دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

آنچه كه باید در مورد سكته مغزی بدانید
 
شایع ترین علامت سكته مغزی، ایجاد ضعف در یك سمت بدن است كه با فلج شدن و اختلال حس همراه است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مركز حوزستان ، یك متخصص مغز و اعصاب گفت: شایع ترین نوع سكته مغزی، زمانی رخ می دهد كه خون در یك رگ مغزی لخته شده و به قسمت خاصی از مغز نرسد و بسته به اینكه نبود خون رسانی به كدام قسمت از مغز اتفاق افتد، علایم و نشانه های متفاوتی دارد.آنچه كه باید در مورد سكته مغزی بدانید

دكتر شهرام رفیع افزود: 85 درصد موارد سكته مغزی را نوع سكته ایسكمیك یا انسدادی تشكیل می دهند و 15 درصد موارد به این صورت است كه یك رگ در مغز پاره شده و خونریزی دهنده است، یعنی خون در مغز و بافت ها ریخته می شود.

علامت های سكته مغزی
وی با اشاره به اینكه سكته مغزی علایم زیادی دارد افزود: در دنیا سه علامت اصلی به مردم آموزش داده شده كه با مشاهده آن ها به سكته مغزی پی ببرند كه از آن جمله می توان به وقوع غیر قرینگی ناگهانی در صورت، كج شدن بخشی از صورت و نداشتن توانایی در خوب صحبت كردن اشاره كرد.

این فلوشیپ سكته مغزی ادامه داد: اختلال دید ناگهانی، سرگیجه و نداشتن تعادل نیز از دیگر علایم سكته مغزی به شمار می رود.

وی با بیان اینكه پس از سكته قلبی، دومین دلیل ناتوانی و مرگ و میر در دنیا، سكته مغزی است افزود: تا 20 سال پیش هیچ درمانی در دنیا برای سكته مغزی وجود نداشت، اما اكنون شرایط تغییر كرده و انقلابی در دنیا در زمینه درمان سكته مغزی شكل گرفته است.

سن سكته مغزی در ایران 10 سال پایین تر از متوسط جهانی
رفیع ادامه داد: اگرچه سكته مغزی بیشتر در افراد مسن دیده شده، اما متاسفانه سن سكته مغزی در ایران نسبت به متوسط جهانی 10 سال پایین تر است و این یك خطر جدی محسوب شده كه باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

اقدامات لازم بعد از مشاهده علایم
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اهواز در خصوص اقدامات لازم پس از مشاهده علایم سكته مغزی گفت: در گام نخست باید با مركز 115 تماس گرفت و یا اگر بیمارستانی در نزدیكی محل وقوع سكته وجود دارد، باید هر چه سریع تر بیمار سكته مغزی را به آن مركز درمانی تخصصی و مرتبط رساند، چراكه همه بیمارستان ها توانایی ارایه خدمات درمانی اورژانسی به بیمار سكته مغزی را ندارند.

وی افزود: در هر شهر مهم، یك بیمارستان خاص برای ارایه خدمات درمانی به بیماران سكته مغزی تعیین شده است كه به عنوان مثال در شهر اهواز بیمارستان گلستان به عنوان مركز تخصصی درمان سكته مغزی معرفی شده است.

زمان طلایی انتقال بیمار سكته مغزی
رفیع با اشاره به زمان طلایی انتقال بیمار سكته مغزی به مراكز درمانی تخصصی كه پیشتر سه تا چهار و نیم ساعت بود و حالا به 6 ساعت رسیده، افزود: در هر دقیقه تعداد 2 میلیون سلول مغزی بر اثر سكته مغزی از بین می رود و تعداد 14 میلیارد سیناپس یا ارتباط دهنده بین نورون های عصبی تخریب و نابود می شوند، لذا ثانیه ها برای یك بیمار سكته مغزی حیاتی و بسیار مهم هستند.

این متخصص مغز و اعصاب به نحوه درمان بیماران سكته مغزی اشاره كرد و گفت: درمان ها روز به روز در حال پیشرفت هستند و اگرچه قبلا با داروی TPA یا لیز كننده لخته خون بیمار سكته مغزی زیر درمان قرار می گرفت (البته برای همه بیماران به ویژه آن ها كه خونشان بر اثر مصرف داروی وارفارین رقیق بود، كارایی نداشت)، اما امروزه با ترومبكتومی یا كشیدن لخته خون از مغز می توان كمك قابل توجهی به بیماران سكته مغزی كرد.

وی افزود: گام نخست در كمك به بیمار سكته مغزی، خانواده و اطرافیان بیمار هستند كه باید هر چه سریعتر او را به مركز درمانی تخصصی برسانند و در گام بعدی همكاری جمعی تیم درمان با یكدیگر است كه می تواند یك بیمار سكته مغزی را از مرگ و یا عوارض خیلی جدی نجات دهد.

تفاوت سكته مغزی و فلج بلز
رفیع، به تفاوت بین سكته مغزی و فلج بلز اشاره كرد و گفت: در فلج بلز بیمار حتی چشم خود را نمی تواند خوب ببندد و یا ابرو را بالا ببرد، ولی در سكته مغزی و وقوع فلجی صورت، قسمت بالای صورت سالم بوده و كج شدگی در چین و چروك بین بینی و لب و افتادگی دهان اتفاق می افتد؛ اما از آنجا كه شاید تشخیص آن برای عامه مردم سخت باشد، بهتر است با مشاهده هر گونه فلجی در صورت، به سرعت به مراكز درمانی تخصصی مراجعه شود.

فلوشیپ سكته مغزی در مورد اینكه چه كسانی باید بیشتر مراقب خود بوده و احتمال وقوع سكته مغزی در آن ها بیشتر است، ادامه داد: باید توجه داشت كه سكته مغزی تنها مختص افراد سالمند نیست و در كمین افراد جوان نیز هست، به گونه ای كه از هر چهار نفر یك نفر دچار سكته مغزی می شوند.

اقدامات پیشگیرانه از سكته مغزی
وی به اقدامات پیشگیرانه بروز سكته مغزی اشاره كرد و گفت: با تمركز بر روی پنج عامل، می توان از بروز 80 درصد سكته های مغزی جلوگیری كرد.

رفیع ادامه داد: كنترل فشار خون، متناسب كردن رژیم غذایی و گرایش به رژیم مدیترانه ای یعنی رژیم غذایی كم نمك، كم چربی، استفاده از روغن زیتون، استفاده كمتر از گوشت قرمز و تمركز بیشتر بر مصرف ماهی، افزایش مصرف سبزی و میوه، ورزش و تحرك فیزیكی كافی، حذف سیگار و كنترل چاقی شكمی از جمله این عوامل است.

بخش سكته مغزی بیمارستان گلستان
وی از بهره برداری بخشی ویژه با عنوان بخش سكته مغزی در بیمارستان گلستان اهواز در سال های اخیر خبر داد و افزود: بخش اس. سی. یو، مسوول مراقبت از بیماران سكته مغزی است كه به شكل ویژه و تخصصی به بیماران مرتبط خدمات درمانی در زمینه های توانبخشی، گفتار درمانی، بررسی اختلال بلع و ... ارایه می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز گفت: به محض مراجعه بیمار سكته مغزی به اورژانس بیمارستان گلستان و بررسی اولیه علایم و نشانه های او، در كمتر از نیم ساعت داروی مخصوص به بیمار سكته مغزی تزریق شده تا از عوارض جدی این بیماری در حد قابل توجهی كاسته شود.

رفیع افزود: اگر دلیل سكته مغزی، لخته خون از طرف قلب باشد باید به بیمار آنتی كواگولان (دارو های ضد انعقادی) یعنی داروی وارفارین یا دارو های جدیدتر مثل ریواروكسابان و آپیكسابان داده شود وگرنه با آسپرین یا كلوپیدوگرل نمی توان از وقوع سكته مغزی مجدد جلوگیری كرد.

فلوشیپ سكته مغزی ادامه داد: اگر دلیل سكته مغزی، تنگی شدید شریان كاروتید مغز یا رگ اصلی خون رسان به مغز باشد، باید استنت گذاری انجام شده و رگ باز شود و هر چقدر كه به بیمار دارو های ضد انعقاد خون مثل وارفارین داده شود، از بروز سكته مغزی مجدد جلوگیری نخواهد كرد.

وی گفت: روش ساده تشخیص گرفتگی عروق كاروتید گردن و جلوگیری از بروز سكته مغزی، سی تی آنژیو گردن است، اگرچه روش های دیگر مثل كالر داپلر نیز انجام می شود.

بیشتر بخوانید :بیماری قلبی عروقی اولین علت مرگ در دنیا

ارزیابی تخصصی برای بیمار سكته مغزی ضروری است بنابراین صبر و حوصله بیمار و همراهان را می طلبد كه كادر درمان را در این مسیر همراهی كنند تا شاهد بروز سكته مغزی مجدد نباشیم.
   تاریخ: ۱۱:۲۴ - ۲۲/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۸