دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

روند بازگشایی مدارس و دانشگاه ها بازنگری شود / نظر كمیته علمی، فردا به ستاد كرونا اعلام می شود
 
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حمیدرضا جماعتی در حاشیه جلسه كمیته علمی كشوری مقابله با كارونا، درباره نظر كمیته علمی در زمینه بازگشایی مدارس و دانشگاه ها كه از روز گذشته در كشور انجام شده است، گفت: در یكسری كشور های اروپایی مانند آلمان و هلند نشان داده شد كه مجددا با موج بیماری كرونا ...
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حمیدرضا جماعتی در حاشیه جلسه كمیته علمی كشوری مقابله با كارونا، درباره نظر كمیته علمی در زمینه بازگشایی مدارس و دانشگاه ها كه از روز گذشته در كشور انجام شده است، گفت: در یكسری كشور های اروپایی مانند آلمان و هلند نشان داده شد كه مجددا با موج بیماری كرونا مواجه بودند. اگرچه میزان واكسیناسیون آن ها شاید از نظر درصدی، نسبت به ما خیلی بالاتر و از نظر رعایت پروتكل های بهداشتی و قوانین نسبت به ما بیشتر بود، اما نكته ای كه وجود داشت، این بود كه آن ها بحث واكسیناسیون زیر 18 سال را به طور جدی مورد پیگیری قرار نداده بودند و یكی از عواملی كه باعث ایجاد این پیك ها بود، در حقیقت افراد زیر 18 سال، یعنی افراد جوان و كودكان بودند.

وی افزود: دومین نكته، بازگشایی های بسیار بی محابایی بود كه در مدارس، دانشگاه ها، مجامع و رستوران ها و... انجام شده بود و همین موضوع منجر به ایجاد پیك بیماری در این كشور ها شد.

چرایی لزوم بازبینی در بازگشایی مدارس و دانشگاه ها
جماعتی تاكید كرد: به همین دلیل توصیه كمیته علمی این است كه درباره بازگشایی مدارس، دانشگاه ها و مجامع باتوجه به اینكه شیوع روند كرونا در كشورمان نزولی شده، حتما دقت شود و بازبینی مجدد شود. زیرا باتوجه به اینكه افراد زیر 18 سال ما هنوز به طور كامل واكسینه نشدند و بچه های زیر 12 سال ما كه در برخی كشور ها مانند چین (سه سال به بالا) و آمریكا (بالای 5 سال) واكسیناسیون شان را شروع كردند، اما ما هنوز پروتكل را در این سنین نداریم.

هنوز به ایمنی جمعی نرسیدیم
وی گفت: بنابراین بازگشایی های بی محابا در مدارس، دانشگاه ها و مجامع، رستوران ها، سینما ها و... باتوجه اینكه هنوز هم به ایمنی جمعی نرسیدیم و با توجه به اینكه كودكان ما از واكسیناسیون كافی برخوردار نیستند، خودش می تواند باعث ایجاد پیك ششم كرونا در كشور باشد و باید این را مورد نظر قرار داد.

شروط كمیته علمی مقابله با كرونا برای بازگشایی مدارس
وی در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینكه آیا كمیته علمی با بازگشایی هایی كه انجام شده، مخالف است، گفت: ما بار ها از یك ماه قبل اعلام كردیم كه در صورتی با بازگشایی های مدارس و دانشگاه ها و... موافقیم كه به ایمنی جمعی ناشی از واكسیناسیون كافی در كشور رسیده باشیم و به علاوه پروتكل های بهداشتی را در مدارس به طور كامل رعایت كنیم. باتوجه با شرایطی كه وجود دارد، هنوز به ایمنی جمعی نرسیدیم، هنوز واكسیناسیون زیر 18 ساله ها كافی نیست، بنابراین بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و مجامع می تواند خطرناك بوده و منجر به بروز پیك بعدی برای ما باشد.

اعلام نظر كمیته علمی به ستاد ملی كرونا؛ فردا
جماعتی گفت: نظر جمعی كمیته علمی در این باره تا فردا به ستاد ملی كرونا اعلام می شود. به نظر می رسد كه رعایت پروتكل ها برای پیشگیری از تشدید پاندمی در كشور هنوز مناسب نیست.
وی تاكید كرد: اگر پروتكل های بهداشتی رعایت نشود و به ایمنی جمعی ناشی از واكسیناسیون نرسیم، بازگشایی مدارس كار درستی نیست.

واكسیناسیون و رعایت پروتكلها؛ تنها راه كنترل بیماری در شهر های قرمز
وی درباره وضعیت افزایشی بیماری در برخی مناطق كشور، گفت: نظر كمیته علمی این است كه میزان واكسیناسیون را به ویژه در جا هایی كه به نظر می رسد درصد گرفتاری بالا است، افزایش دهیم و تا حد امكان از اینكه پاندمی از این مناطق به مناطق دیگر توسعه یابد، جلوگیری كنیم. یكسری شهر ها وجود دارند كه از نظر ما در حد قرمز هستند، اما خوشبختانه تعدادشان كم است. تنها راه هم افزایش واكسیناسیون و رعایت پروتكل های بهداشتی است.

تكلیف تزریق دز سوم واكسن كرونا برای سنین بالای 18 سال
جماعتی درباره تزریق دز سوم برای افراد بالای 18 سال نیز، گفت: یكی از مسائل در پیك هایی كه در اروپا ایجاد شد، این بود كه بر اساس مطالعاتی كه انجام شده، نشان داده شده كه تقریبا شش تا هشت ماه بعد از دز دوم سطح آنتی بادی در خون پایین آمده و ایمنی كامل را از بین می برد. در نتیجه نیاز به دز بوستر یا یادآور بسیار ضروری به نظر می رسد. به همین دلیل توصیه می شود كه بعد از دز دوم بر اساس پروتكل دز بوستر را تزریق كنیم كه اكنون دز بوستر در كاركنان بهداشت و درمان آغاز شده است. درباره افراد بالای 18 سال هم این پروتكل وجود دارد و ان شاءالله به زودی از طریق وزارت بهداشت اعلام می شود و وارد بحث دز بوستر می شویم كه به عنوان یكی از راه های پیشگیری از پیك بعدی كرونا است.

وی گفت: البته بر اساس مطالعات حداقل باید شش ماه از تزریق دز دوم گذشته باشد تا دز بوستر را تزریق كنیم. اكنون بیش از 60 درصد افراد جامعه یعنی دوسوم جامعه دز دوم واكسن را تزریق كرده اند؛ بنابراین هنوز برای آغاز بوستر زود است. شاید باید از یكی دو ماه آینده تزریق دز بوستر را به افراد بالای 18 سال آغاز كنیم.

جماعتی درباره تزریق ویتامین دی برای پیشگیری از كرونا، گفت: یكسری مطالعات هست كه نشان می دهد اگر كسی دچار كمبود ویتامین دی باشد، میتواند در درگیری ریوی موثر باشد و اگر به حدمناسب برسد، می تواند اثر پیشگیرانه داشته باشد.

وی درباره اقدام كمیته علمی برای عوارض روانی كرونا به ویژه در كادر درمان، گفت: كمیته علمی یك زیرگروه از افراد متخصص در زمینه روانپزشكی، طب توانبخشی، ریه، عفونی، پزشكی اجتماعی و... دارد كه در حال تدوین پروتكلی هستند كه افرادی كه بعد از كووید دچار مشكلات جسمی و روانی شدند، چه پروتكلی را از نظر بهداشتی، روان پزشكی و درمانی برایشان در نظر بگیریم كه بعد از تدوین آن را ابلاغ می كنیم.
منبع خبر:
دانشجو
   تاریخ: ۱۳:۴۶ - ۰۲/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۴۸