دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

بانك اطلاعاتی اوتیسم راه اندازی شد
 
تهران- ایرنا- بانك اطلاعاتی اوتیسم با هدف كمك به غربالگری این اختلال، بهبود كاركردهای شناختی و دسترسی آسان والدین به متخصصان در قالب یك اپلیكیشن طراحی و راه اندازی شد.
بانك اطلاعاتی اوتیسم راه اندازی شد تهران- ایرنا- بانك اطلاعاتی اوتیسم با هدف كمك به غربالگری این اختلال، بهبود كاركردهای شناختی و دسترسی آسان والدین به متخصصان در قالب یك اپلیكیشن طراحی و راه اندازی شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این اپلیكیشن جامع شناختی چهاربخشی از قسمت های كاربردی چون تست تشخیص، پزشك و مشاور، بازی های شناختی و بانك های اطلاعاتی تشكیل شده است.

اپلیكیشن جامع شناختی اوتیسم توسط یك شركت خلاق ازجمله شركت های خلاق مستقر در شتاب دهنده شناختی توسط تعدادی از فعالان حوزه اتیسم و تحت نظر متخصصان حوزه شناختی و كسب و كار، طراحی شده است.

اپلیكیشن جامع شناختی چهار قسمتی با حمایت ستاد توسعه علوم وفناوری های شناختی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری به مرحله تولید رسیده، این ستاد، ضمن حمایت از توسعه پژوهش های فناورانه در حوزه اتیسم، فرآیند شناسایی و غربالگری بیماران شناختی را در دستور كار قرار داده است.

در بخش تست تشخیص این اپلیكیشن، والدین می توانند با پاسخ به سوالات چندگزینه ای، متوجه شوند كه آیا فرزند آنها علائم هشداردهنده ای از اختلال طیف اوتیسم دارد یا خیر، در ادامه اگر چنانچه نیازمند پیگیری توسط متخصصان باشد، این امكان برایشان وجود دارد كه با وارد كردن شماره تماس به روانپزشك ارجاع داده شده و فرآیند تشخیص را تا انتها پیگیری كنند.

بخش بعدی این اپلیكیشن، بخش پزشك و مشاور است، در این بخش، والدین به خدمات پزشكی و توانبخشی كه توسط متخصصان مجرب حوزه اتیسم ارایه می شود، دسترسی داشته و وقت ویزیت آنها در كمتر از 48 ساعت تعیین می شود.

در بخش بازی های شناختی، كاركردهای شناختی كه در اتیسم تحت الشعاع قرار می گیرد مانند توجه، تمركز، حافظه دیداری، یادگیری، شناخت هیجانات و حل مساله مورد بررسی قرارگرفته و به طراحی مینی گیم شخصی سازی شده برای افراد طیف اتیسم در سه سطح خفیف، متوسط و شدید پرداخته و در مجموع چندین مرحله بازی در اپلیكیشن پیاده سازی شده است.

این بخش از اپلیكیشن ضمن ایجاد اوقاتی شاد برای فرزندان مبتلا به اوتیسم، منجر به ارتقای عملكردهای شناختی آنان می شود چرا كه در این بازی ها، یك شخصیت منحصر به فرد همراه فرزند اتیسم است و به بهبود تعامل اجتماعی وی كمك می كند.

بخش چهارم این اپلیكیشن، مربوط به بانك های اطلاعاتی است، در این بخش والدین می توانند آدرس، تلفن و اطلاعات تمامی مدارس اوتیسم و مراكز توانبخشی مربوط به اختلال اوتیسم تحت نظارت بهزیستی را در شهر در محل زندگی خود پیدا كنند.

برچسب ها
- افراد دارای اتیسم
- ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی
- شركت دانش بنیان
- دانش بنیان ها
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۲:۲۰ - ۲۹/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۴