دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

عقب ماندگی بهزیستی در تهیه اقلام كمك توانبخشی/ «سمعك»؛ پاشنه آشیل
 
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور با بیان اینكه تاكنون برای تامین تجهیزات كمك توانبخشی 16 درصد از بودجه دریافت شده و بودجه هایی كه دریافت شده بیشتر مربوط به هزینه پرستاری، مستمری ها و... بوده است، گفت: امسال مقداری برای تامین اقلام با مشكل مواجه بودیم اما بودجه داریم و اگر به ما تخصیص داده ...
عقب ماندگی بهزیستی در تهیه اقلام كمك توانبخشی/ «سمعك»؛ پاشنه آشیل محمد نفریه در گفت وگو با ایسنا، در خصوص برخی اظهارات مبنی بر مشكلات برای تهیه سمعك و باتری سمعك بیان كرد: تنها وسیله توانبخشی كه در ایران تولید نمی شود، «سمعك» است و این برای ما پاشنه آشیل شده است. حتی ما شكایت كردیم و گفته شد ورود وسایل كمك توانبخشی تحریم نیست، اما وقتی سیستم بانكی تحریم است امكان وارد كردن آن وجود ندارد. از سوی دیگر تنها وسیله ای هم كه به آن ارز ترجیحی تعلق می گیرد، سمعك است.

وی با بیان اینكه در حال حاضر به دلیل ارز و تحریم با مشكلات مواجه شده ایم، گفت: قیمت سمعك گران شده است و نمی توان گفت سمعك در بازار وجود ندارد، گفت: سال گذشته با دفتر تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت هماهنگ شد و لیست تمامی انبارها را دریافت و به ما ارائه دادند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور با اشاره به اینكه بزرگترین خریدار سمعك در ایران سازمان بهزیستی است، اظهار كرد: در حال حاضر باتری سمعك موجود است، اما مقدار آن كم و قیمت آن بالا رفته است. سازمان بهزیستی سال گذشته به تمام افراد ناشنوا هزینه یكساله باتری سمعك را پرداخت كرد و اگر امسال هم بتوانیم، هزینه باتری را پرداخت می كنیم.

وی ادامه داد: البته امسال مقداری تخصیص بودجه هم عقب بود، با وجود اینكه در آبان ماه باید حدود 60 درصد از بودجه را دریافت می كردیم، اما تاكنون برای تامین تجهیزات كمك توانبخشی 16 درصد از بودجه دریافت شده و بودجه هایی كه دریافت شده بیشتر مربوط به هزینه پرستاری، مستمری ها و... بوده است. یك تخصیص جدیدی هم داده شده لذا در مجموع حدود 40 درصد تخصیص بودجه داده شده است، البته خرید تجهیزات توانبخشی زمان بر است زیرا باید در سامانه دولت وارد شود و روند خود را طی كند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور خاطرنشان كرد: حال باتوجه به تغییر و تحولاتی كه در سازمان بهزیستی وجود داشته و بودجه جدیدی كه داده شده، امید است بتوان اقلام را خریداری كرد. اكنون این مشكل در تامین سمعك و باتری نیست بلكه در تهیه همه اقلام عقب ماندگی داریم؛ گرچه با تفاهم نامه ای كه با بنیاد پانزده خرداد بسته شده، مقرر شده حدود 27 هزار ویلچر به سازمان بهزیستی داده شود كه اكنون همه استان ها در حال دریافت ویلچرها هستند.

نفریه گفت: امسال مقداری برای تامین اقلام با مشكل مواجه بودیم اما بودجه داریم و اگر به ما تخصیص داده شود، می توان بلافاصله آن را خریداری كرد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۲:۰۷ - ۰۱/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۶