دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

چرا و چه موقع سرگیجه به سراغ انسان می آید؟
 
سرگیجه یكی ازشایع ترین مشكلاتی است كه می تواند به تنهایی و یا همراه با سایر بیماری ها ایجاد شود .
در گفتگو با علم و فناوری پاسخ داده شد: چرا و چه موقع سرگیجه به سراغ انسان می آید؟ سرگیجه یكی ازشایع ترین مشكلاتی است كه می تواند به تنهایی و یا همراه با سایر بیماری ها ایجاد شود . دكتر مهرداد امیرآبادی، فلوشیب فوق تخصص جراحی گوش و قاعده جمجمه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در شیراز اظهار داشت: سرگیجه یكی ازشایع ترین مشكلاتی است كه به واسطه آن بیمار به پزشك مراجعه می كند . این مشكل می تواند به تنهایی و یا همراه با سایر بیماری ها ایجاد شود .

وی ادامه داد: شیوع سرگیجه با افزایش سن می باشد به طوری كه میزان گسترش انواع آن بطور میانگین در 5 تا 10 درصد جامعه می باشد . این میزان بعد از سن 40 سالگی و بالاتر تا حدود 40درصد نیز گزارش شده است.

به گفته دكتر امیرآبادی اختلال در عملكرد مغز ، گوش داخلی ، مخچه ، سیستم بینایی، حس درك عمقی و فضای مغز ، عضلات گردن و ستون مهره ها و همچنین عدم توانایی بدن در كنترل بعضی فاكتورها مانند قند خون می تواند باعث ایجاد سرگیجه و یا تشدید آن شود.

فلوشیب فوق تخصص جراحی گوش و قاعده جمجمه تصریح كرد: یكی از ساختمان های كه در بدن عهده دار حفظ تعادل است گوش داخلی می باشد كه اختلال در عملكرد آن سبب ایجاد سرگیجه های شدید ناگهانی و یا انواع مزمن سرگیجه خواهد شد .

وی متذكر شد: در جهت تشخیص علت سرگیجه و درمان آن، همكاری میان مختصصین رشته های گوش و حلق و بینی ، مغز و اعصاب ، آدیولوژی ، اعصاب و روان ، داخلی بزرگسالان، داخلی كودكان ( در مورد خاص سرگیجه كودكان )، جراحی مغز و اعصاب و رادیولوژی كاملا ضروری است .



این پزشك متخصص همچنین گفت: انجام تست های تعادلی ، شنوایی وام آرای و سیتی اسكن ، نوار مغز ، آنژیوگرافی، سونوگرافی عروق گردن ، آكو كاردیوگرافی و نوارقلب و انجام آزمایشات مختلف خون می تواند به تشخیص علت این عارضه كمك كند .

وی اضافه كرد: بدون انجام معاینات و استفاده از روش های پاراكلینیك متعدد، گاهی اوقات ممكن است تشخیص بیماری مشكل باشد و یا نیاز به طی دوره خاصی برای علائم واضح تر باشد .

فلوشیب فوق تخصص جراحی گوش و قاعده جمجمه در پایان بیان كرد: همكاری بیمار در انجام آزمایشات و تست های مختلف همچنین استفاده صحیح از داروها و روش های غیر دارویی ، رژیم های غذایی ورزشی ، روش های توانبخشی تعادلی می تواند در درمان صحیح بیماری بسیار موثر باشد .

گفت و گو از احسان ایوبی

انتهای پیام /
   تاریخ: ۰۹:۵۹ - ۲۹/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۴