دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

یك پدر چگونه می تواند قهرمان فرزندانش باشد؟
 
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بابیان اینكه كتاب «پدر، قهرمان من» وظایف، جایگاه و نقش هایی كه یك پدر در خانه دارد را معرفی كرده است، گفت: در این كتاب یك پدر را به عنوان یك پدر تمام عیار كه می تواند نقش خودش را به درستی و كامل ایفا كند را معرفی می كند.
یك پدر چگونه می تواند قهرمان فرزندانش باشد؟ حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در گفت وگو با ایسنا در رابطه با كتاب «پدر، قهرمان من» عنوان كرد: این كتاب تألیف دكتر «مگ میكر» بوده و شهناز نوحی آن را ترجمه كرده و دكتر مسعود جان بزرگی نیز برای آن مقدمه ای نوشته و در پاییز 1400 توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.

وی بابیان اینكه این كتاب وظایف، جایگاه و نقش هایی كه یك پدر در خانه دارد را معرفی كرده است، اظهار كرد: در این كتاب یك پدر تمام عیار كه می تواند نقش خودش را به درستی و كامل ایفا كند را معرفی می كند.

وی بیان كرد: «كتاب پدر، قهرمان من» به صورت داستانی از زبان یك دختر است كه پدرش را در شرایط مختلف زندگی توصیف می كند.

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در رابطه با فصول این كتاب گفت: این كتاب بیان می كند كه پدر شما یك قهرمان هستید، در جایگاه عالی قرار دارید و شما صرفا یك مربی نیستید بلكه رهبر هستید.

وی افزود: در فصول دیگر به سوال هایی كه به پاسخ نیاز دارند مانند اینكه پدر در رابطه با من چه فكری می كند؟ برای من چه آرزویی دارد؟ و... پاسخ داده شده و در رابطه با بازی هایی كه با فرزندان انجام می دهند، دعاهایی كه دارند، از چه واژه هایی در روابط استفاده كنند و شجاعت و راستگویی باید محور ارتباط باشد نیز توضیحاتی داده شده است.

وی ادامه داد: در این كتاب بیان می شود كه پدر می تواند جایگاهی مشابه خداوند در زندگی داشته باشد؛ یعنی همان گونه كه خداوند ولی انسان ها است پدر نیز ولی فرزند است و در فصل آخر نیز در یك الگوی سه ضلعی مشاركت، بخشندگی و استقامت پدر را معرفی می كند.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی بیان كرد: با توجه به اینكه در زمینه معرفی نقش های پدر كتاب مناسبی در بازار ایران و به زبان فارسی وجود ندارد این كتاب در نوع خود كم نظیری است.

وی اظهار كرد: پدر تعریف شده در این كتاب تشابه بالایی با پدر ایرانی دارد؛ زیرا یك نگاه هنجاری و توصیه ای دارد و جایگاهی كه یك پدر در ایران و خانواده ایرانی باید داشته باشد در این كتاب ترسیم شده است؛ البته تفاوت های جزئی وجود دارد.

وی عنوان كرد: مطالعه این كتاب به مردانی كه شوهر یا پدر هستند توصیه می شود تا از نقش های برجسته ای كه در این كتاب است الگوگیری كنند همچنین پدر و مادرانی كه فرزند پسر دارند نیز این كتاب را بخوانند تا فرزند خود را با الگوی پدری كه در آینده نقش قهرمان را ایفا می كند تربیت كنند؛ البته این كتاب برای معلمین نیز مناسب است.

وی بابیان اینكه یكی از عوامل مهم در ساختن یك پدر قهرمان تربیت است، گفت: كسی كه قرار است در آینده پدر باشد باید در زمان تربیت در خانواده و مدرسه نقش های یك پدر قهرمان یعنی كسی كه مادر و فرزندان به او تكیه می كنند، در مشكلات و سختی ها زمانی كه مادر و فرزندان كم می آورند مقاوم است و... به خوبی به او آموزش داده شود.

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینكه عامل دوم در شكل گیری پدر قهرمان همسر است، تصریح كرد: خانم هایی كه می خواهند همسرشان یك نقش برجسته و قهرمان برای فرزندان باشد و باید شوهر قهرمان داشته باشند؛ یعنی جایگاه اقتدار را برای شوهرشان به وجود بیاورند.

وی ادامه داد: متاسفانه در چند دهه اخیر به دلیل فیلم هایی كه در صدا و سیما و سینما پخش می شود نقش پدر كم رنگ شده و این عقلانیت به مادر خانواده انتقال داده شده است و می بینیم كه عملكرد و تصمیم گیری پدرها باید توسط همسرشان تصحیح شود؛ نمی گوییم كه نقش بانوان را كم رنگ كنند؛ زیرا می توانند هر دو به موازات هم باشند و در عین حال نقش پدر پر رنگ شود.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی بیان كرد: عامل سوم نهادهای اجتماعی مانند صدا و سیما و رسانه های جمعی هستند كه باید نقش پدر را برجسته كنند و پدر را به عنوان نقش بی بدیل كه دارای اقتدار كافی در خانواده است، در مقابل مشكلات و سختی ها به راحتی خم نمی شود و احساس كمبود نمی كند در خانواده ها تقویت كنند.

وی با تاكید براینكه مادرها نمی توانند نقش و جایگاه پدر را ایفا كند؛ زیرا دچار تعارضات درونی می شوند، اظهار كرد: اگر مادر كه از نظر فطری و ژنتیك بخش عاطفی قوی تری دارد بخواهد هر دو نقش را هم زمان ایفا كند دچار تعارض و مشكلاتی می شود به همین علت توصیه می شود كه نقش های پدر و مادر مكمل باشد و هر كدام نقش خودشان را ایفا كنند.

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یادآور شد: مهم ترین نقش مادر نقش عاطفی است و معمولا پدر به منزله قانون و مادر در حقیقت اخلاق و نقش تعدیل كننده این قانون است و اگر پدر سخت گیری می كند مادر باید باعواطف سعی كند قوانین اجرا شود و در عین حال نیز سخت گیری بیش از حد نباشد تا فرزندان را به واكنش وادار كند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۱۱ - ۲۳/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۶