دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

سرانه "100هزار تومانی" كمیته امداد، كفاف حمایت غذایی از مبتلایان سوءتغذیه را نمی دهد
 
مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت سوء تغذیه در مادران باردار و كودكان زیر پنج سال كشور و با بیان اینكه سرانه 100هزار تومانی كمیته امداد كفاف بسته حمایتی غذایی از این گروه را نمی دهد، در عین حال از نامه نگاری با سازمان برنامه و بودجه برای افزایش این سرانه كمكی به ...
سرانه

مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت:
سرانه ""100هزار تومانی"" كمیته امداد، كفاف حمایت غذایی از مبتلایان سوءتغذیه را نمی دهد مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت سوء تغذیه در مادران باردار و كودكان زیر پنج سال كشور و با بیان اینكه سرانه 100هزار تومانی كمیته امداد كفاف بسته حمایتی غذایی از این گروه را نمی دهد، در عین حال از نامه نگاری با سازمان برنامه و بودجه برای افزایش این سرانه كمكی به 500هزار تومان خبر داد.

اعتمادآنلاین| بر اساس طرح جوانی جمعیت كه از سوی مجلس شورای اسلامی تدوین و تصویب شده است، موادی از قانون به تشریح وظایف وزارت بهداشت در حوزه افزایش فرزندآوری اشاره دارد.

به گزارش ایسنا،در این راستا بر اساس ماده 44 این قانون مبنی بر تحت پوشش كامل قرار دادن كلیه مادران در دوران بارداری و شیردهی تا پایان پنج سالگی كودكان بر اساس آزمون ارزیابی وسع و همچنین بر اساس ماده 24 قانون جوانی جمعیت ارائه رایگان سبدتغذیه و بسته بهداشتی مادران باردار، شیرده و دارای فرزند زیر پنج سال بر اساس آزمون ارزیابی وسع؛ وظایفی مشترك میان سازمان بهزیستی، كمیته امداد، وزارت رفاه و وزارت بهداشت است.

حمایت تغذیه ای از مادران باردار و كودكان زیر 5سال دچار سوء تغذیه

در این راستا دكتر زهرا عبداللهی در گفت وگو با ایسنا، گفت: برنامه حمایت تغذیه ای از مادران باردار مبتلا به سوء تغذیه و همچنین كودكان زیر پنج سال كه به علت فقر دچار سوء تغذیه شدند از برنامه های سابق وزارت بهداشت است كه با همكاری سازمان های حمایتی در كشور در حال اجرا است و موضوع جدیدی نیست.

بسته حمایتی تغذیه ای برای 60هزار كودك زیر 5سال و 54هزار مادر باردار و شیرده در سال 99

وی افزود: هدف از اجرای دو برنامه ذكر شده بهبود وضعیت تغدیه مادران و كودكان مبتلا به سوء تغذیه است كه از اولویت های وزارت بهداشت است كه از سال 1380 در كشور در دست اجرا است. در سال 1399 حدود 60 هزار كودك زیر پنج سال دچار سوء تغذیه كه توسط بخش بهداشت شناسایی شده بودند و حدود 50 تا 54 هزار مادر باردار و شیرده تحت پوشش این بسته حمایتی تغذیه ای با كمك كمیته امداد و بنیاد علوی قرار گرفتند. در قالب این برنامه، كارت هوشمند خرید مواد غذایی صادر می شود و گروه هدف می تواند اقلام غذایی مرتبط با سبد غذایی كه این دفتر تدوین كرده است را تهیه كنند.

سرانه 100هزار تومانی كمیته امداد، كفاف بسته حمایتی غذایی را نمی دهد/نامه نگاری با سازمان برنامه و بودجه برای افزایش اعتبار خرید بسته های غذایی

مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، تاكید كرد: تهیه سبد مطلوب غذایی با توجه به وضعیت فعلی به دنبال افزایش قیمت مواد غذایی، نوسانات قیمت و تحریم های چند سال اخیر و موضوع مهم پاندمی كرونا و تبعات اقتصادی ناشی از آن تحت تاثیر قرار گرفته است. اكنون دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به این فكر می كند كه اعتباری كه به كمیته امداد برای ارائه بسته غذایی به دو گروه یاد شده تعلق می گیرد به هیچ عنوان كفاف نمی دهد و نیاز است كه اعتبارات مورد نیاز این برنامه افزایش یابد كه ما هم در این راستا با سازمان برنامه و بودجه نامه نگاری هایی داشته ایم.

نیاز 500هزار تومانی برای تامین یك سبدغذاییِ حداقلی

او ادامه داد: فعلا با توجه به اعتبارات اختصاص داده شده یك سبد غذایی 100 هزار تومانی توسط كمیته امداد ارائه می شود كه به هیچ عنوان با این قیمت هایی كه در بازار وجود دارد، متناسب نیست. با توجه به قیمت های فعلی سبد غذایی تدوین شده را بازنگری كردیم و محرز شد كه حداقل ماده غذایی كه در سبد قرار گیرد تا نیاز انرژی و پروتئین لازم برای خانم باردار و كودك زیر 5 سال دچار سوء تغذیه را تامین كند حدود 500 هزار تومان هزینه دارد در حالی كه فعلا این سبد با سرانه كمكی 100 هزارتومانی ارائه می شود كه به هیچ عنوان كفاف نمی دهد.

وی افزود: با توجه به قیمت های موجود یك سبد غذایی حداقلی و نه لوكس را تدوین كردیم و به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد شده است كه اعتبارات مقتضی آن را تامین كند. چون اعتبارات بخش دولتی كم است و كفاف نمی دهد، كار مهم دیگر جلب حمایت خیرین است تا با مشاركت های مردمی تعدادی از كودكان زیر پنج سال و مادران باردار نیازمند تحت پوشش سبد غذایی قرار گیرند. به غیر از اقداماتی نظیر آموزش، مكمل یاری رایگان و مشاور تغذیه ای كه كارشناسان تغذیه در شبكه بهداشتی ارائه می دهند، جلب حمایت خیرین هم صورت گرفته است و حدود 7000 مادر باردار و حدود 13 هزار كودك زیر پنج سال از طریق كمك خیرین تحت پوشش سبد غذایی قرار گرفتند.

افزایش ناامنی غذایی در كشور به دنبال شیوع كرونا

عبداللهی تاكید كرد: طی برنامه رصد وضعیت غذا و تغذیه گروه های آسیب پذیر كه توسط دفتر ما و مراكز علمی انجام شده است، گزارشاتی به دستمان رسیده است كه حاكی از بیشتر شدن وضعیت ناامنی غذایی است. متاسفانه سوء تغذیه و كمبود ریزمغذی ها در كودكان زیر 5 سال افزایش یافته است. برای پیگیری این موضوع به دنبال آن هستیم تا كمیسیون دائمی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای تصویب سند ملی بهبود تغذیه جامعه تشكیل شود و سند توسط رئیس جمهور به سازمان های مرتبط ابلاغ شود كه بتوانیم مشكلاتی كه پس از كرونا در زمینه ناامنی غذایی رخ داد كه احتمالا در سال های بعد هم ادامه خواهد داشت را با اقدامات به موقع كنترل كنیم.
منبع خبر:
روزنامه اعتماد
   تاریخ: ۰۹:۰۷ - ۳۰/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۹