دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

معاون بهزیستی: 9 درصد تماس ها با اورژانس اجتماعی به كودك آزاری مربوط می شود / عمده كودك آزاری ها از جنس غفلت است؛ كودكان ممكن است به دلیل اعتیاد یا اختلالات روانشناختی والدین مورد غفلت قرار گیرند
 
مسعودی فرید با اشاره به اینكه شایع ترین نوع سوء رفتار با كودكان غفلت و عدم توجه به نیازهای اساسی كودكان است، گفت: عمده كودك آزاری ها از جنس غفلت است. هستند كودكانی كه در اورژانس اجتماعی پذیرش شده اند و بعضا ممكن است در مراكز شبه خانواده هم پذیرش شده باشند؛ این كودكان ممكن است به دلیل اعتیاد یا ...
ایسنا: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور شایع ترین نوع كودك آزاری و سوء رفتار با كودكان را «غفلت» عنوان كرد.

حبیب الله مسعودی فرید با بیان اینكه حدود 9 درصد تماس های مرتبط با اورژانس اجتماعی به كودك آزاری مربوط می شود، اظهار كرد: عمدتا كودك آزاری هایی كه رخ می دهد از نوع كودك آزاری جسمی است و اگر بخواهیم به درستی موضوع كودك آزاری را مورد بررسی قرار دهیم، باید به سمت اقدامات پیشگیرانه حركت كنیم.

وی با اشاره به اینكه ممكن است برخی كودك آزاری ها از جنس كودك آزاری روانی باشد، گفت: یكی از رویكردهای پیشگیرانه، انجام اقدامات حمایتی از خانواده ها برای پیشگیری از كودك آزاری و موضوع آموزش به خانواده هاست. همچنین باید نسبت به سایر مسائلی مثل سلامت روان كار شود چراكه برخی از اختلالات روانشناختی كه ممكن است مراقبین یا والدین داشته باشند، منجر به غفلت شود.

وضعیت كودك آزاریهای با شیوع كرونا / چرایی عدم افزایش كودك آزاری ها

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور در پاسخ به این سوال كه آیا از زمان شیوع ویروس كرونا میزان تماس ها درخصوص كودك آزاری ها نیز افزایش یافته است؟ توضیح داد: آماری كه در 123 داشتیم روند رو به رشد را نشان نمی دهد و حتی در بسیاری از كشورها هم این نرخ تغییری نكرده است كه یكی از دلایل این موضوع می تواند این باشد كه كودكان در این ایام در خانه بودند.

وی با اشاره به اینكه عمده كودك آزاری ها از طریق اقوام، همسایه ها یا بخش هایی كه كودكان بیشتر در آنجا حضور دارند مانند نظام آموزشی گزارش می شود، گفت: به دلیل اینكه كودكان بیشتر در خانه بودند، اینگونه تحلیل می شود كه ممكن است یكی از دلایل عدم تغییر در نرخ كودك آزاری در دوران قبل از كرونا و بعد از كرونا ناشی از گزارش كمتر باشد زیرا كودكان كمتر در معرض دید و اكثرا در خانه بودند.

غفلت و عدم توجه به نیازها، شایع ترین نوع كودك آزاری

مسعودی فرید با اشاره به اینكه شایع ترین نوع سوء رفتار با كودكان غفلت و عدم توجه به نیازهای اساسی كودكان است، گفت: عمده كودك آزاری ها از جنس غفلت است. هستند كودكانی كه در اورژانس اجتماعی پذیرش شده اند و بعضا ممكن است در مراكز شبه خانواده هم پذیرش شده باشند؛ این كودكان ممكن است به دلیل اعتیاد یا اختلالات روانشناختی والدین كه درمان نشده اند مورد غفلت قرار گیرند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور در ادامه به اقدامات سازمان بهزیستی برای پیشگیری از كودك آزاری اشاره كرد و افزود: در حوزه پیشگیری در سازمان بهزیستی، آموزش های فرزندپروری و مهارت های زندگی ارائه می شود. والدینی كه آگاه باشند، در شرایط اقتصادی كه بسیاری از افراد باید دو شیفت كار كنند، شب هم كه به خانه می روند مدتی را برای كودكشان وقت می گذارند، اما اگر آگاهی نداشته باشند ممكن است همان چند ساعت از وقت خود را هم به كارهای دیگر اختصاص دهند.

آموزش مهارت های زندگی و فرزندپروری عواملی مهم در پیشگیری از كودك آزاری

وی با اشاره به اینكه بخشی از پیشگیری از كودك آزاری ها می تواند به آگاهی ارتباط داشته باشد، ادامه داد: بخشی از موضوع پیشگیری از كودك آزاری مربوط به سیاست های رفاهی و حمایتی از خانواده هاست تا بتوان بحث معیشتی و مسائل فقر را حل كرد، زیرا این موضوع می تواند یكی از موضوعات تاثیرگذار در كودك آزاری باشد. همچنین باید استرس های اجتماعی را كاهش داد چراكه استرس اجتماعی نه تنها روی كودك آزاری اثرگذار است بلكه می تواند روی خشونت خانگی نیز اثرگذار باشد.

مسعودی فرید در این راستا آموزش «مهارت های زندگی» و «فرزندپروری» را یكی از موضوعات مهم برای پیشگیری از كودك آزاری عنوان كرد.

عضو كمیته ملی طرح نماد در ادامه با اشاره به طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) و با بیان اینكه هدف طرح نماد اقدامات پیشگیرانه و شناسایی به هنگام این موارد است، افزود: پایلوت طرح نماد در برخی استان ها اجرا و تاثیرگذاری آن مشاهده می شود، اما هنوز این طرح فراگیر نشده و در این راستا لازم است دولت سیزدهم روی این موضوع اعتبارات بیشتری بگذارد. قاعدتا نیروی انسانی و آموزش به نیروی انسانی نیز در این زمینه مهم است.

مسعودی فرید گفت كه طرح نماد می تواند در پیشگیری از كودك آزاری كمك كننده باشد، اما هنوز پوشش آن بالا نرفته تا نمود اجتماعی خود را در مدارس نشان دهد.

پیشنهاد حضور و فعالیت مددكاران اجتماعی در مدارس

وی اظهار كرد: در جلسات گذشته به وزرای وقت آموزش و پرورش هم پیشنهاد دادیم و طرحی به نام مددكاری اجتماعی مدرسه مطرح كردیم كه براساس آن یك كارشناس چند ظرفیته كه هم به مسائل روانشناسی و مشاوره كودكان و دانش آموزان و هم به مسائل مددكاری و بهداشتی احاطه نسبی داشته باشد در مدارس وجود داشته باشد؛ اگر چنین فردی در مدارس وجود داشته باشد می تواند بسیاری از مشكلات را برطرف كند.
منبع خبر:
انتخاب
   تاریخ: ۱۰:۰۰ - ۰۲/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۰