دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

نارسایی كلیه زنان را بیش از مردان تحت تاثیر قرار می دهد
 
تهران – ایرنا – مطالعات جدید نشان می دهد مرگ و میر ناشی از نارسایی كلیه در زنان بسیار بیشتر از مردان است. دلایل این تفاوت بسیار مهم بوده چراكه ممكن است بر اثر تفاوت در مراقبت های بهداشتی، درمانی یا محرك های محیطی باشد.
نارسایی كلیه زنان را بیش از مردان تحت تاثیر قرار می دهد تهران – ایرنا – مطالعات جدید نشان می دهد مرگ و میر ناشی از نارسایی كلیه در زنان بسیار بیشتر از مردان است. دلایل این تفاوت بسیار مهم بوده چراكه ممكن است بر اثر تفاوت در مراقبت های بهداشتی، درمانی یا محرك های محیطی باشد.

به گزارش روز یكشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از ساینس، تاثیر مختلف بیماری ها در زنان و مردان پدیده ای است كه از سال ها قبل مورد بررسی قرار گرفته است. سرطان، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های عصبی و روانی به طرق مختلفی روی زنان و مردان تاثیر می گذارد.

مطالعات جدید محققان دانشگاه سیدنی نشان می دهد تاثیر متفاوت بیماری های كلیوی بر زنان و مردان بیش از چیزی است كه در بیماری سرطان و بیماری های قلبی دیده می شود. بر این اساس مرگ و میر ناشی از نارسایی كلیه در زنان بسیار بیشتر از مردان است. دلایل این تفاوت بسیار مهم است چراكه ممكن است بر اثر تفاوت در مراقبت های بهداشتی، درمانی یا محرك های محیطی باشد.

این مطالعه با بررسی سوابق بهداشتی بیش از 80 هزار زن و مرد بالای 30 سال مبتلا به نارسایی كلیه نشان می دهد زنان مبتلا به نارسایی كلیه در مقایسه با مردان مبتلا به این عارضه نرخ مرگ زودرس بالاتری دارند و به طور متوسط 3.6 سال زودتر جان خود را از دست می دهند. در ادامه آمده است میزان بیماری مزمن كلیه در زنان بیشتر است؛ ولی احتمال نارسایی كلیه در مردان بیشتر دیده می شود.

محققان عوامل بیولوژیكی و دسترسی به مراقبت های بهداشتی و درمانی را عامل این تفاوت می دانند و معتقدند تمام عوامل جنسیتی باید مورد بررسی دقیق قرار گیرند تا به راهكار درمانی شخصی منجر شوند.

كلیه اندامی لوبیا شكل و تقریبا به اندازه مشت بسته انسان است و درست زیر قفسه سینه قرار دارد. عملكرد كلیه به زبان ساده، دفع زباله های بدن است. این عضو روزانه حدود 200 لیتر خون تصفیه می كند و از آن حدود 2 لیتر آب اضافی و مواد زاید غربال می كند كه از طریق مجاری ادارای دفع می شود.

تنظیم فشار خون، تعادل الكترولیتی و تولید سلول های قرمز خون به عهده كلیه هاست. چنانچه كلیه ها یك روز وظایف خود را به درستی انجام ندهند، عملكرد اكثر ارگان های بدن، به ویژه قلب مختل می شود

شایع ترین علایم نارسایی كلیه
-تهوع و استفراغ
-كاهش میزان ادرار
-تورم، به خصوص در ناحیه مچ پا و دور چشم
-طعم نامطبوع در دهان و احساس بویی شبیه به ادرار در بازدم
-خستگی مزمن
-تنگی نفس
-كاهش اشتها
-مشاهده خون در ادرار
-مشاهده كف در ادرار
-ایجاد ضایعات پوستی
-كاهش حافظه
لازم است افراد به محض مشاهده این عوامل؛ به خصوص تغییرات ادرار به پرشك مراجعه كنند. تشخیص انواع بیماری های كلیوی به كمك آزمایش خون و ادرار و سونوگرافی انجام می شود.

در صورت مراجعه زودهنگام به پزشك، بسیاری از بیماری های كلیه قابل درمان هستند ولی در صورت بی توجهی به نارسایی منجر می شوند.

نتایج این مطالعه در نشریه The BMJ منتشر شده است.

برچسب ها
- سلامت زنان
- نارسایی كلیه
- سرطان كلیه
- سنگ كلیه
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۰۱ - ۳۰/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۷