دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

شن تراپی؛ فرصتی برای كم كردن تنش های كودكان در دوران كرونا
 
كیش-ایرنا- زندگی در نوار ساحلی فرصت خوبی را برای بازی كودكان با شن های ساحلی مهیا كرده است.فرصتی برای كم كردن تنش ها و افزایش فعالیت در ایام كرونا.
مریم مومنی

شن تراپی؛ فرصتی برای كم كردن تنش های كودكان در دوران كرونا كیش-ایرنا- زندگی در نوار ساحلی فرصت خوبی را برای بازی كودكان با شن های ساحلی مهیا كرده است.فرصتی برای كم كردن تنش ها و افزایش فعالیت در ایام كرونا.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، زندگی در برخی از مناطق آب و هوایی فرصت های ویژه ای را برای ما مهیا می كند كه افراد در زندگی شهری از آن محروم اند. در مناطق ساحلی مانند كیش جدا از آب و هوای مناسب،فرصت خوبی در بهره مندی از عناصر طبیعی خاص را مهیا می كند.

یكی از این عناصر "شن بازی" توسط كودكان است كه حتی گاه جنبه درمانی نیز پیدا می كند و از آن به "شن تراپی" تعبیر می شود.

شن تراپی نوعی درمان و ایجاد آرامش برای كودكان محسوب می شود.علی الخصوص برای كودكانی كه دچار یك واقعه آسیب زا شده اند، تاثیربسیاری در كم كردن اضطراب حاصل از آن اتفاق و حتی گاهی كمرنگ كردن خاطرات ناخوشایند دارد.

به گفته متخصصان افراد از طریق این روش درمانی دنیایی را می سازند كه نشان دهنده تعارضات و درگیری های بدنی آنهاست. این بحث درمانی توسط روانپزشكی به نام "دورا كالف" با همكاری "مارگارت لونفلد" روانپزشك كودكان در انگلیس ابداع شده است.

در شن تراپی كودكان تصاویر ذهنی خود را آزادانه بروز می دهند.آنها ازطریق بازی با شن به دنیای درونی خود توجه بیشتر كرده و از این طریق باعث می شوند خاطرات سركوب شده در زمان حال بازیابی شوند و كودك بازی های تخیلی خود را آغاز و همچنین به سبب آن هیجانات منفی و مثبت خود را به این خاطرات در هنگام بازی نمایان كنند.

این تكنیك برای كودكان رضایت درونی ایجاد كرده و به پردازش تخیل و نوآوری آنها كمك شایانی می كند.كودك در شن بازی می تواند آزادی عمل بیشتری داشته باشد كه این امر به تقویت قوه تخیل آنها كمك و منجر به داستان سرایی او خواهد شد.گفتن داستان توسط كودك از جمله خروجی های ذهنی است كه مهارت گفتاری او را نیز تقویت می كند.

از دیگر فواید شن بازی تقویت حس لامسه كودك است. زیرا او را با مفاهیمی چون نرمی،سفتی، و سبكی آشنا می كند. كه این امر در بالا بردن میزان سلامت ذهنی آنها نقش به سزایی دارد.

كودك در بازی با شن به ساختن یك گرگ، مار و یا یك سگ می پردازد و آن را در بازی مورد حمله قرارمی دهد.او از این طریق ترس ها و توهمات احساسی خود را پیدا كرده و آنها را كاهش می دهد. همچنین كودكان توسط عروسك و یا ابزار شن بازی به جایگزین كردن افرادی كه از آنها متنفر است و یا از سمت آنها آسیب دیده می پردازد و در حین بازی او را در شن دفع می كند و از این طریق احساس درونی خود را بروز داده و از بین می برد. شایان ذكر است كه درمانگرها در شن تراپی تمام این مراحل را در محیطی مانند استخر شن بررسی و تنها نقش یك مشاهده گر را بازی می كنند.

اما در كنار سواحل می توان این شرایط را در فضای طبیعی مهیا كرد؛ علی الخصوص درایام كرونا و شرایط ماندن در خانه كه باعث سركوب شدن هیجانات در كودكان شده است. بنابراین این یك فرصت مناسب برای ساكنین جزیره محسوب خواهد شد.بازی در شن های ساحل علاوه بر تقویت مهارت های تجسمی كودك به تقویت قوای عضلانی كودكان نیز كمك خواهد كرد.همچنین نكته حایز اهمیت بازی با والد در شن بازی های ساحلی است. این امر در تقویت مهارت ارتباط و تعامل كودكان موثر و همچنین ارتباط كودك با والد و بالعكس را بهبود می بخشد.

برچسب ها
- جزیره كیش
- افسردگی كودكان نوجوانان
- كودك
- تعلیم و تربیت كودك
- روانشناسی كودك
- محدودیت های كرونا
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۲۱ - ۲۶/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۶