دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

جشن هزارمین تزریق TPA در تبریز برگزار شد
 
به دنبال تلاش های مستمر در تزریق داروی ترومبولیز TPA در بیمارستان امام رضا(ع) تبریز، جشن هزارمین تزریق آن در دانشگاه علوم پزشكی برگزار شد.
جشن هزارمین تزریق TPA در تبریز برگزار شد دكتر جواد احمدیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی تبریز روز شنبه، 29 آبان ماه در جشن هزارمین تزریق داروی TPA كه در دانشگاه علوم پزشكی تبریز برگزار شد، اظهار كرد: در خصوص این امر در بیمارستان امام رضا (ع) كارهای بسیاری انجام شده، اما هنوز نواقصی وجود دارد به ویژه در قسمت پیشگیری كه بسیار مهم است.

جشن هزارمین تزریق TPA در تبریز برگزار شد

وی ادامه داد: بسیاری از مسائل مانند افزایش استرس و كاهش ورزش همگانی می تواند میزان ایجاد استروك را افزایش دهد، اما طبق بررسی هایی كه از فرآیندهای در حال انجام داشتم، پی بردم كه به قسمت پیشگیری چندان توجهی نشده با وجود اینكه این بخش كمترین هزینه و بیشترین اثر را دارد لذا باید معاونت بهداشتی را در این قضیه سهیم كرد تا با كارهای كم هزینه قسمت اعظم موضوع مدیریت شود.

وی افزود: امروز شاهد هزارمین تزریق TPA هستیم لذا از تمامی اساتید قدردانی كرده و تاكید می كنم كه معاونت درمان در خدمت شما است تا بسته ی خدمتی به جامعه باشد و با توجه به اینكه طی سال های آتی با افزایش میزان سالمندان مواجه خواهیم شد لذا بحث استروك بسیار مهم است.

سكته مغزی دومین علت مرگ ومیر در جهان

دكتر مهدی فرهودی، متخصص مغز و اعصاب نیز در این مراسم اظهار كرد: سكته ی مغزی دومین علت مرگ ومیر در جهان است و سن بروز سكته مغزی در ایران 10 سال كاهش یافته درحالیكه ده سال قبل از هر شش نفر تنها سه نفر به این بیماری مبتلا می شدند، اما اكنون به چهار بیمار كاهش یافته است؛ لذا در سال 1396 داروی TPA یا اهمیت زمانی طلایی برای اولین بار بررسی شد.

جشن هزارمین تزریق TPA در تبریز برگزار شد

وی ادامه داد: انقلاب دوم در این عرصه، خارج كردن لخته از مغز بود كه نقش مهمی در بهبودی بیماران داشت و حتی از خارج كردن لخته قلبی نیز مهمتر بوده و اهمیت بالایی دارد.

به گزارش ایسنا، وی با تاكید به راه اندازی DSA و تبدیل SCU به cSCU در سال 98 گفت: این سیستم تنها سیستم بی پلان پیشرفته شمال غرب كشور بوده كه از تیم چند بخشی از اساتید فلوشیپ نورولوژی، رادیولوژی، جراحی مغز و عروق و برنامه ی آنكال 24 ساعته اساتید تشكیل یافته و دومین comprehensive SCU كشور است.

دكتر فرهودی در رابطه با جلسات كمیته دانشگاهی و بیمارستانی 724 خاطرنشان كرد: تاكنون ده جلسه تشكیل دادیم كه نابسامانی ها را بررسی كرده و راهكارهایی جهت رفع مشكلات ارائه شده است.

وی با اشاره به راه اندازی واحد توانبخشی بیماران سكته مغزی در بیمارستان امام رضا(ع) یادآور شد: در این راستا توافق همكاری بین گروه های نورولوژی و طب فیزیك و توانبخشی امضا شد تا بستری را برای توانبخشی زمان بستری و همچنین امكان ارائه ی خدمات توانبخشی پیشرفته فراهم كند.

وی با بیان اینكه اولین انجمن استانی حمایت از بیماران سكته مغزی در سال 1395 تاسیس شد، اضافه كرد: این انجمن اولین انجمن حمایتی از بیماران سكته مغزی در كشور بوده و عضو انجمن حامی بیماران سكته مغزی در جهان است كه مجری فعال برنامه های آموزشی روز جهانی سكته مغزی بوده و در این زمینه بسته های آموزشی و حمایتی مناسبی را ارائه می دهد.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: برای بیماران استروك، اورژانس هوایی فعال كردیم و ضمن فراهم كردن همكاری نزدیك بین طب اورژانس و سیستم پیش بیمارستانی، تاكنون 20 مورد از بیماران را با موفقیت انتقال داده است.

وی در ارتباط با روند برنامه ی ثبت سكته مغزی در استان متذكر شد: شروع این برنامه با جذب دانشجوی دكترا در سال 1394 آغاز شد كه در سال 1397 نیز جزو برنامه های مصوب معاونت تحقیقات و فناوری وزارت شد، سپس با ثبت اطلاعات حدود 8 هزار بیمار سكته ی مغزی، نرم افزار ثبت برای وب آن فعال شد.

وی در رابطه با تدوین برنامه جامع مدیریت سكته مغزی استان بیان كرد: با ابلاغ اعضای شورای راهبردی در دی 1398 و بهره گیری از نقشه راه WSO، هفت كارگروه تخصصی تشكیل شده و حدود 37 جلسه ی مجازی و حضوری بالغ بر 300 ساعت تشكیل شد.

دكتر فرهودی خاطرنشان كرد: كاهش بروز میزان سكته مغزی، افزایش پوشش خدمات درمانی فاز حاد سكته مغزی، كاهش میزان مرگ و میر، عوارض و ناتوانی ناشی از آن و بهبود ارائه ی خدمات به بیماران از جمله اهداف تدوین برنامه جامع سكته مغزی در استان است.

وی تاكید كرد: سعی خواهیم كرد تا پایان هر سال، برنامه ی سال بعد را تعیین كنیم و این برنامه را در سطح استان گسترش دهیم تا ضمن حفظ جایگاه پیشروی دانشگاه به یك الگوی كشوری تبدیل شود.

گفتنی است؛ این مراسم با حضور معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی تبریز و بیمارستان امام رضا(ع)، اعضای كمیته 724 دانشگاه و كلیه ی اساتید گروه نورولوژی، دانشجویان و انجمن حمایت از بیماران سكته مغزی استان برگزار شد و در پایان نیز از كادر زحمتكش این تزریق حیاتی به بیماران تحلیل شد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۷:۰۰ - ۲۹/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۷