دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

100 میلیون دوز زندگی
 
تهران- ایرنا- روزنامه ایران در یادداشتی می آورد: فردا ركورد تزریق 100 میلیون دوز واكسن كرونا در كشور شكسته می شود. بر اساس آخرین داده های وزارت بهداشت، تا امروز 99 میلیون و 628هزار و 185 دوز واكسن تزریق شده است.
100 میلیون دوز زندگی تهران- ایرنا- روزنامه ایران در یادداشتی می آورد: فردا ركورد تزریق 100 میلیون دوز واكسن كرونا در كشور شكسته می شود. بر اساس آخرین داده های وزارت بهداشت، تا امروز 99 میلیون و 628هزار و 185 دوز واكسن تزریق شده است.

در ادامه یادداشت روزنامه ایران به قلم فرناز حسنعلی زاده روزنامه نگار در 26 آبان می خوانیم: از این مقدار، 55 میلیون و 998 هزار و 288 نفر دوز اول و 43 میلیون و 24 هزار و 902 نفر هر دو دوز را دریافت كرده اند؛ به عبارتی 43 میلیون نفر به صورت كامل واكسینه شده اند و 12 میلیون نفر منتظر رسیدن تاریخ نوبت دوم تزریق واكسن خود هستند.

با توجه به اینكه عمده واكسن مورد استفاده در كشور «سینوفارم» است و میان تزریق هر دو دوز این واكسن فاصله ای 28 روزه وجود دارد، كمتر از یك ماه دیگر این 12 میلیون نفر نیز به صورت كامل واكسینه شده اند.

براساس آخرین سرشماری، جمعیت كشورمان 85 میلیون نفر است و با احتساب واكسینه شدن 12 میلیون نفر دیگر به صورت كامل، قریب 65 درصد جمعیت كشورمان به صورت كامل ایمن شده و آخرین قدم ها به سوی مصونیت جمعی برداشته خواهد شد؛ برای مصونیت كامل در كشور می بایست 63 میلیون و 750 هزار نفر به صورت كامل واكسینه شوند. به این ترتیب با كسر افراد یاد شده، فاصله كشورمان تا ایمنی جمعی، تزریق هر دو دوز به 9 میلیون نفر یعنی 18 میلیون دوز دیگر است.

تزریق دوز نخست به این 9 میلیون نفر در ده روز به راحتی قابل انجام است و اگر 9 میلیون نفر باقیمانده از فردا اقدام به دریافت واكسن كنند، با احتساب زمان انتظار 28 روزه بین دو تلقیح، 58 روز دیگر حدود 64 میلیون نفر به صورت كامل واكسینه شده و مصونیت جمعی در كشورمان به دست می آید.این در حالی است كه روند واكسیناسیون همچنان ادامه دارد؛ هرچند كه با توجه به حذف شرط سنی و واكسیناسیون گسترده و بالای یك میلیون نفر در روز در هفته های گذشته، روند واكسیناسیون نزولی شده و به روزی 600 هزار دوز رسیده است.

100 میلیون دوز به چه معناست؟

یكی از اتفاقاتی كه از ابتدای شیوع كرونا در كشور ما و البته سایر كشورها رخ داد، تبدیل شدن افراد به اعداد بود. شمار مبتلایان، شمار قربانیان و شمار بهبودیافتگان مدام كم و زیاد می شد. عدد مبتلایان و قربانیانی كه در ماه های اول مخوف به نظر می رسید، در ماه های اوج كرونا یك ایده آل بود. در كشور ما نیز رسیدن شمار قربانیان به بالای 700 نفر در روز باعث شد روزی كه شمار جانباختگان روزانه به زیر 200 نفر برسد، روز بهتری تلقی شود.

اما حالا اعداد، اعدادی هستند كه بار روانی مثبتی دارند. 100 میلیون دوز واكسن كرونا، به معنای 50 میلیون نفر واكسینه شده است كه خطر ابتلا، بستری و فوت شان به میزان قابل توجهی كاهش یافته. اگرچه هیچ واكسنی مصونیت 100 درصدی ایجاد نمی كند و همچنان خطر ابتلا و مرگ افراد واكسینه شده بالای 60 سال بالاست، اما واقعیت این است كه بر اساس داده های آماری خطر ابتلا برای واكسینه شده ها یك مورد در 5 هزار نفر است و به این ترتیب احتمال ابتلای افرادی كه واكسینه نشده اند به كرونا پنج برابر بیشتر از واكسینه شده است. بر اساس همین آمار افراد واكسینه شده به نسبت افرادی كه واكسن دریافت نكردند، 10 برابر كمتر در بیمارستان بستری شده و به همین نسبت كمتر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند و خوشبختانه حالا در كشور ما 50 میلیون نفر، 5 برابر كمتر از سال گذشته بیمار می شوند و خطر بستری و جان باختنشان 10 برابر كمتر شده است.

همچنین باید توجه داشت آنچه كرونا را وهمناك ساخت، سرعت انتقال این ویروس و سیر تصاعدی روند ابتلا بود كه باعث شد تاكنون 5 پیك در كشور ما داشته باشد. پیك های غمباری كه هر بار شمار زیادی از هموطنان را به كام مرگ فرستاد و خانواده ها را داغدار كرد. همین ویژگی بود كه تمام شئون زندگی شخصی و اجتماعی و حیات اقتصادی را درگیر كرد و از كسب و كار گرفته تا آموزش و سفر و تفریح را از حالت عادی خارج كرد.

هرچند رفتگان كرونا مانند همه درگذشتگان «بی بازگشت» هستند؛ هرچند آسیب هایی كه این ویروس و اقتضائات زیستن ناگزیر با آن به جای گذاشت، سالیان سال باقی خواهد ماند؛ هر چند هنوز درمانی برای این بیماری نیست و ماسك، مواد ضدعفونی كننده و شیلد جزئی از ضروریات خانه و خیابان شده، اما واقعیت این است كه تزریق 100 میلیون دوز واكسن، یعنی ما 100 میلیون قدم به زندگی و به زنده ماندن نزدیك تر شدیم.

منبع: روزنامه ایران
برچسب ها
- سینوفارم
- ویروس كرونا
- روزنامه نگار
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۱۸ - ۲۶/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۳