دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

دستگاه توانبخشی ریه ایرانی در فاز كارآزمایی بالینی/امكان بازتوانی ریه بیماران كرونایی مهیا شد
 
دستگاه توانبخشی تنفسی یكی از شركت های فناور كه در لیست طرح كلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت شده است، در فاز كارآزمایی های بالینی قرار دارد و به گفته محققان این طرح، دستگاه ساخته شده می تواند برای بازتوانی ریه افراد مبتلا به كرونا مؤثر باشد و آمار مرگ و میر افرادی را كه به ...
دستگاه توانبخشی ریه ایرانی در فاز كارآزمایی بالینی/امكان بازتوانی ریه بیماران كرونایی مهیا شد محمدرضا شهابی از محققان این طرح در گفت وگو با ایسنا، دستگاه توانبخشی تنفسی را از محصولات دانش بنیان این شركت دانست و در این باره توضیح داد: افرادی كه به بیماری های تنفسی و یا كرونا مبتلا می شوند، بعد از مدتی مجبور به استفاده از دستگاه های كمك تنفسی و تنفس مصنوعی هستند.

وی با بیان اینكه استفاده از دستگاه های تنفس مصنوعی موجب از دست رفتن توانایی تنفس طبیعی بیماران می شود، خاطر نشان كرد: ما به منظور ارائه راهكاری برای بازتوانی سیستم تنفسی این دسته از بیماران اقدام به طراحی و ساخت دستگاهی برای بازتوانی ریه كردیم.

شهابی به جزئیات این دستگاه اشاره كرد و یادآور شد: این دستگاه در فاز بازدم بیمار، به عضلات دیافراگم و سایر عضلاتی كه در تنفس فرد دخیل است، تحریك الكتریكی اعمال می كند.

وی اعمال تحریك الكتریكی را موجب تقویب سیستم تنفسی دانست و خاطر نشان كرد: اغلب بیماران بعد از دوره ای كه از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می كنند، به دلیل آنكه توانایی تنفس را از دست می دهند، كارایی ریه خود را از دست می دهند و دچار مرگ می شوند؛ ولی این دستگاه توانایی تنفس طبیعی را به این بیماران باز می گرداند و موجب می شود كه روز به روز ریه توانایی خود را كسب كند.

این محقق با بیان اینكه این دستگاه می تواند تا 50 درصد مرگ و میر افرادی را كه به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند، كاهش دهد، افزود: این دستگاه توانسته در زمره طرح های كلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گیرد و در حال حاضر در فاز كارآزمایی بالینی قرار دارد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۵:۰۲ - ۰۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۰