دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

كفش ایمنی و كفش كار با كیفیت
 
سؤال مهمی كه اكثر افراد هنگام شنیدن كفش ایمنی با آن مواجه می شوند، این است كه ویژگی این نوع كفش چیست؟ فروشگاه رادین ایمن تلاش نموده این مقاله را برای آشنایی بیشتر شما با انواع كفش كار، موارد كاربرد و مزایای آنها گرد آوری نماید.
به طور كلی كفش كار به عنوان یكی از مهمترین تجهیزات ایمنی است. خطرات متعددی در مشاغل مختلف وجود دارد كه ممكن است صدمات جدی به پا وارد كند. به همین دلیل برخی از مجموعه ها در حوزه طراحی، تولید و فروش كفش ایمنی فعالیت می كنند.

كفش ایمنی و كفش كار با كیفیت
مشخصات كفش كار استاندارد
همانطور كه در ابتدای مقاله بدان اشاره نمودیم، هدف اصلی از ساخت كفش كار، حفاظت از پا می باشد. از این رو جهت ساخت قسمت های مختلف كفش از متریال با دوام استفاده می شود، تا بدین وسیله بتوانند از ورود صدمه های جدی به پا جلوگیری نمود.

به عنوان مثال كفش های ایمنی را به نحوی تولید می كنند كه بتوان از پا در مقابل سقوط اجسام سنگین، فرو رفتن اجسام نوك تیز به پا و یا لغزش پا بر روی سطوح لغزنده ایمن نگه داشت. معمولاً قسمت سرپنجه كفش های كار از جنس فولاد ساخته می شود تا بدین وسیله بتوان از پا در برابر سقوط اجسام سنگین جلوگیری كند.

از نظر پزشكی، پا به عنوان قلب دوم انسان شناخته می شود چون به نوعی قلب عصبی انسان محسوب می شود و اعصاب تمام اعضای بدن در قسمت كف پا متمركز شده است. بدین ترتیب نحوه نگهداری از پا، نقش بسزایی بر روی سلامت فرد خواهد داشت. همچنین طر قرارگیری پا در داخل كفش نیز به نوعی ارتباط مستفیم با فرم گیری اسكلت پا و ستون فقرات خواهد داشت.

هدف از بیان تمام این موارد مهم، اشاره به میزان اهمیت حفظ سلامتی پا می باشد. انتخاب و كفش كار استاندارد حین انجام فعالیت های سنگین و پر خطر بسیار لازم و ضروری است.

باید توجه داشت، كه استفاده از كفش كار با آستری غیر استاندارد و غیر بهداشتی می تواند در بلند مدت باعث ایجاد میخچه، باكتری و بوی نامطبوع در پا شود. نكات مهمی در خصوص نحوه انتخاب كفش ایمنی استاندارد وجود دارد. بدین ترتیب پیشنهاد می كنیم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اجزای اصلی كفش كار و ویژگی های آن
تمامی كفش ها متشكل از اجزای مختلفی از جمله زیر كفش، رویه، سر پنجه، آستر، كفی داخل كفش، بند و طراحی قالب كلی زیر كفش می باشند. البته در طراحی كفش های ایمنی، بند كفش باید به نحوی طراحی شود كه امكان باز و بسته كردن آن برای فرد به راحتی صورت گیرد.

كفش های كار بر مبنای میزان قدرت تحمل آنها در برابر بار استاتیكی و ضربه به سه دسته بندی اصلی گروه 75، 30 و 50 تقسیم بندی می شوند.

فروشگاه رادین ایمن شما را با فاكتورهای مهمی كه جهت خرید كفش كار باید مد نظر قرار دهید، آشنا می سازد. ایمنی و امنیت، راحتی، رعایت اصول بهداشتی و استفاده از مواد درجه یك و طول عمر اجزای مختلف كفش از جمله موارد مهم محسوب می شوند.

لازم است شما با ویژگی های كفش ایمنی استاندارد و خوب آشنا باشید، تا در صورت لزوم بتوانید آنها را از یكدیگر متمایز نموده و متناسب با نوع فعالیت كاری كه انجام می دهید، بهترین كفش كار را با قیمت مناسب تهیه نمائید.

مهمترین ویژگی كه در تولید كفش ایمنی وجود دارد، طراحی و ساخت این نوع كفش بر اساس استانداردهای بین المللی صورت می گیرد و سرپنجه كفش كار باید به نحوی ساخته شود كه قادر به تحمل وزن حدود 20 كیلوگرم از ارتفاع یك متری را با 200 ژول انرژی جنبشی داشته باشد.

هنگام خرید كفش ایمنی، راحتی و ایمن بودن كفش از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع فرد با گام برداشتن بر روی سطوح مختلف، احساس ناراحتی و یا سنگینی وزن پا نداشته باشد. علاوه بر آنكه نكات استاندارد در خصوص طراحی پشتیبانی قوس كفش بر اساس حالت ارگونومی پا، داشتن انعطاف پذیری و قابلیت جذب ضربه از ناحیه پاشنه مد نظر قرار گرفته شده باشد.

معرفی انواع كفش ایمنی و موارد كاربرد آنها
كفش كار پلاستیكی : معمولاً جهت جلوگیری از صدمات شیمیایی مورد استفاده قرار گرفته می شود. كفش كار كفه فلزی : از دیگر انواع كفش ایمنی است كه جهت حفظ پا در برابر جراحت اشیاء نوك تیز همچون فرو رفتن میخ، شیشه و ... تهیه می شود. كفش كار با پنجه فولادی : مصارف عمده این نوع كفش ایمنی، در مواقعی است كه امكان ورود فشار و ضربه به قسمت پنجه پا وجود داشته باشد. كفش كار بوتیل : مواد بوتیل به دلیل خواصی كه دارد، جهت حفاظت پا در برابر مواد خورنده و اسیدی مورد استفاده قرار گرفته می شود. كفش كار از جنس پلاستیك سخت : كاربرد عمده این نوع كفش ایمنی نیز جهت جلوگیری از برق گرفتگی است و تكنسین های برق كار می توان از مزایای این نوع كفش، جهت جلوگیری از انتشار برق به اعضای بدن استفاده نمایند.

بدیهی است كارفرمایان و كارگران با آگاهی داشتن نسبت به وجود انواع كفش ایمنی با كیفیت بالا، با تأمین آنها، می توانند به میزان قابل توجهی پاهای خود را از آسیب های جدی حین انجام كار ایمن سازند.

كفش كار مقاوم در برابر سوختگی
همانطور كه می دانید سوختگی از دیگر حوادثی است كه هر لحظه نیروی كار آتش نشان با آن روبرو می باشند. البته مشاغل دیگری نیز وجود دارد كه ممكن است با مواد خورنده اسیدی در ارتباط باشند. در این صورت استفاده از كفش ایمنی با دوام كه مقاومت بالایی در برابر سوختگی دارد، می تواند بهترین گزینه جهت ایمن نگه داشتن پا از سوختگی باشد.

یكی دیگر از مواردی كه هنگام خرید كفش ایمنی باید مد نظر داشته باشید، گرم نگه داشتن پا در برابر شرایط آب و هوایی سرد و خشك در فضای باز می باشد. همانطور كه می دانید برخی از نقاط، از نظر آب و هوایی سرد خشن هستند كه در طولانی مدت می تواند منجربه یخ زدگی و هیپوترمی انگشتان و قسمت های دیگر پا شود. این مسئله نباید به هیچ عنوان نادیده گرفته شود و افرادی كه در منطقه های سردسیر و كوهستانی فعالیت دارند، باید مجهز به كفش كار استاندارد باشند تا بتوانند از پاهای خود در برابر سرما و یخ زدگی محافظت نمایند.

قیمت كفش كار
قیمت كفش كار بر اساس جنس و برند آن مشخص می گردد. جهت استعلام قیمت انواع كفش كار می توانید نگاهی به محصولات فروشگاه رادین ایمن داشته باشید. این مجموعه با راه اندازی فروشگاه اینترنتی، توانسته امكان خرید آنلاین كفش ایمنی را در مدل های مختلف برای مشتریان فراهم سازد.

كفش ایمنی و كفش كار با كیفیت
كلام آخر
اگر مشغول فعالیت های سنگین همچون ساخت و ساز، نصب تجهیزات برق، صنعت معادن، صنعت پتروشیمی و نفت و گاز، اجرای پروژه های عمرانی و راهسازی، صنایع تولید مواد شیمیایی، صنایع مواد آرایشی و بهداشتی و ... می باشید، استفاده از كفش كار استاندارد جهت حفاظت از پا ضرورت دارد. بدین ترتیب كارفرمایان موظف به تأمین تجهیزات ایمنی برای كارگران و نیروی كار متخصص مجموعه خود می باشند.

البته افرادی كه به صورت انفرادی با كارهای پر خطر روبرو هستند، جهت ایمنی پا نیاز به خرید كفش ایمنی استاندارد متناسب با سایز پا دارند.

در نظر داشته باشید، عدم توجه به تأمین تجهیزات ایمنی استاندارد، می تواند صدمات جدی و دائمی برای شما بوجود آورد و خسارت مالی و جانی برای شما به دنبال داشته باشد.

https://radinimen.com/
   تاریخ: ۱۳:۴۰ - ۲۹/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۴