دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

فناوری شناختی| بانك اطلاعاتی اتیسم تولید شد
 


این اپلیكیشن جامع شناختی چهاربخشی، از قسمت های كاربردی چون تست تشخیص، پزشك و مشاور، بازی های شناختی و بانك های اطلاعاتی تشكیل شده است.

اپلیكیشن جامع شناختی اتیسم توسط شركت خلاق نوروكید، ازجمله شركت های خلاق مستقر در شتابدهنده شناختی توسط تعدادی از فعالان حوزه اتیسم و تحت نظر متخصصان حوزه شناختی و كسب و كار، طراحی شد.

تست تشخیص اتیسم

در بخش تست تشخیص این اپلیكیشن، والدین می توانند با پاسخ به سوالات چندگزینه ای، متوجه شوند كه آیا فرزندشان علائم هشداردهنده ای از اختلال طیف اتیسم دارد یا خیر. در ادامه اگر چنانچه نیازمند پیگیری توسط متخصصان باشد، این امكان برایشان وجود دارد كه با وارد كردن شماره تماس به روانپزشك ارجاع داده شده و فرآیند تشخیص را تا انتها پیگیری كنند.

تعیین وقت ویزیت در كمتر از 48 ساعت

بخش بعدی این اپلیكیشن، بخش پزشك و مشاور است.در این بخش، والدین به خدمات پزشكی و توانبخشی كه توسط متخصصان مجرب حوزه اتیسم ارائه می شود، دسترسی داشته و وقت ویزیت آنها، در كمتر از 48 ساعت تعیین خواهد شد.

مینی بازی شخصی سازی شده

در بخش بازی های شناختی، كاركردهای شناختی كه در اتیسم تحت الشعاع قرار می گیرد مانند توجه، تمركز، حافظه دیداری، یادگیری، شناخت هیجانات و حل مساله مورد بررسی قرارگرفته و به طراحی مینی گیم شخصی سازی شده برای افراد طیف اتیسم در سه سطح خفیف، متوسط و شدید پرداخته و در مجموع چندین مرحله بازی در اپلیكیشن پیاده سازی شده است.

این بخش از اپلیكیشن ضمن ایجاد اوقاتی شاد برای فرزندان مبتلا به اتیسم ، منجر به ارتقاء عملكردهای شناختی آنان می شود چرا كه در این بازی ها، یك شخصیت منحصر به فرد همراه فرزند اتیسم است و به بهبود تعامل اجتماعی وی كمك می كند.

بانك جامع مراكز

بخش چهارم این اپلیكیشن، مربوط به بانك های اطلاعاتی است.در این بخش والدین می توانند آدرس، تلفن و اطلاعات تمامی مدارس اتیسم و مراكز توانبخشی مربوط به اختلال اتیسم تحت نظارت بهزیستی را در شهر در محل زندگی خود پیدا كنند.

این اپلیكیشن جامع شناختی چهار قسمتی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مرحله تولید رسیده است. این ستاد، ضمن حمایت از توسعه پژوهش های فناورانه در حوزه اتیسم، فرآیند شناسایی و غربالگری بیماران شناختی را در دستور كار قرار داده است.

مركز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#
   تاریخ: ۱۱:۱۵ - ۲۹/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۴