دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

200 هزار گلستانی در صف انتظار تزریق واكسن كرونا
 
گرگان- ایرنا- افزایش روزانه شركت كنندگان در طرح واكسیناسیون كرونا، گلستان را بتدریج به سمت ایمنی جمعی می برد اما حدود 200 هزار نفر از اهالی استان دُز اول واكسن را تزریق نكرده اند كه اجرای طرح های انگیزشی، اقناعی و آموزشی برای ترغیب آن ها به تزریق واكسن بسیار تاثیرگذار است.
200 هزار گلستانی در صف انتظار تزریق واكسن كرونا گرگان- ایرنا- افزایش روزانه شركت كنندگان در طرح واكسیناسیون كرونا، گلستان را بتدریج به سمت ایمنی جمعی می برد اما حدود 200 هزار نفر از اهالی استان دُز اول واكسن را تزریق نكرده اند كه اجرای طرح های انگیزشی، اقناعی و آموزشی برای ترغیب آن ها به تزریق واكسن بسیار تاثیرگذار است.

به گزارش ایرنا، اگرچه در استان گلستان هنوز آمار دقیقی از پراكنش این 200 هزار نفر به تفكیك شهرستانها اعلام نشده است اما بر اساس برخی شنیده ها بیشتر این افراد ساكن روستاها به خصوص در مناطق شمال و شمال غرب این استان هستند.

طبیعت زندگی روستایی با سطح مراوده اندك با افراد غیر خانواده و روستا در كنار نبود اطلاع رسانی همه جانبه از زمان و نحوه اجرای طرح واكسیناسیون و عوارض ناشی از تزریق نكردن آن، از جمله عواملی است كه میزان استقبال روستاییان گلستان از تزریق واكسن كرونا را كاهش داده است.

علاوه بر امكانات ناكافی برای ترویج تزریق واكسن، در همه مناطق به خصوص روستاها، برخی افراد با توجیه ایمنی خود در برابر این ویروس تاكنون برای تزریق واكسن مقاومت كردند تا جایی كه علمای اهل سنت استان همانند ماه های اخیر با تاكید بر اهمیت واكسیناسیون در كاهش روند ابتلا و مرگ و میرهای بیماران كرونایی، از مردم استان به ویژه ساكنان مناطق روستایی خواستند هرچه سریعتر برای تزریق این واكسن اقدام كنند تا به زودی رنگ كرونایی تمام شهرهای استان آبی شود.

آمار دانشگاه علوم پزشكی و خدمات درمانی گلستان نشان می دهد كه حدود 200 هزار نفر از اهالی واجد شرایط این استان هنوز واكسن كرونا تزریق نكرده اند كه این رویگردانی از تزریق واكسن، نگرانی درمانگران را برای مقابله با گسترش دوباره این ویروس و شیوع احتمالی پیك های جدید تشدید كرده است.

خلوتی مراكز واكسیناسیون به ویژه صف های منتهی به باجه های تزریق نوبت اول حكایت از آن دارد كه باید برای ایجاد رغبت و اشتیاق مردم گلستان برای تزریق واكسن تدابیر ویژه ای اتخاذ كرد.

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشكی گلستان تاكنون 85 درصد مردم گلستان یك دُز و حدود 62 درصد هم 2 دُز واكسن كرونا را تزریق كرده اند اما با وجود فراهم بودن بستر مناسب و چندین نوع واكسن برای تزریق، خبری از حضور سایر افراد مشمول درمراكز واكسیناسیون نیست.

برای واكسینه كردن افرادی كه تاكنون به تزریق تن نداده اند باید راهكاری اساسی، اخلاقی و قانونی ترسیم شود و توسل به زور و اجبار و پیش بینی بسته های تشویقی برای این اقشار ثمر چندانی ندارد.

بی بی رحیمه قرنجیك ساكن یكی از روستاهای شهرستان گمیشان است كه به همراه همسر 75 ساله اش هنوز برای تزریق واكسن كرونا اقدام نكردند.

وی به ایرنا گفت: به دلیل نداشتن خودروی شخصی و نبود مركز سیار تزریق واكسن در روستا و همچنین اشتغال مداوم به دامداری و پرورش شتر، نمی توانیم حتی برای ساعتی به شهر یا نزدیكترین مركز تزریق واكسن در روستاهای همجوار برویم.

وی گفت: با حضور گروه های سیار تزریق واكسن من و همسر سالخورده ام و دیگر افراد مسن ساكن روستا واكسن كرونا را تزریق می كنیم تا از نگرانی های دوساله فرزندانمان در احتمال ابتلا به كرونا خلاص شویم.

در كنار این بانوی روستایی كه نبود امكان تزریق را دلیل اصلی شركت نكردن در طرح واكسناسیون اعلام می كند، عده دیگری هم در گلستان هستند كه گمان می كنند تزریق بخش زیادی از جامعه، همه را در برابر ویروس كرونا حتی در نمونه های جهش یافته، ایمن خواهد كرد كه به اعتقاد كارشناسان این گونه باورها از اساس غیرمنطقی و كامل اشتباه است.

مرتضی كه در كنار بقیه دوستان در حال استراحت در گوشه ای از یك پارك گرگان است وقتی با سوال ما در مورد چرایی بی میلی به تزریق واكسن مواجه شد، گفت: چند سال صبر می كنم تا نتیجه تحقیقات در مورد واكسن كرونا مشخص شود و اگر عواقبی نداشت حتما واكسن خواهم زد.

اگر چه به تازگی برخی قوانین سفت و سخت برای جلوگیری استفاده افراد گریزان از واكسن از خدمات اجتماعی به اجرا درآمده اما به نظر می رسد در كنار این اهرم های قانونی باید از روش های اقناع و تشویق برای این افراد استفاده كرد.

علاوه بر آن اگر قرار است با افزایش جمعیت واكسینه شده در برابر كرونا به ایمنی مطمئن دست پیدا كنیم باید ابهامات پیش روی این افراد گریزان از تزریق برطرف شود و با اقناع هدفمند، پای آن ها به مراكز تجمیعی تزریق برسد.

مجتبی رضوی نیا یكی از جوانان گرگانی حاضر در مراكز واكسیناسون این شهر به ایرنا گفت: اینكه فردی بگوید من به ویروس كرونا مبتلا نمی شوم، اشتباه است زیرا بر اساس نظر پزشكان همه كرونا می گیرند اما بر اساس توان جسمانی، شدت و ضعف بیماری در افراد متفاوت است.

این دانش آموخته رشته علوم اجتماعی ادامه داد: برای قطع زنجیره شیوع كرونا همه افراد جامعه باید خود را ملزم به شركت در طرح واكسیناسیون بدانند و از مقررات پیروی كنند.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان هم معتقد است: برای تشویق افراد به تزریق واكسن باید اعتمادسازی كرده و به مردم نشان دهیم كه اگر واكسن نزنند چه عواقبی برای آنها خواهد داشت.

عادله كشمیری افزود: برخی از شهروندان استان گلستان تاكنون برای دریافت واكسن كرونا اقدام نكردند كه برای استقبال این گروه به واكسیناسیون به فرهنگ سازی توسط اصحاب رسانه نیاز داریم.

وی تصریح كرد: افرادی كه از تزریق واكسن اجتناب می كنند باید بدانند كه همه افراد در یك كشتی قرار دارند و آسیب هر یك از افراد به پیكره جامعه ، اثرات فراگیری خواهد داشت.

كشمیری ادامه داد: اصحاب رسانه و فرهنگ به هر میزان كه برای ترغیب به تزریق واكسن تلاش كنند تاثیر بیشتری در افزایش ایمنی جامعه دارند و این مهم با تولید محتواهای مرتبط میسر خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی به خبرنگار ایرنا گفت كه در رتبه بندی وزارت بهداشت، گلستان جزو 10 استان انتهایی تزریق كامل واكسن كرونا قرار دارد.

ناهید جعفری اظهار داشت: بر اساس مصوبه كمیته اطلاع رسانی ستاد كرونا مقرر شد فعالیت های ترویجی و تبلیغی از سوی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما تشدید شود تا رغبت و تمایل افراد برای شركت در واكسیناسیون افزایش یابد.

جعفری گفت : علاوه بر آن، بر اساس توافق با بسیج، طرح پایش محله به محله در دستور كار قرار دارد تا افرادی كه تاكنون واكسن كرونا تزریق نكرده اند شناسایی شده تا پس از اقناع واكسیناسیون در محل سكونت آن ها انجام شود.

معاون دانشگاه علوم پزشكی گلستان گفت: طبق آمار، ساكنان گمیشان ، بندرتركمن و مراوه تپه رغبت و اشتیاقی زیادی برای واكسینه شدن نشان نداده اند و در مقابل اهالی گرگان، كردكوی و بندرگز از نظر تزریق در رتبه خوبی قرار دارند.

وی با اشاره به فاصله اندك شهرها و مناطق مسكونی گلستان از یكدیگر اظهار داشت : به دلیل تردد زیاد اهالی گلستان در شهرهای همجوار محل سكونت، آمار پایین واكسینه شده های یك شهر تاثیر فراوانی در احتمال افزایش ابتلا به كرونا در شهرهای دیگر دارد و سلامت شهروندان سایر مناطق را به خطر می اندازد .

معاون دانشگاه علوم پزشكی ادامه داد :بر اساس نظر قطعی كارشناسان، میزان واكسینه شدن افراد باید در محدوده 80 درصد قرار بگیرد تا ایمنی نسبی در جامعه ایجاد شود كه این عدد به معنای آن است كه در یك محدوده زمانی یكسان باید بخش اعظمی از جامعه واكسینه شده باشند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های مركز بهداشت گلستان هم به خبرنگار ایرنا تنها راه ترغیب كسانی كه تاكنون واكسن نزده اند را اقناع سازی این افراد دانست و گفت : باید نگرانی این افراد را شنید و به سوالات و ابهامات آنان پاسخ داد.

علی باقری اظهار داشت: برای تشدید ایمنی نسبی در جامعه بر اساس مصوبه ستاد ملی كرونا علاوه بر كادر درمانی همه افراد بالای 60 سال كه از تزریق دُز دوم آنها چهار ماه گذشته می توانند دُز سوم و یادآور را دریافت كنند.

به گزارش ایرنا كارشناسان بر این اعتقادند كه استفاده از تكنولوژی و نوآوری، تولید فیلم، توصیه ورزشكاران و هنرمندان به شهروندان، نصب بیلبوردهای تبلیغاتی، ترغیب شهروندان توسط علما و نخبگان اقوام مختلف، پیامك های تبلیغی ، استفاده از ادبیات روانشناسی و جامعه شناسی می تواند در اقناع سازی افرادی كه تاكنون واكسن نزده اند ثمر بخش باشد.

برچسب ها
- استان گلستان
- ویروس كرونا
- واكسن كرونا
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۱۲ - ۰۱/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۳