دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

شواهد علمی در زمینه نقش ارگونومی در محیط كار و ملاحظات مرتبط در دوران كرونا، بررسی شد
 
به همت اعضای هیات علمی گروه آموزشی ارگونومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

شواهد علمی در زمینه نقش ارگونومی در محیط كار و ملاحظات مرتبط در دوران كرونا، بررسی شد

اعضای هیات علمی گروه آموزشی ارگونومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با برگزاری وبینار « ارگونومی محیط كار در دوران كرونا: ملاحظات فیزیكی، شناختی و طراحی »، شواهد علمی در زمینه نقش ارگونومی در محیط كار و ملاحظات مرتبط در دوران كرونا را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر مهرداد فرخی متخصص بهداشت محیط و مسئول دبیرخانه رصدخانه اجتماعی كووید 19، طی سخنانی در بخش آغازین این سمپوزیوم، با اشاره به شیوع بیماری كرونا در ایران و جهان كه زندگی شخصی و اجتماعی همه جوامع را تحت تاثیر قرار داده است، توجه به یافته های علمی برای كنترل و مدیریت این پاندمی را ضروری دانست.

وی با ابراز خشنودی از اینكه به دلیل پوشش وسیع واكسیناسیون، شیوع كووید در كشورمان، در وضعیت پایداری قرار گرفته است، گفت: پاندمی كرونا دارای پیامدهای سیندمی تلفیقی است و نابرابری های شغلی، اجتماعی و نابرابری ها در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، از پیامدهای این بیماری است.

دكتر فرخی با توضیح در مورد این پیامدها، افزود: وبینار « ارگونومی محیط كار در دوران كرونا: ملاحظات فیزیكی، شناختی و طراحی »، پیامدهای كرونا با ملاحظات ارگونومی را مورد بررسی قرار می دهد و از راهكارهای ارگونومی برای كاهش عوارض آن استفاده می كند.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده طی دو سال اخیر توسط متخصصان ارگونومی در جهان، سه راهبرد برای محافظت از خود در مقابل عوارض كرونا را مطرح كرد كه " رعایت فاصله فیزیكی از یكدیگر تا دو متر، آگاهی از ضررهای مواد گندزدا و ضدعفونی كننده در مواجهه با آنها، و رعایت ملاحظات ارگونومی در استفاده همزمان از وسایل حفاظت فردی و وسایل محیط كار " ، می باشند و می توان تاثیرات و آسیب های كرونا را از این طرق، به حداقل رساند.

مسئول دبیرخانه رصدخانه اجتماعی كووید 19 در پایان سخنانش، ابراز امیدواری كرد كه پاندمی كووید 19 به خوبی مدیریت شود و همه مردم جهان از پیامدهای مضر آن در امان باشند.

در ادامه، دكتر حمیدرضا مختاری نیا متخصص فیزیوتراپی، عضو هیات علمی گروه ارگونومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و دبیر علمی این وبینار، سخنرانی خود تحت عنوان " بار فیزیكی كار، محدودیت های حركتی و تغییرات پوسچرال حین كار با گوشی هوشمند در دوران پاندمی كرونا " را ایراد كرد.

وی با ارائه آمار فروش انواع PC ها، تبلت ها و گوشی های هوشمند طی سالهای اخیر و مقایسه آماری آنها با نمودارهای مربوطه، تصریح كرد كه فروش گوشی های هوشمند طی دو سال 2019 و 2020 میلادی، افزایش چشمگیری نسبت به موارد دیگر داشته، ضمن آنكه این افزایش فروش در سال 2020 میلادی نسبت به 2019، چشمگیرتر داشته و بیشترین فروش نیز بترتیب مربوط به كشورهای ژاپن، انگلستان و سوئد است.

وی همچنین با ارائه نتایج بررسی محققان روی زمان های استفاده كاربران از گوشی های هوشمند و مجموع میزان زمان مصرف شده، افزود: نتایج نشان می دهند كه درصد بالایی از افراد، استفاده طولانی مدت از گوشی های هوشمند دارند كه به عنوان " اعتیاد به گوشی هوشمند " مطرح بوده و در طبقه اختلالات رفتاری در حوزه سلامت روان قرار می گیرد.

دكتر مختاری نیا با اشاره به اینكه نتایج مطالعات نشان داده كه 45 تا 50 درصد این رفتار اعتیادگونه، در میان دانشجویان مشاهده شده، تصریح كرد: این وابستگی كه از میزان بالایی برخوردار است، در دوران كرونا بیشتر شده و متاسفانه عوارض مختلفی را برای كاربران به دنبال دارد، كه " كاهش تمركز و توجه در محیط كار، و اختلالات اسكلتی و عضلانی " از مهمترین آنها بشمار می روند.

وی، اندازه و قابلیت گوشی ها را در میزان آسیب های آنها به سلامتی كاربران موثر دانست و گفت: چون استفاده از گوشی در وضعیت های مختلف، فشار به قسمت های گوناگون بدن فرد می آورد، ملاحظات ارگونومی در طراحی و استفاده از گوشی های هوشمند، مورد توجه قرار گرفته است.

بگفته این متخصص، چگونگی گرفتن گوشی در دست، میزان استفاده از آن و وزن گوشی می تواند در میزان آسیب آن بر افراد موثر باشد كه تنظیم گوشی بلحاظ زاویه دید و تمرینات تقویت كننده مچ دست، انگشتان، كشش عضلات ران، كشش عضلات ناحیه ستون فقرات، نواحی پشت، سر و گردن، می تواند در پیشگیری از عوارض آن بلحاظ ارگونومی موثر باشد.

وی همچنین طولانی كردن فواصل زمانی استفاده از گوشی های هوشمند و لب تاپ و حركت اصلاحی در محیط كار را در كاهش آسیب های شغلی ناشی از استفاده این وسایل، موثر دانست.

در ادامه، مباحث تخصصی حوزه ارگونومی با توجه به محدودیت های دوران كرونا تحت عناوین " ملاحظات بهداشتی محیط كار "، " استفاده از بیوفیدبك در توانبخشی ارگونومی از راه دور "، " خود ارزیابی تناسب اندام در شرایط دوركاری در دوران پاندمی " و " بار ذهنی كار كارمندان و شاغلان در دوران كرونا، ارزیابی و ملاحظات ارگونومیكی در تعامل انسان در محیط كار " ، از سوی اعضای هیات علمی گروه ارگونومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ارائه شد كه متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

گفتنی است؛ وبینار « ارگونومی محیط كار در دوران كرونا: ملاحظات فیزیكی، شناختی و طراحی »، با هدف " بررسی نقش ارگونومی در شرایط پاندمی كرونا در محیط كار افراد و بررسی ملاحظات شناختی و فیزیكی محیط كار افراد " برگزار شد و متخصصان برگزاركننده آن معتقدند كه محدودیت های ایجاد شده در اثر شیوع كرونا، نحوه انجام كارها و موقعیت انجام كارها، میزان بار فیزیكی و بار ذهنی كار كه در این دوره افزایش پیدا كرده است، می توانند اثرات منفی روی كاركرد و بازدهی افراد داشته باشند و حوزه تخصصی ارگونومی و سه حیطه عمده آن (فیزیكی، محیطی و شناختی)، برای بهبود این شرایط، راهكار دارد.



انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۰۰:۴۵ - ۲۸/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۹