دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

تبیین جنبه هایی از نقش ارگونومی در كاهش عوارض روانی و اجتماعی كرونا
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

تبیین جنبه هایی از نقش ارگونومی در كاهش عوارض روانی و اجتماعی كرونا

جمعی از اعضای هیات علمی گروه آموزشی ارگونومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با برگزاری وبینار « ارگونومی محیط كار در دوران كرونا: ملاحظات فیزیكی، شناختی و طراحی »، جنبه هایی از نقش ارگونومی در كاهش عوارض روانی و اجتماعی كرونا را بیان كردند.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر فرهاد طباطبایی قمشه عضو هیات علمی گروه آموزشی ارگونومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در سخنرانی خود تحت عنوان « ملاحظات بهداشتی محیط كار »، با اشاره به توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری كرونا، مبنی بر شستشوی مرتب دست ها، استفاده از ماسك و رعایت فاصله اجتماعی، گفت: یكی از مهمترین این توصیه ها برای افزایش ایمنی در مقابل كرونا، روش درست شستشوی دست هاست كه علاوه بر رعایت زمان لازم برای اینكار، مالیدن انگشتان دست ها به یكدیگر هنگام شستشو است.

وی همچنین بیشترین امكان تماس ویروس با دست های افراد و انتقال بیماری را به هنگام لمس دستگیره در خودرو، دستگیره در اتاق ها و اماكن و دكمه های آسانسورهای ساختمان ها ذكر كرد و برای هریك راهكارهایی را پیشنهاد داد، بطوری كه برای لمس دستگیره در خودرو، " استفاده از دستمال كاغذی، دستكش های پلاستیكی یا جراحی، و شستشوی دست ها با استفاده از اسپری ضدویروس پس از لمس دستگیره ها " را پیشنهاد داد.

دكتر طباطبایی، برای كاهش ضریب انتشار ویروس از طریق دستگیره در اتاق ها و اماكن، " استفاده از اهرم ساعدی، پدال كه با پا امكان باز كردن در را فراهم كند، و باز كردن در اتاق ها با فرامین صوتی، نوری یا تصویری " را پیشنهاد كرد.

وی همچنین، برای كاهش ضریب انتشار ویروس از طریق دكمه های آسانسورها ، " استفاده از خلال دندان، دستمال كاغذی، حلقه مغناطیسی و فرامین صوتی، نوری یا تصویری " را امكانپذیر دانست.

وی ، استفاده از صابون های جامد را برای شستشوی دست ها مناسب ندانست و گفت: صابون جامد می تواند وسیله ای برای انتقال ویروس محسوب شود، چرا كه صابون استفاده شده توسط فرد بیمار یا ناقل بیماری، می تواند نفر بعدی را كه از آن صابون استفاده می كند، آلوده كند و لذا، به جای آن باید از مایع صابون با وسایل پمپی آن استفاده كرد. ضمن آنكه برای باز و بسته كردن شیر آب ، از شیرهای مجهز به چشم الكترونیك یا پدال استفاده شود.

دكتر طباطبایی در پایان سخنانش، با اشاره به اینكه ساده ترین ابزار می تواند در مناطق دور دست كشور، از انتقال بیماری جلوگیری كند، نمونه هایی از ابزاری كه برای رعایت نكات بهداشتی در محیط كار طراحی شده را پیشنهاد داد.

در ادامه، دكتر امیرسالار جعفرپیشه عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با ارائه سخنرانی خود تحت عنوان " استفاده از بیوفیدبك در توانبخشی ارگونومی از راه دور " ، به محدودیت های دوران كرونا و استفاده از امكانات توانبخشی از راه دور، اشاره كرد.

وی با اشاره به اینكه در انواع یادگیری باید دو نوع از حافظه درازمدت را بشناسیم، اظهار داشت: در نوروفیدبك از نوعی یادگیری استفاده می شود و سیستم های بیوفیدبك كه از حدود 50 سال پیش شناسایی شدند، می توانند الگوهای حركت صحیح را بعد از یك آسیب، به فرد منتقل كنند.

دكتر جعفرپیشه، بیوفیدبك ها را شامل دو نوع معرفی كرد و افزود: دسته ای، وضعیت بیمار را با نمایش عددی نشان می دهند، و دسته دیگر، كمیت را با چیزی متناسب با آن (مانند، سیگنالی یا حسی) به نمایش می گذارند.

وی در ادامه سخنرانی خود، به توضیح در مورد كمیت های فیزیولوژیك پرداخت.

سپس، مهندس مرضیه ایزدی دانشجوی دكتری رشته ارگونومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، سخنرانی خود تحت عنوان " بار ذهنی كار كارمندان و شاغلان در دوران كرونا، ارزیابی و ملاحظات ارگونومیكی در تعامل انسان در محیط كار " را ارائه داد.

وی با اشاره به تاریخچه ای از شیوع كرونا ویروس در ایران، تصریح كرد كه عوارض این بیماری، سبب اختلالات روانی و اجتماعی در جامعه شدند و افزایش بار كاری ذهنی افراد در این دوران، ریسك های روانی و اجتماعی را در جامعه ایجاد كرده است.

وی، یكی از مهمترین عوارض بیماری كرونا را " افزایش بار كاری ذهنی " ذكر كرد و در مورد اختلالات مربوط به این موضوع، معیارهای لازم برای اندازه گیری آن و روش های ارزیابی بار كاری ذهنی را بلحاظ ارگونومی توضیح داد.

بگفته مهندس ایزدی، بار كاری ذهنی كه تعادل بین كار و زندگی افراد را بهم زده و سبب كاهش كیفیت زندگی می شود، در اقشار مختلف مانند كاركنانی كه در شیفت شب كار می كنند، و یا افرادی كه بعنوان كادر درمان خدمت می كنند، قابل توجه و دارای روند افزایشی است.

وی، حمایت های اجتماعی، برنامه ریزی استراتژیك، تقسیم كار، مدیریت زمان كار و تدوین خط مشی سلامت محیط كار را برای بهبود این وضعیت پیشنهاد داد و گفت: می توانیم با ارزیابی دقیق از بار كاری ذهنی، توزیع مجدد وظایف و مسئولیت ها را داشته و وسایل و شرایط لازم برای كاهش بار كاری ذهنی را داشته باشیم.

مهندس ایزدی همچنین به نقل از سازمان جهانی بهداشت، توصیه كرد: بین شیفت های كاری سنگین تر و كمتر، تعادل ایجاد كنیم و با اقدامات مدیریتی، شیفت های طولانی تر برای وظایف سبك تر در نظر گرفته شود، ضمن آنكه دولت ها می توانند دستورالعمل های مختلف ارگونومیك برای خود ارزیابی مراقبتی و جهت پیشرفت سلامت ذهنی در نظر بگیرند.

در ادامه، مهندس رضا اسكویی زاده عضو هیات علمی گروه ارگونومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ضمن ارائه سخنرانی خود تحت عنوان " خود ارزیابی تناسب اندام در شرایط دوركاری در دوران پاندمی "، برغم محدودیت های كرونایی و عدم تحرك كافی، بر لزوم حفظ تناسب اندام و مدیریت برنامه هایی كه در این ارتباط وجود دارد، تاكید كرد.

وی افزود: براساس مطالعاتی كه اطلاعات آن از طریق برنامه ها و یا سنسورهایی كه بصورت داوطلبانه روی گوشی های موبایل نصب و جمع آوری شده، مشخص شده است كه در دوران كرونا، از 25 یا 26 درصد تا 50 درصد وضعیت تناسب بدنی در افراد، دچار افت و اختلال شده است.

مهندس اسكویی زاده با ارائه تعریفی از فیزیكال بدن اظهار داشت: بدن باید این توانایی را داشته باشد كه مشكلات خودش را مدیریت كند و یا از نظر سلامتی، به تعادل و بالانس لازم برسد.

وی، روش های اندازه گیری و خود ارزیابی تناسب اندام و همچنین، چگونگی ارزیابی مهارت های افراد را بیان داشت و راهكارهای ارگونومیك دستیابی به تعادل و تناسب در فیزیك بدن را توضیح داد.

گفتنی است؛ وبینار « ارگونومی محیط كار در دوران كرونا: ملاحظات فیزیكی، شناختی و طراحی »، با هدف " بررسی نقش ارگونومی در شرایط پاندمی كرونا در محیط كار افراد و بررسی ملاحظات شناختی و فیزیكی محیط كار افراد " برگزار شد و متخصصان برگزاركننده آن معتقدند كه محدودیت های ایجاد شده در اثر شیوع كرونا، نحوه انجام كارها و موقعیت انجام كارها، میزان بار فیزیكی و بار ذهنی كار كه در این دوره افزایش پیدا كرده است، می توانند اثرات منفی روی كاركرد و بازدهی افراد داشته باشند و حوزه تخصصی ارگونومی با سه حیطه عمده آن (فیزیكی، محیطی و شناختی)، برای بهبود این شرایط، راهكار دارد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۰۹:۲۵ - ۳۰/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۳