دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

قانون استخدام معلولان در نهادهای عمومی غیردولتی اجرایی شود/ امسال 700 معلول در دستگاه های دولتی جذب شدند
 
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور گفت: براساس قانون شركت ها و موسسات غیردولتی هم باید افراد دارای معلولیت را استخدام كنند.
قانون استخدام معلولان در نهادهای عمومی غیردولتی اجرایی شود/ امسال 700 معلول در دستگاه های دولتی جذب شدند
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور گفت: براساس قانون شركت ها و موسسات غیردولتی هم باید افراد دارای معلولیت را استخدام كنند.

""محمد نفریه"" معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور در گفت وگو با خبرنگار ایلنا درباره اجرای قانون مناسب سازی گفت: مناسب سازی براساس قانون باید انجام شود. در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت اصل دوم آن چهار ماده دارد كه درباره مناسب سازی است. وظیفه همه دستگاه ها براساس این قانون این است كه محیط خود را در ظرف مدت مشخصی مناسب سازی كنند. اگرچه در چند سال اخیر در این زمینه رشد هم داشته ایم به طور مثال در سال گذشته كه بررسی كرده ایم از 30 درصد به 50 درصد فضای مناسب سازی شده در محیط های اداری رسیده ایم.

وی ادامه داد: در جشنواره شهید رجایی نیز این موضوع هر سال در دستگاه ها مورد ارزیابی قرار می گیرد، اما واقعیت این است كه ما هنوز پروژه هایی داریم كه مناسب سازی نشده در حال افتتاح هستند با اینكه براساس قانون حتی ساختمان های عمومی مسكن های انبوه سازی شده باید مناسب سازی شده باشند. البته دستورالعمل های شهرسازی در این چند ساله مورد بازبینی قرار گرفته و به شهرداری ابلاغ شده است و این قوانین باید اجرایی شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور خاطرنشان كرد: به نظر من آن قسمتی كه مشكل دارد این است كه ما برای مكان های غیردولتی الزام خاصی نداریم و باید یك بازوی اجرایی و نظارتی در این بخش نیز داشته باشیم سیستم دولتی هر سال یك سری اقدامات را در این زمینه انجام می دهد و هزینه هایی نیز برای آن در نظر گرفته می شود و همانطور كه گفتم در جشنواره شهید رجایی هر سال دستگاه ها در این زمینه مورد ارزیابی قرار می گیرند و امتیاز بالایی در جشنواره شهید رجایی برای این مورد در نظر گرفته شده است و دستگاه ها دوست دارند این امتیاز را كسب كنند، اما در اماكن عمومی دیگر كه خصوصی هم هستند این اتفاق نمی افتد ویكی از دستگاه هایی كه در این زمینه می تواند به ما كمك كند شهرداری ها هستند.

نفریه تصریح كرد: مصوبه ای در كمیسیون مناسب سازی كه زیر مجموعه وزارت كشور است و دبیرخانه آن نیز در سازمان بهزیستی قرار دارد وجود دارد مبنی بر اینكه هر استان یك الی دو شهر خود را به عنوان شهر بدون مانع ایجاد كند. خوشبختانه برای این منظور امسال بودجه هم پیش بینی شده است و به شهرداری ها نیز ابلاغ می شود تا انشالله بتوانیم این شهرها را به عنوان الگو داشته باشیم.

وی افزود: شهر مناسب صرفا برای افراد دارای معلولیت نیست بلكه سالمندان و زنان باردار نیز به این خدمات احتیاج دارند. همه باید بتوانند از محیط شهری استفاده كنند. معمولان بزرگترین اقلیت هر جامعه هستند حتی ممكن است یك فرد عادی در یك دوره ای با مشكل مواجه شده و به طور مثال پایش بشكند، بنابراین مناسب سازی یك ضرورت است و امروز باید آن را انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره اشتغال افراد دارای معلولیت نیز گفت: براساس قانون ما یك سهمیه سه درصد برای استخدام افراد دارای معلولیت داریم. خوشبختانه در دوایر دولتی این سهمیه رعایت می شود. چند سالی است كه سازمان امور استخدامی كشور كد رشته و كد محل را به ما اعلام می كند، حال ممكن است در همان سال كه آزمون برگزار می شود همه سهمیه برای معلولان مورد استفاده قرار گیرد و یا برای سال بعد ذخیره شود. در سال جاری حدود 700 نفر از افراد دارای معلولیت كه در آزمون استخدام رسمی شركت كرده بودند جذب شده و حدود 500 نفر از سهمیه ما باقی مانده است چراكه متقاضی برای این كد رشته ها نداشتیم.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی خاطرنشان كرد: هر سال معمولا 20 الی 30 درصد از ظرفیتی كه برای ما در نظر گرفته اند باقی می ماند و در سال بعد پر می شود. قانون گفته است كه شركت ها و موسسات غیردولتی هم باید افراد دارای معلولیت را استخدام كنند. از طریق سازمان امور استخدامی، استخدام افراد دارای معلولیت در بخش دولتی در حال انجام است، اما در نهادهای عمومی غیردولتی و شركت ها چنین چیزی را نداریم و باید در آنجا هم اجرایی شود.

نفریه در پاسخ به این سوال كه یكی از درخواست های جامعه معلولان این است كه چرا از حضور افراد دارای معلولیت در صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت استفاده نمی شود، گفت: اساسنامه صندوق نوشته است اما تا بخواهد كارهای اجرایی صندوق راه اندازی شود زمان بر است. به چارتی كه برای صندوق نوشته شده بود ایراداتی وارد شد و خواستند كه این صندوق زیر مجموعه سازمان بهزیستی شود و ما دوباره درخواست كرده ایم كه اساسنامه تغییر كند و این صندوق مانند صندوق بنیاد شهید یا صندوق كمیته امداد یك نهاد عمومی غیردولتی شود و چارت مستقل داشته باشد.

وی تصریح كرد: این صندوق در حال حاضر عملیاتی نشده است. این بروكراسی های اداری كار ما را با مشكل مواجه كرده است. مشكلات اداری رفع شود، انشالله صندوق نیز راه اندازی می شود. اگرچه این هیات امنا و هیات مدیره این صندوق مشخص است، اما مشكلاتی كه به چارت وارد شده كار را با تاخیر مواجه كرده است و ما امیدواریم هرچه سریعتر این مشكلات برطرف شود.

انتهای پیام/
منبع خبر:
ایلنا
   تاریخ: ۱۰:۱۱ - ۰۲/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۹