دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

پاسخ وزارت بهداشت به شائبه های واكسن روسی
 
پاسخ وزارت بهداشت به شائبه های واكسن روسی
شرایط قابل قبول "اسپوتنیك V" برای شروع واكسیناسیون؛
پاسخ وزارت بهداشت به شائبه های واكسن روسی

سخنگوی سازمان غذا و دارو به برخی شائبه های مطرح شده پیرامون واكسن روسی كرونا پاسخ داد و با بیان اینكه این واكسن شرایط قابل قبول برای شروع واكسیناسیون را داراست، گفت: تا روزهای اخیر بیش از 14 كشور در دنیا این واكسن را تایید یا مجوز مصرف اضطراری آن را صادر كرده اند و بیش از 50 كشور نیز درخواست آن را دارند.
پس از انتشار اخبار مربوط به صدور مجوز مصرف اضطراری واكسن "اسپوتنیك V» روسیه از سوی سازمان غذا و داروی كشور، برخی شائبه هایی را پیرامون این واكسن مطرح كردند. دكتر كیانوش جهانپور - سخنگوی سازمان غذا و دارو و رییس مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت در گفتگو با ایسنا به تشریح به این مباحث پاسخ داد و تاكید كرد: این واكسن اسپوتنیك نیز فعلا در زمره 10 واكسنی است كه فرایند تایید و ورود به سبد كوواكس را سابمیت كرده و توسط WHO در دست بررسی است لیكن كوواكس هنوز توزیع واكسنی نداشته است.
اظهاراتی غیرحرفه ای
دكتر كیانوش جهانپور در این باره به ایسنا گفت: متاسفانه برخی از اظهارات در رابطه با واكسن كووید كه مجوز مصرف اضطراری در كشور دریافت كرده، غیر حرفه ای است و اخلاق حرفه ای در آن رعایت نشده و در برخی موارد نیز شائبه علایق و تعارض منافع وجود دارد.
شرایط قابل قبول «اسپوتنیك V» و تایید در 14 كشور تا كنون
سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره واكسن ""اسپوتنیك V» گفت: این واكسن توسط موسسه تحقیقات میكروبیولوژی گامالیا روسیه با مشاركت وزارت بهداشت روسیه، اولین واكسنی است كه در كشور مبداء و سازنده ثبت شده و تا روزهای اخیر بیش از 14 كشور در دنیا آن را تایید كرده یا مجوز مصرف اضطراری آن را صادر كرده اند و بیش از 50 كشور درخواست آن را دارند. در روسیه نیز تا كنون بیش از 3 میلیون دز تولید شده و افزون بر یك میلیون دوز از این واكسن تزریق شده است. واكسیناسیون انجام شده در برخی از كشورها و همچنین روسیه با واكسن""اسپوتنیك V» اثربخشی مناسب همراه با بی خطری را نشان داده است.جهانپور تاكید كرد: در مجموع "اسپوتنیك V" شرایط یك واكسن قابل قبول برای شروع واكسیناسیون را داراست و چه بسا بر برخی همتایان خود برتری هایی تا امروز داشته است. بر همین اساس هم سازمان غذا و داروی كشورمان مجوز مصرف اضطراری آن را با بررسی مدار تكنیكال آن صادر كرده و هیات امنای ارزی وزارت بهداشت و یا شركتهای خصوصی می توانند بحث خرید و ورود را عملیاتی كنند.
انتقال دانش فنی و تولید مشترك "اسپوتنیك V»
سخنگوی سازمان غذا و دارو از تفاهم صورت گرفته برای انتقال دانش فنی "اسپوتنیك V» و تولید مشترك آن در كشورمان خبر داد و گفت: مجوز مصرف اضطراری "اسپوتنیك V» در كشورمان در ادامه طبق تفاهمات فعلی با انتقال فناوری و تولید مشترك آن نیز همراه خواهد بود و به این ترتیب همكاری مشترك بیوتكنولوژی و صنعت واكسن سازی بین ایران و فدراسیون روسیه در دستور كار است و با توجه به زیرساختهای عظیم روسیه در این حوزه و توانمندی بالای ایران، قطعا این همكاری ها جایگاه هر دو كشور را در حوزه بیوتكنولوژی و واكسن سازی در دنیا ارتقا خواهد داد.وی افزود: با توجه به اینكه ایران تبدیل شدن به یك هاب منطقه ای تولید واكسن را هدف گذاری كرده، قاعدتا این اقدامات و مشابه آن می تواند دستیابی به این هدف را تسهیل كند.
آغاز كمپین واكسیناسیون كووید در ایران با ورود اولین محموله
جهانپور همچنین گفت: امیدواریم با ورود اولین محموله های واكسن كووید19 به كشور، آغاز كمپین واكسیناسیون علیه این بیماری را در كشور شاهد باشیم. بعد از آن نیز از طریق واكسنهای مورد تایید و انتخاب سازمان غذا و دارو در سبد كوواكس با محوریت سازمان جهانی بهداشت، روند واكسیناسیون ادامه خواهد داشت. در بهار 1400 نیز امیدواریم روند واكسیناسیون علیه این بیماری با واكسنهای تولید داخل ادامه یابد و به این ترتیب در صورتی كه اتفاق غیر منتظره ای در ساختار ویروس و واریانتهای جدید آن رخ ندهد، تا پایان سال 1400 كمپین واكسیناسیون علیه كووید 19 را در كشور به پایان رسانیم.جهانپور در پایان تاكید كرد: دولت و نظام سلامت در مقابل ورود واكسن موثر و ایمن برای مدیریت كووید 19 خود را مسوول می داند و در این رابطه از هیچ تلاشی فروگذار نكرده است و البته انتظار می رود افراد و نهادهای مختلف مسوولیت اجتماعی و اخلاقی خود در این رابطه را ایفا نمایند و از دامن زدن به مسائل حاشیه ای خودداری كنند.
   تاریخ: ۰۹:۳۴ - ۱۲/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۲