوم « ارگونومی محیط كار در دوران كرونا: ملاحظات فیزیكی، شناختی و طراحی »، روز چهارشنبه برگزار می شود
 
به همت گروه آموزشی ارگونومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

سمپوزیوم « ارگونومی محیط كار در دوران كرونا: ملاحظات فیزیكی، شناختی و طراحی »، روز چهارشنبه برگزار می شود

سمپوزیوم « ارگونومی محیط كار در دوران كرونا: ملاحظات فیزیكی، شناختی و طراحی »، روز چهارشنبه (26 آبان ماه جاری)، به همت گروه آموزشی ارگونومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، بصورت مجازی برگزار می شود.

دكتر حمیدرضا مختاری نیا دانشیار گروه ارگونومی این دانشگاه و دبیر علمی سمپوزیوم، در این باره به خبرنگار وبدای دانشگاه گفت: این وبینار، از ساعت 9 الی 12، با هدف " بررسی نقش ارگونومی در شرایط پاندمی كرونا در محیط كار افراد و بررسی ملاحظات شناختی و فیزیكی محیط كار افراد " برگزار می شود، چرا كه " ارگونومی " به معنی علم و قانون كار است و از اهداف آن، « شناخت علمی تعامل انسان با سایر اجزا یك سیستم و محیط كار و بكارگیری اصول و قوانین و اطلاعات برای طراحی كار با بازدهی بالا (با حفظ سلامتی فرد) می باشد ».

وی توضیح داد كه محدودیت های ایجاد شده در اثر شیوع كرونا، نحوه انجام كارها، موقعیت انجام كارها، میزان بار فیزیكی و بار ذهنی كار كه در این دوره افزایش پیدا كرده است، می توانند اثرات منفی روی كاركرد و بازدهی افراد داشته باشند و برای بهبود این شرایط، از ارگونومی و سه حیطه عمده آن (فیزیكی، محیطی و شناختی) كمك می گیریم، چنانچه "ارگونومی محیطی"، به نقش عواملی مانند نور، صدا و روشنایی در محیط كار ، و "ارگونومی فیزیكی" به عوامل فیزیكی مانند وضعیت بدنی فرد، فشار های فیزیكی ناشی از كار، طراحی محیط كار، چیدمان وسایل، و "ارگونومی شناختی" به بار ذهنی حین كار، استرس و عوامل تنش زای محیط كار كه باعث افزایش بار ذهنی كار می شوند، می پردازد.

دكتر مختاری نیا به عنوان مثال گفت: استفاده زیاد از گوشی هوشمند و لپ تاپ در دوران كرونا، می تواند فشار فیزیكی مضاعفی را بر سیستم اسكلتی عضلانی وارد كرده و از طرفی اتخاذ پوسچرهای ثابت و طولانی مدت كار، با این ابزار ها، خطر ایجاد سندرم های بی حركتی و مشكلات متعاقب آن را افزایش دهد، كه آموزش های ارگونومیكی در این زمینه، كمك كننده هستند.

این متخصص ارگونومی تصریح كرد: كنترل بار ذهنی كار در چنین شرایطی و به دلیل فشارهای مضاعفی كه بر بدن فرد وارد می كند، باید از دیدگاه ارگونومیكی مورد ارزیابی و اصلاح قرار گیرند. طراحی ارگونومیكی محیط كار متناسب با شرایط پاندمی، می تواند تا حدودی بار فیزیكی و ذهنی كار را كاهش بدهد. با آموزش تمرینات مناسب بدنی، سطح آمادگی جسمانی، بالاتر رفته و افزایش تحرك در این دوران، به افزایش ظرفیت قلبی و عروقی افراد كمك می كند. ضمن آنكه، استفاده از آموزش های مجازی ارگونومیكی در این دوره با كمك ابزارهای بیوفیدبكی توصیه می شود.

دكتر مختاری نیا تاكید كرد: انطباق افراد با شرایط جدید ایجاد شده در دوران پاندمی و حتی بعد از اتمام پاندمی، نیاز به ارزیابی ارگونومیكی افراد متناسب با وظایف محوله و انجام كار در شرایط جدید دارد. كارمندان برای دوران دوركاری، نیاز به استفاده از صندلی های اداری، مانیتورها و سایر ابزارها دارند كه می بایست با استانداردهای ارگونومی سازگار باشند. حتی آموزش استفاده درست از این وسایل نقش ارگونومیست ها را مشخص تر می كند.

وی افزود: در وبینار یك روزه « ارگونومی محیط كار در دوران كرونا: ملاحظات فیزیكی، شناختی و طراحی » كه به همت گروه ارگونومی دانشگاه برگزار می شود، سعی خواهد شد تا شواهد علمی در زمینه نقش ارگونومی در محیط كار و ملاحظات مرتبط با سه حوزه ارگونومی، بیشتر به بحث و بررسی گذاشته شود.



انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۱۴:۲۳ - ۲۲/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۶