دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

بررسی آسیب های ناشی از كرونا بر شنوایی
 
عضو هیات علمی گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز به بررسی آسیب های ناشی از ابتلا به كرونا ویروس بر شنوایی پرداخت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مرضیه امیری عضو هیات علمی گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به آسیب های ناشی از ویروس كرونا بر سیستم های محیطی و مركزی، پیش بینی ابتلای دستگاه های مختلف حسی در بدن از جمله شنوایی، دور از ذهن نیست.

او بیان داشت: به طور معمول، كم شنوایی ناشی از ویروس ها، از نوع حسی-عصبی و ناشی از آسیب به ساختار های درون حلزون گوش داخلی است (بعضی ویروس ها می توانند بر ساقه مغز شنوایی هم اثر بگذارند)؛ هرچند كم شنوایی انتقالی یا كم شنوایی آمیخته نیز ممكن است به دنبال عفونت ناشی از ویروس های خاصی مشاهده شوند.

امیری افزود: شواهد حاصل از مطالعات اخیر نشان می دهد كه كووید 19 ممكن است سبب آسیب به ارگان های گوش داخلی شود؛ اما گفته شده كه این ویروس در تعداد كمی از بیماران مستقیما" سبب بروز وزوز می شود؛ وزوز در بیماران مبتلا به كووید 19 اغلب ناشی از استرس و افسردگی مربوط به شرایط قرنطینه و ترس از ابتلاء به بیماری است.

عضو هیات علمی گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز تصریح كرد: اخیرا مطالعه ای در مجله گوش و حلق و بینی آمریكا منتشر شده است كه اولین مورد كم شنوایی در بیماران مبتلا به كرونا را گزارش كرده است؛ در تایلند نیز گزارش شده كه از بین 82 بیمار مبتلا به كووید 19، تنها یك زن مسن كم شنوایی گرفته و بعد از بهبود علائم تنفسی بیماری نیز كم شنوایی وی بهبود نیافته است.

این مقام مسئول ادامه داد: مطالعه ای دیگر بر روی 20 فرد مبتلا به كرونا كه هیچ یك از علائم آن را نداشتند، با انجام تست های شنوایی مختلف و مقایسه نتایج آن ها با گروه كنترل، نشان داد كه توانایی های شنیداری مبتلایان ضعیف تر می شود؛ سن بیماران شركت كننده در این مطالعه بین 50-20 سال بوده و قبل از ابتلا به كرونا، هیچگونه تاریخچه پزشكی از مشكلات شنیداری نداشتند.

او گفت:كم شنوایی می تواند در موارد خفیف یا بدون علامت كووید-19 رخ دهد؛ برخی مطالعات، هایپوكسی (فقدان اكسیژن كافی در سیستم خون رسانی بدن) را به عنوان دلیل احتمالی كم شنوایی در بیماران مبتلا به كووید-19 مطرح كرده اند؛ به نظر می رسد كه كم شنوایی ناشی از كووید-19 به طور ناگهانی و اغلب در افراد جوان بدون هیچگونه مشكلات شنوایی قبلی رخ می دهد؛ حداقل آسیب شنوایی، خفیف تا متوسط است و كم شنوایی شدید یا عمیق به ندرت رخ می دهد.

عضو هیات علمی گروه شنوایی شناسی اظهار داشت: در رابطه با این كه آیا اختلال شنوایی موقتی است یا پس از درمان بیماری هم باقی می ماند، به دلیل مطالعات كم انجام شده در این زمینه، مشخص نیست. اگر ویروس جدید در این مورد هم از سایر ویروس ها تبعیت كند، در این صورت كم شنوایی ناشی از كووید 19 نباید دائمی باشد.
   تاریخ: ۲۲:۰۷ - ۰۲/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۵