دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

لزوم توجه به اصل "رازداری" در پژوهش ها
 
كارگاه آموزشی " اخلاق در پژوهش " ویژه داوران اخلاق، توسط كارگروه اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، و با حضور جمعی از اعضای هیات علمی و داوران اخلاق در سالن فارابی دانشگاه برگزار شد.
 لزوم توجه به اصل به گزارش ایسنا، كارگروه اخلاق در پژوهش به منظور ارتقای سطح كیفی داوری های اخلاقی و رعایت موارد اخلاقی ذكر شده در آیین نامه های وزارت بهداشت در پروپوزال های تحقیقاتی دانشگاه، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی برای داوران كرده است.

این دوره نیز با تدریس دكتر علی خاجی، متخصص اخلاق در پزشكی برگزار شد و وی در ابتدا، با اشاره به رویكرد مبتنی بر چهار اصل اخلاق پزشكی، در مورد اصل " رازداری " كه سنگ بنای ارتباط بین پزشك و بیمار است، توضیح داد.

دكتر خاجی در عین حال كه رازداری را سبب افزایش اعتماد بین دو طرف خواند، بر لزوم وجود محدوده در رازداری تاكید كرد و افزود: موضوع رازداری را در ابتدا باید مطلق فرض كنیم و 100 درصد در نظر بگیریم تا دامنه نقض آن تا جایی كه امكان دارد، محدود شود.

وی در ادامه، به موارد و شرایط نقض رازداری نیز اشاره كرد و با طرح این سئوال كه " چه اطلاعاتی را می توان به عنوان رازداری، پنهان كرد؟ " در مورد چگونگی كسب اطلاعات و شرایطی كه می توان از بیمار، كسب اطلاعات كرد، سخن گفت.

این متخصص حوزه اخلاق پزشكی، رعایت اصل "حریم خصوصی" را از دیگر اصول مورد توجه در این حوزه ذكر كرد و افزود: حریم خصوصی، به پنج بخش تقسیم می شود و رعایت این اصل در اجرای پروژه های تحقیقاتی، كه فعالیتی غیربالینی است، بسیار حائز اهمیت است.

وی نمونه هایی از لزوم رعایت حریم خصوصی را بیان كرد و براساس راهنمای اخلاق حرفه ای، نكاتی را كه در ارتباط با چگونگی جمع آوری اطلاعات و نگهداری اطلاعات شخصی افراد باید رعایت شود، مورد توجه قرار داد.

خاجی همچنین چگونگی جمع آوری اطلاعات و طریقه نگهداری اطلاعات شخصی افراد كه به عنوان نمونه های مورد مطالعه در پروژه های تحقیقاتی مطرح می شوند را در شرایط و موقعیت های مختلف توضیح داد.

وی همچنین به آئین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلان حرفه های پزشكی اشاره كرد و به چك لیست تهیه شده در حوزه اخلاق كه در تنظیم پروپوزال ها كمك می كند، پرداخت.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛ تمامی پروپوزالهای تحقیقاتی قبل از شروع و اجرا باید توسط داوران بررسی شده و كد اخلاق دریافت كنند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۱:۲۳ - ۲۳/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۳۲۷