دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

امكان پذیرش معتادان متجاهرِ باردار و ترنس را نداریم/ شهرداری به جای ایجاد مراكز نگهداری، به وظایفش در زمینه اشتغال بهبودیافتگان عمل كند/ ضرورت بكارگیری مددجویان بهبودیافته در حوزه خدمات شهری/ ...
 
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینكه روز به روز بر تعداد معتاد متجاهری كه سكونت گاهی در تهران ندارند، افزوده می شود، گفت: مهمترین حلقه مفقوده ما مراقبت های بعد از خروج افراد بهبود یافته از مراكز ماده 16 است.
امكان پذیرش معتادان متجاهرِ باردار و ترنس را نداریم/ شهرداری به جای ایجاد مراكز نگهداری، به وظایفش در زمینه اشتغال بهبودیافتگان عمل كند/ ضرورت بكارگیری مددجویان بهبودیافته در حوزه خدمات شهری/ وعده رئیس جمهور برای اشتغال متجاهران بعد از ترك در كارخانه ها
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینكه روز به روز بر تعداد معتاد متجاهری كه سكونت گاهی در تهران ندارند، افزوده می شود، گفت: مهمترین حلقه مفقوده ما مراقبت های بعد از خروج افراد بهبود یافته از مراكز ماده 16 است.

""مصطفی هادیزاده"" دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر و استان تهران و در پاسخ به این سوال كه آیا ظرفیت جدیدی برای نگهداری معتادان ایجاد شده است؟ گفت: در ایام كرونا و در طی دو سال گذشته طبق پروتكل هایی كه وزارت بهداشت ابلاغ كرده است، هر معتاد بعد از غربالگری 14 روز باید در قرنطینه با رعایت فاصله اجتماعی نگهداری شود.

وی ادامه داد: این امر باعث می شود كه ما نتوانیم از ظرفیت كامل مراكز استفاده كنیم. به طور مثال در مركز فشافویه یك ظرفیت قابل توجهی را باید برای قرنطینه پیش بینی كنند. هنوز هم وزارت بهداشت این پروتكل را لغو نكرده است، در حالی كه در نهایت با همه اقداماتی كه انجام شده است، خوشبختانه كرونا در مراكز اپیدمی نشد و همان 3 درصد افراد حاضر دچار كرونا شدند، اما همچنان پروتكل ها در حال رعایت است.

افزایش روزانه معتادان متجاهر بدون سكونتگاه در تهران

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با اشاره به حضور معتادان متجاهر از دیگر استان ها در تهران خاطرنشان كرد: اگر امسال را نسبت به سال قبل و سال ما قبل آن مقایسه كنیم مشاهده می كنیم كه روز به روز بر تعداد معتادان متجاهری كه سكونت گاهی در تهران ندارند، افزوده می شود و در حقیقت آنها اغلب از شهرستان ها به تهران می آیند. این افراد هیچ جایی را در تهران ندارند و صرفا با توجه به اینكه امكان بهتری برای تامین مواد در تهران دارند احساس می كنند تهران برای آنها مناسبتر است. بنابراین هرچقدر ظرفیت ایجاد كنیم با توجه به اینكه تعداد معتادان متجاهر در تهران روز به روز بیشتر می شود، هیچ مشكلی حل نمی شود نهایتا تا كجا قرار است ظرفیت ایجاد كنیم.

امكان پذیرش 4500 معتاد متجاهر در مراكز تهران را نداریم

هادیزاده خاطرنشان كرد: دلیل دیگر این است كه بسیاری از این افرادی كه در تهران به ویژه در مناطق مركزی مشاهده می كنیم، افرادی هستند كه امكان پذیرش در مراكز را به لحاظ قانونی ندارند مانند افراد زیر 18 سال و به ویژه افراد بیش از 65 سال، زنان باردار، ترنس ها و براساس برآورد پلیس تعداد این افراد 4500 نفر است. باید برای آنها فكری شود، الان تنها جایی كه برای نگهداری معتادان تامین اعتبار می كند ستاد مبارزه با موادمخدر است و تا الان كه من با شما صحبت می كنم همه خود را از تامین اعتبار عقب كشیده اند.

هزینه سرانه نگهداری معتادان متجاهر 35 هزار تومان است

وی با بیان اینكه برای نگهداری معتادان به صورت روزانه سرانه 35 هزار تومان است و ما بیش از این نمی توانیم پرداخت كنیم، گفت: البته با توجه به شرایطی كه گفتم اگر كل بودجه ستاد را هم برای درمان معتادان متجاهر در تهران اختصاص دهیم، كفایت نمی كند. نكته آخر این است كه اگر ظرفیتی توسط شهرداری تهران ایجاد شود تا این معتادان را بتوانیم به آنجا گسیل و نگهداری كنیم، خیلی خوب است اما اگر همه این اقدامات را انجام دهیم بازهم مهمترین مشكل ما خلاء قانونی است و آن خلاء این است كه آنها را سه ماه و در نهایت تا 6 ماه بیشتر نمی شود در مراكز نگهداری كرد و بعد كه از آنجا خارج می شوند، جایی برای رفتن ندارند و دوباره به همان پاتوق ها و شرایط قبل باز می گردند. البته در ایام كرونا با توجه به نظر مقام قضایی می توانیم تا یكسال آنها را نگهداری كنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در پاسخ به این سوال كه آیا حضور این افراد معتاد در تهران باعث افزایش سرقت های خرد نیز می شود؟ گفت: بسیاری از سرقت های خرد توسط این افراد انجام می شود. همچنین وقتی از معتادان متجاهری كه در تهران دستگیر می شوند می پرسیم، چرا در این محل حضور دارد می گویند، آمده ایم غذا بگیریم، چرا كه شب ها در آن محل افراد مختلف با نیت خیر غذا توزیع می كنند، و وقتی كه فرد می بیند امكان غذای رایگان وجود دارد و زباله است كه بتواند از آن پولی تهیه كند یا دزدی كند به تهران می آید. بنابراین ما تاكید مان بر این است كه فرآیندی ایجاد شود كه این افراد به استان های محل مراجعت شان ارجاع شوند.

حضور 25 هزار معتاد متجاهر در استان تهران

هادیزاده خاطرنشان كرد: برای این اقدام نیز نیازمند بسترهای مناسب هستیم مانند این كه آیا این مراكز در سایر استان ها نیز وجود دارد و آیا مثلا قانون اجازه بازگشت این افراد به محل زندگی شان را می دهد؟ اختلاف نظر حقوقی در این خصوص وجود دارد.

وی ادامه داد: براساس اعلام پلیس در كل استان تهران 25 هزار معتاد متجاهر و در شهر تهران حدود 20 هزار معتاد متجاهر داریم. در حال حاضر نیز 12 هزار نفر در مراكز ماده 16 حضور دارند.البته دو هزار ظرفیت خالی در مراكز وجود دارد كه به دلیل قرنطینه امكان جمع آوری معتادان وجود ندارد. ما از ستاد مبارزه با مواد مخدر و استاندار تهران درخواست كردیم تا در خصوص بازنگری درباره پروتكل های نگهداری معتادان در شرایط كرونا با وزارت بهداشت مكاتباتی انجام دهند تا بتوانیم معتادان بیشتری را جمع آوری كنیم، اما هنوز پاسخی در این خصوص داده نشده و با توجه به شرایط همچنان باید پروتكل ها رعایت شود.

""مراقبت از بهبود یافتگان"" مهمترین حلقه مفقوده است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در بخش دیگری از صحبت های در واكنش به صحبت های شهردار مبنی بر اینكه شش ماهه چهره شهر را از وجود معتادان متجاهر پاك می كنند، گفت: شهرداری اگر فضای مناسب را داشته باشد و مجوز مربوطه را اخذ كند می تواند مراكز ماده 16 نیز داشته باشد اما مهمترین حلقه مفقوده ما مراقبت های بعد از خروج افراد بهبود یافته از مراكز ماده 16 است یعنی همین 12 هزار نفر كه بعد از پایان مدت نگهداری از مركز خارج می شوند دوباره بسیاری از آن ها به پاتوق باز می گردند و دوباره دستگیر می شوند و دوباره غربال می شوند و دوباره به مركز ماده 16 می روند و این سیكل همین طور ادامه دارد. من معتقدم اگر قرار است از سوی شهرداری اقدامی شود، اجرای آیین نامه بعد از خروج باید اجرایی شود كه شهرداری هم در این زمینه براساس قانون تكلیف مشخص دارد و فكر می كنم این مهمتر باشد از اصل تاسیس مراكز نگهداری.

هادیزاده گفت: انتظاری كه از شهرداری وجود دارد این است كه مراقبت بعد از خروج این افراد را برعهده بگیرد، و این افراد را در مراكز بهارانی كه قرار بود در آنجا آزادانه نگهداری شوند و حرفه آموزی و اشتغال برای آنها فراهم شود، نگهداری كنند. اینها كارهایی است كه همه باید با هم انجام شود و صرف ایجاد مركز برای نگهداری معتادان متجاهر كفایت نمی كند.

وی با اشاره به مراكز بهاران گفت: درباره مراكز بهاران نیز شهرداری باید پاسخگو باشد. در دوره مدیریت قبلی براساس مستندات مكتوبی كه از شهرداری تهران در اختیار داریم از 23 مركز بهاران 17 مركز تغییر كاربری داده بودند. یعنی این مراكز دوباره باید به شرایط قبلی بازگردند و این بستگی به اراده مدیریت شهری تهران دارد كه آیا می توانند حداقل همین 23 مركز را برای این كار اختصاص دهند یا نه.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران همچنین در پاسخ به این سوال كه آیا می توان روندی ایجاد كرد كه افراد بهبودیافته بعد از تكمیل دوره درمان به مراكز كارگاهی رفته و در آنجا مشغول به كار شوند تا هم درآمدی داشته باشند و همچنین مراقبت های بعد از خروج برای این افراد انجام شود؟ گفت: براساس آنچه كه در تحقیقات برآورد شده است، 64 درصد كل معتادان شغل داشته و حرفه ای را یاد دارند و در بین این افراد نیز افراد توانمند بسیاری نیز وجود دارد در همین مركز مهر سروش كه رییس جمهور نیز روز جمعه از آنجا بازدیدی داشتند اگرچه حرفه های مختلف به افراد آموزش داده می شود اما افرادی نیز هستند كه كار را به صورت حرفه ای بلد هستند.

حمایت از كارآفرینانی كه معتادان بهبودیافته را به كار می گیرند

هادیزاده ادامه داد: ستاد از كارآفرینانی كه افراد بهبودیافته را جذب كنند، حمایت می كند و بیمه سهم كارفرما را پرداخت می كند. اگر امكانات و تسهیلات در ادوار مختلف وجود داشته، ستاد این كمك ها را با دوره تنفس مناسب انجام داده است و این سلسله اقدامات انجام می شود. آقای رییس جمهور نیز در روز جمعه یك نویدی را دادند كه كارخانه هایی در استان تهران داریم كه حاضر به پذیرش این افراد هستند. ضمن اینكه شهردار تهران در روزهای اخیر اعلام كرده اند كه امكان اینكه از افراد معتاد بعد از بهبودی در حوزه خدمات شهری استفاده كنند، نیز وجود دارد. ظرفیت حوزه خدمات شهری شهرداری تهران اینقدر گسترده است كه افرادی كه اهل كار باشند هم شهرداری می تواند در دل خود جای دهد.

وی با اشاره به صحبت های رییس سابق شورای شهر در خصوص آسیب های اجتماعی گفت: آقای هاشمی در یكی از آخرین صحبت های شان در دوره مدیریت قبلی شورای شهر نیز اشاره كرده بودند كه در یكی از مواردی كه شورا در دوره مدیریتش كوتاهی كرده بوده در خصوص آسیب های اجتماعی بوده است. در دوره قبلی این همكاری از شهرداری تهران كه جزو اركان اصلی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران است در حوزه معتادان متجاهر وجود نداشت، در حالی كه شهردار تهران عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر است. اگر شهرداری تهران پای كار بیاید برای مراقبت های بعد از خروج می تواند گره گشایی كرده تا ما این وضعیت را در شهر تهران نداشته باشیم.

55 درصد معتادان متجاهر كشور در مراكز درمانی تهران نگهداری می شوند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران درباره جمع آوری پاتوق ها تصریح كرد: پلیس به صورت مرتب در پاتوق ها عملیات اجرا می كند و این معتادان جمع آوری شده و دوباره باز می گردند. ما باید معتاد متجاهر را به مدت دو سال نگهداری كنیم تا بهبودی كامل از جهت روحی، روانی و حرفه ای پیدا كند برای این منظور نیز باید قانون تغییر كند، در حال حاضر چون مدت زمان نگهداری كوتاه است، نمی توانیم نتیجه رضایت بخشی داشته باشیم.این معتادان پس از خروج از مركز جایی برای رفتن ندارند و دوباره به همان پاتوق ها باز می گردند ما نمی توانیم این افراد را حذف فیزیكی كنیم.

وی افزود: اصرار ما این است كه این افراد باید به شهرهای خودشان بازگردند. اگر این افراد در استان های خودشان پخش شوند، هر استانی بهتر می تواند این افراد را رصد كرده و از آن ها نگهداری كند. 55 درصد معتادان متجاهر كشور در مراكز درمانی تهران نگهداری می شوند. همچنین 36 الی 37 درصد متجاهران در استان تهران هستند. ما تا چه زمانی می توانیم به این روند ادامه دهیم؟

انتهای پیام/
منبع خبر:
ایلنا
   تاریخ: ۰۹:۱۹ - ۲۶/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۰