دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

انجام 30 عمل جراحی كاشت حلزون در كرمانشاه
 
رئیس مركز كاشت حلزون كرمانشاه گفت : تاكنون 30 عمل جراحی كاشت حلزون در بیمارستان امام خمینی (ره) كرمانشاه با موفقیت انجام شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از كرمانشاه، علیرضا رضایی فوق تخصص گوش، حلق و بینی و رئیس مركز كاشت حلزون كرمانشاه گفت : مركز كاشت حلزون شنوایی در بیمارستان امام خمینی (ره) كرمانشاه در دی ماه 98 موفق به كسب مجوز شده و تا كنون 30 عمل جراحی كاشت حلزون در این مركز انجام شده است و 5 نفر هم در نوبت جراحی قرار دارند.

او گفت : هم اكنون 28 نفر در حال تشكیل و تكمیل پرونده هستند كه 16 نفر از آن ها به شكل قطعی در انتظار پروتز جراحی می باشند.

رضایی افزود: پروتز كاشت حلزون، ابزاری الكترونیكی است كه از طریق جراحی در گوش داخلی قرار گرفته و احساس شنیدن صدا در افراد ناشنوا یا كم شنوای عمیق را فراهم می كند.

او افزود: حلزون تنها شكلی از مداخلات پزشكی است كه می تواند به واسطه تحریك الكتریكی عصب شنوایی مقداری از شنوایی را به فرد ناشنوای مطلق باز گرداند.

رئیس مركز كاشت حلزون كرمانشاه گفت: هزینه عمل جراحی كاشت حلزون 11هزار یورو است كه این مبلغ توسط هیئت امنا پرداخت می شود و تنها مبلغ اندكی حدود 9 میلیون تومان توسط خانواده ها برای هزینه های بعدی پرداخت می شود.

رضایی با بیان اینكه توانبخشی برای كودك قبل از كاشت و بعد از كاشت صورت می گیرد، افزود: قبل از كاشت فرد با سمعك توسط تیم توانبخشی متشكل از گفتاردرمان، كاردرمان، روانپزشك، متخصص مغز و اعصاب و... مورد ارزیابی قرار می گیرد.

او ادامه داد: درصورتی كه كودك كاندید جراحی كاشت حلزون باشد فرآیند درخواست كه شناسه و تقاضای پروتز است برای او انجام می شود كه این فرایند از 6 ماه تا یكسال و گاهاً بیشتر طول می كشد و هرچه قدر این زمان كوتاهتر شود در نهایت كارآمدی و عملكرد در بچه ها بهتر می شود.

رئیس مركز كاشت حلزون كرمانشاه گفت: اگر كودكی در بدو تولد به ما برسد درصورتی كه كاهش شنوایی شدید و عمیق داشته باشد و نتواند از سمعك توانبخشی معمولی استفاده كند برای كاشت حلزون ثبت نام می شود، همچنین ناشنوایان و بیماران بزرگسال دارای كاهش شدید شنوایی كه بعد از سن زبان آموزی دچار مشكل كاهش شنوایی شده باشند، می توانند كاندید برای جراحی پروتز حلزون گوش باشند.

رضایی با اشاره به وجود دو بخش مهم اینترنال و اكسترنال در پروتز كاشت حلزون گوش افزود: بخش اینترنال در واقع همان بخشی است كه توسط تیم جراحی در اتاق عمل كار گذاشته می شود و بخش اكسترنال یا بیرونی دستگاهی است كه توسط تیم ادیولوژیست بر روی گوش بیمار قرار داده می شود كه دارای 20 برنامه است تا كودك بتواند به صدا ها و اصوات محیطی واكنش های متفاوتی داشته باشد.

او با اشاره به اینكه حدود100 جلسه و گاهاً بیشتر نیاز است كه كودك بتواند توانبخشی مورد نیاز را دریافت كند، گفت: انجام تمام برنامه های دستگاه اهمیت دارد، در واقع 70 درصد كار همان برنامه های بعد از كاشت است كه شامل گفتاردرمانی، كاردرمانی و ... است كه ممكن است 2 تا 3 سال طول بكشد تا كودك به رشد و گفتار معمولی مورد انتظار برسد .
   تاریخ: ۱۰:۲۶ - ۲۴/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۱