دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

آموزش دانش آموزان استثنایی نیازمند 5 تا 10 برابر زمان و اعتبار بیشتر
 
به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه  5 تا 10برابر فرصت، زمان، اعتبار و تخصص بیشتر نیاز دارد.
آموزش دانش آموزان استثنایی نیازمند 5 تا 10 برابر زمان و اعتبار بیشتر به گزارش ایسنا، سیدجواد حسینی در اولین جلسه شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان جنوبی، با بیان این كه تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه بین 5تا 10برابر فرصت، زمان، اعتبار و تخصص بیشتر نیاز دارد، اظهار كرد: از دو جهت به آموزش و پرورش استثنایی نگاه ویژه ای وجود دارد، آموزش و پرورش استثنایی، پیشرو نظام تعلیم و تربیت است و حساسیت ویژه ای بر روی آن در حوزه عدالت ترجیحی آموزشی وجود دارد.

وی با بیان این كه آموزش و پرورش استثنایی در چهار قلمرو خدمات فراسازمانی ارائه می دهد، گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، ارائه خدمات از طریق مراكز مشكلات ویژه یادگیری، طرح تلفیقی فراگیر و طرح هدایت چهار قلمروی است كه آموزش و پرورش استثنایی به آموزش و پرورش عادی خدمات ارائه می دهد.

حسینی گفت: شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه استان ها می تواند به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در حوزه فراگیری سنجش، پایین آوردن سن سنجش، استفاده و تبادل داده های غربالگری بین آموزش و پرورش ، بهزیستی و وزرات بهداشت، استفاده از داده های حاصل از سنجش و داده پژوهی، ایجاد ظرفیت های لازم برای دائمی شدن پایگاه های سنجش وارد شود.

معاون وزیر یكی از جهت گیری های نظام آموزش و پرورش را حركت به سمت مدارس تركیبی با آموزش های فردی دانست و گفت: طرح تلفیقی فراگیر راهی برای حركت به سمت مدارس تركیبی است و رشد كمی و كیفی طرح تلفیقی فراگیر و پیاده سازی كامل شیوه نامه تلفیقی فراگیر از جمله حیطه های فعالیت شورای پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در استان ها است.

حسینی با بیان اینكه دیرآموزان مظلوم ترین قشر دانش آموزان در نظام تعلیم و تربیت هستند، گفت: این شورا می تواند با همكاری معاونت آموزش ابتدایی استان ها كارگروهی تشكیل تا منجر به ارتقای كیفیت تحصیل این دانش آموزان شود.

وی افزود: یكی از خدمات ارزشمند، مؤثر و سازنده آموزش و پرورش استثنایی به دانش آموزان عادی ، ارائه خدمات حرفه ای به دانش آموزان دارای مشكلات یادگیری از طریق مراكز مشكلات ویژه یادگیری است و رشد كمی و كیفی این مراكز، عدم تغییر كاربری و استقرار نیروهای حرفه ای در این مراكز می تواند در دستور كار شورا قرار گیرد.

معاون وزیر با بیان این كه دانش آموزان با نیازهای ویژه با رویكرد عدالت ترجیحی نیازمند مناسب سازی در تمامی ابعاد نظام تعلیم و تربیت هستند، گفت: شورای پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی می تواند مناسب سازی مختلف در تمامی ابعاد را از طریق تمامی معاونت های ادارات كل برای دانش آموزان با نیازهای ویژه از جمله استانداردسازی فضاهای آموزشی، ورزشی، كارگاهی و آموزشگاهی انجام دهد.

وی افزود: تأمین و مناسب سازی نیروی انسانی نیز از دیگر حیطه هایی است كه شورای پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی می تواند به آن ورود پیدا كند .

وی تصریح كرد: بر اساس مصوبه شورای سازمان، سالانه ده درصد از ورودی های آموزش و پرورش باید به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یابد و این شورا باید در گرفتن سهمیه های استانی برای استثنایی تلاش كند.

وی تبیین بسته های تحولی آموزش و پرورش استثنایی را از دیگر وظایف شورا دانست و گفت: برخی از برنامه های سه بسته تحولی سال گذشته سازمان، استمراری است و برای سال جاری نیز دو بسته تحولی آموزش، پرورش، توانبخشی و تربیت بدنی خانواده محور و غربالگری نوآموزان 5تا 7ساله به منظور شناسایی مشكلات ویژه یادگیری تدوین و اجرایی شده است.

جانشین وزیر در طرح هدایت در ادامه با بیان این كه تاكنون 6هزار و 700تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان استان خراسان جنوبی اهدا شده است، گفت: در سال جاری 7میلیارد و 600میلیون تومان اعتبار از طریق سازمان نوسازی مدارس برای خرید تجهیزات هوشمند آموزشی به استان خراسان جنوبی اختصاص خواهد یافت.

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی افزود: همچنین در سال جاری و در قالب نهضت توان افزایی 2 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات آموزشی، ورزشی و توان افزایی دانش آموزان استثنایی استان خراسان جنوبی اختصاص خواهد یافت.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۳۲ - ۰۲/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۰