دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

بسیاری از اختلالات اسكلتی عضلانی ناشی از كار به دلیل عدم رعایت اصول ارگونومی است
 
دانشگاه علوم پزشكی بوشهر
كارشناس بهداشت حرفه ای شبكه بهداشت و درمان تنگستان گفت: كارمندان با ایجاد تغییرات و رعایت اصول ارگونومی در محل كار خود می توانند از بروز بسیاری از اختلالات اسكلتی عضلانی ناشی از كار پیشگیری نمایند. به گزارش روابط عمومی شبكه بهداشت و درمان تنگستان، مهندس حمید زنده بودی بیان داشت: در دنیای امروز، تمامی افرادی كه به نوعی شغلی را بر عهده دارند، بسته به ماهیت شغلشان در معرض تعدادی از عوامل زیان آور محیط كار قرار می گیرند.
وی ادامه داد: لازم به توضیح است كه این عوامل زیان آور تنها محدود به مشاغل سخت و طاقت فرسای صنعتی نشده و حتی افرادی كه وظایف اداری كار با رایانه و نشستن طولانی مدت پشت میز را انجام می دهد نیز به فراخور خود در معرض پاره ای از عوارض ناشی از كار قرار می گیرند كه از جمله آن می توان به بروز اختلالات اسكلتی عضلانی اشاره نمود.
وی تاكید كرد: این افراد بایستی توجه كنند كه علاوه بر انجام نرمش های حین كار و بلند شدن و جابه جا شدن از روی صندلی، با رعایت تعدادی از اصول بسیار ساده ارگونومی و بهبود ایستگاه كاری خود نیز می توانند تا حد زیادی از بروز عوارض ناشی از این سبك كاری پیشگیری نمایند.
مهندس زنده بودی با اشاره به صفحه های نمایشگر در محیط كار اظهار داشت: شخص بایستی فاصله نمایشگر با خود را به اندازه فاصله یك دست تنظیم نمایند، ارتفاع نقطه بالای نمایشگر با ارتفاع چشم ها در حالت نشسته در یك خط افقی قرار گیرد، لذا بدین منظور استفاده از جعبه مخصوص زیر مانیتور  كه می تواند با كمترین هزینه ممكن دسترسی به این هدف را تسهیل نماید.
زنده بودی افزود: همچنین به جهت پیشگیری از اثرات نور و درخشندگی بر كاهش بینایی و ایجاد خستگی بهتر است نمایشگر یك زاویه نود درجه نسبت به پنجره داشته و از تلفیقی از روشنایی طبیعی روز و روشنایی مصنوعی استفاده گردد.
كارشناس بهداشت حرفه ای شبكه بهداشت و درمان تنگستان تصریح كرد: استفاده از صندلی مناسب از دیگر موضوعات مهمی است كه بایستی بدان توجه گردد، بدین منظور ارتفاع صندلی بایستی قابلیت تنظیم ارتفاع را داشته باشد به گونه ای كه به جهت پیشگیری از فشار تماسی بین ساعد و لبه میز، دسته صندلی و میز در یك ارتفاع قرار گیرد، همچنین قوس پشتی صندلی بایستی به گونه ای باشد كه كاملاً گودی كمر را پر نماید.
مهندس زنده بودی بیان داشت: از جمله اختلالات اسكلتی عضلانی در كارمندان، عارضه ای به نام سندرم تونل كارپال است كه باعث درد در ناحیه مچ دست گردیده و در مراحل پیشرفته حتی استفاده از قلم نیز از فرد سلب می شود كه مهمترین علت آن حركات تكراری مچ دست است، بدین منظور و به جهت پیشگیری از این عارضه استراحت مچ دست هر چند دقیقه یك بار و نرمش هایی مانند خم كردن و صاف كردن مچ دست، استفاده از زیر موسی نرم و استاندارد به جهت اجتناب از فشار بر مفاصل می تواند كمك كننده باشد.

انتهای پیام/ ن.ا 3010
منبع خبر:
اخبار علمی
   تاریخ: ۱۶:۴۳ - ۲۴/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۹