دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

روان درمانی معتادان گامی مهم در حل معضل اعتیاد است
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همكاری دستگاه های رسمی و حاكمیتی در خصوص آسیب های اجتماعی می تواند به شكل اساسی و معنادار در حوزه كاهش معظلات در محلات اثرگذار باشد.
روان درمانی معتادان گامی مهم در حل معضل اعتیاد است عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همكاری دستگاه های رسمی و حاكمیتی در خصوص آسیب های اجتماعی می تواند به شكل اساسی و معنادار در حوزه كاهش معظلات در محلات اثرگذار باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی آقامحمدی در نوزدهمین نشست طرح تحول محلات كشور كه با حضور نمایندگان دستگاه های ذی ربط در محل وزارت كشور برگزار شد با بیان اینكه اعتیاد بزرگ ترین چالش پیش روی كشور در مناطق حاشیه نشین كشور است؛ گفت: اعتیاد از جمله آسیب های اجتماعی است كه حل آن به تنهایی از توان و ظرفیت دولت خارج است.

وی در این خصوص گفت: در حل معضل اعتیاد ضمن توجه به برنامه های كوتاه مدت، بایستی راهبردهای بلندمدت آموزشی و فرهنگی در كشور اتخاذ شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: در حوزه سازماندهی، پیشگیری، درمان، توانبخشی راهبردهای كارآمد و اثربخش در كشور برای حل این چالش بزرگ به كار گرفته شود.

آقامحمدی اضافه كرد: در دنیا تجربه شده است كه بهترین روش برای این موضوع به كارگیری ظرفیت های عمومی و سازمان های مردم نهاد است.

وی با بیان اینكه در حل معضل اعتیاد بیشتر به مساله مواد مخدر توجه شده است؛ گفت: در این موضوع ابتدا باید خود فرد مورد مطالعه كارشناسی قرار گیرد و اینكه چه زمینه ها و عواملی باعث سوق دادن جوانان به سمت اعتیاد می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بسترهای اعتیادزا در كشور شناسایی و مدیریت شود.

آقامحمدی در ادامه صحبت های خود گفت: درمان واقعی معتاد زمانی تحقق می یابد كه فرد معتاد به صورت اصولی روان درمانی شود و نباید با صرف مصرف متادون تصور كنیم كه فرد درمان یافته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این موضوع كه نباید قبح اعتیاد و استفاده از مواد مخدر در كشور شكسته شود؛ گفت: در این راستا برنامه های فرهنگی، آموزشی و تربیتی از متولیان این حوزه تولید شود و اعتیاد بیش از گذشته به عنوان یك امر نابهنجار و خلاف عرف نزد افكار عمومی تبیین شود.

وی اضافه كرد: در كنار این امر خانواده ها هم آموزش های لازم را برای تربیت فرزندان خود در قرار نگرفتن در دام اعتیاد ببینند.

آقامحمدی با تصریح این موضوع كه با گذشت زمان مواد اعتیاد زا در جهان افزایش یافته است؛ گفت: آموزش و آگاه سازی در این بستر معنا و مفهوم دارد كه فرد تصور نكند كه فقط با مصرف مواد مخدر معتاد می شود.

وی اضافه كرد: امروزه داروهای جدید اعتیاد زا به شكل های مختلف وجود دارد و با رویكرد فرهنگی و آموزشی اگاهی عمومی را در محلات و مناطق حاشیه نشین كشور نسبت به پیامدهای مخرب این داروها افزایش داد.

آقامحمدی در ادامه گفت: تجربه گویای این واقعیت است كه رویكردهای امنیتی و نظامی هم نمی تواند چاره بخش كار در حوزه مدیریت و كنترل اعتیاد باشد و برای همین تغییر رویه و استفاده از روش های فرهنگی و نرم ضروری به نظر می آید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان یادآور شد: در امر آسیب های اجتماعی دستگاههای رسمی و حاكمیتی بیشتر تسهیل گر و زمینه ساز ورود گروههای مردم نهاد و خیرین باشد و این امر در صورت تحقق می تواند به شكل اساسی و معنادار در حوزه كاهش آسیب های اجتماعی در محلات اثرگذار باشد.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۱:۵۴ - ۲۴/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۹