دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

واگذاری خدمات بهزیستی به بخش غیردولتی؛ ضعفی در خراسان جنوبی
 
مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در بخش واگذاری خدمات بهزیستی به بخش غیردولتی در شهر بیرجند به دلیل نبود موسسات و خیران بزرگ، ضعف داریم؛ هرچند متقاضی خاصی نداریم و همچنان موضوع واگذاری خدمات بهزیستی به بخش غیردولتی در مركز استان معضل بزرگی است.
واگذاری خدمات بهزیستی به بخش غیردولتی؛ ضعفی در خراسان جنوبی علی عرب نژاد در گفت وگو با ایسنا اظهار كرد: حوزه خدمات بهزیستی گسترده و بخش عظیمی از فعالیت ها به صورت مشاركتی با بخش دولتی و خصوصی در حال انجام است.

وی افزود: بهزیستی یكی از متولیان موضوع ساماندهی سالمندان، آسیب های اجتماعی، اعتیاد و كودكان خیابانی است و سایر دستگاه های اجرایی نیز در این زمینه وظیفه دارند.

مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی تصریح كرد: جمع آوری كودكان خیابانی به هیچ عنوان در حیطه وظایف قانونی بهزیستی تعریف نشده است و باید نیروی انتظامی این كودكان را جمع آوری و برای ساماندهی تحویل بهزیستی دهد؛ وظیفه بهزیستی در بحث ساماندهی معتادان بی خانمان و ایجاد خوابگاه شبانه برای این افراد تعریف شده است اما ساماندهی شبانه سایر افراد بی خانمان وظیفه شهرداری است.

عرب نژاد ادامه داد: بیش از 95 درصد وظایف بهزیستی به بخش غیردولتی واگذار شده است و ما سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت را برعهده داریم؛ مدت هاست كه دستور واگذاری شیرخوارگاه بهزیستی به بخش غیردولتی ابلاغ شده است اما در بیرجند به دلیل نبود خیر نتوانسته ایم واگذار كنیم.

وی افزود: بخش خدمات روزانه كودكان خیابانی واگذار شده اما بخش شبانه روزی در دستور كار است كه در این زمینه هم متقاضی وجود ندارد و ارائه تمام خدمات بهزیستی همت دست جمعی مسئولان را می طلبد.

عرب نژاد بیان كرد: از ابتدای طرح مسكن مددجویان تاكنون 2 هزار و 400 واحد مسكونی تحویل شده است؛ همچنین احداث 678 واحد مسكونی دیگر در دست اقدام است.

وی اظهار كرد: یكی از حوزه های مهم بهزیستی مركز توانبخشی و مراقبتی بوده است كه در حال حاضر 17 مركز شبانه روزی در خراسان جنوبی به معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن خدمات مراقبتی ارائه می دهند.

مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی بیان كرد: هم اكنون 14مركز حرفه آموزی در خراسان جنوبی فعال است و افراد توانخواه و معلول در این مراكز مشغول فعالیت هستند.

عرب نژاد ادامه داد: در حال حاضر دو مركز توانبخشی مبتنی بر خانواده در شهرستان های بیرجند و قاین برای ارائه خدمات به معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن فعالیت دارند.

وی با اشاره به فعالیت 11 مركز خدمات توانبخشی در منزل در استان، افزود: این مراكز به جامعه هدف خدمات ارائه می كنند و ماهیانه مبلغ پنج میلیون ریال یارانه به مراكز برای هر نفر پرداخت می شود.

در مراكز حرفه آموزی متناسب با موقعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شرایط بازار كار منطقه و سطح آموزشی كارآموزان مهارت های حرفه ای زیر نظر كارشناسان توانبخشی و مربیان را آموزش می بینند و در پایان با برگزاری آزمون حرفه ای گواهی معتبر فنی و حرفه ای به توانخواه ارائه می شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۲۷ - ۰۱/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۵