دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

كاهش لرزش مبتلایان به پاركینسون با یك مچ بند
 
تهران - ایرنا - محققان موفق به ساخت یك مچ بند به اندازه ساعت هوشمند شدند كه سیگنال هایی را به مغز ارسال می كند تا ریتم های غیرطبیعی كه باعث لرزش دست مبتلایان به پاركینسون هنگام استراحت می شوند، مختل كند.
كاهش لرزش مبتلایان به پاركینسون با یك مچ بند تهران - ایرنا - محققان موفق به ساخت یك مچ بند به اندازه ساعت هوشمند شدند كه سیگنال هایی را به مغز ارسال می كند تا ریتم های غیرطبیعی كه باعث لرزش دست مبتلایان به پاركینسون هنگام استراحت می شوند، مختل كند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری نیچر، ایده ساخت این دستگاه زمانی شكل گرفت كه محقق آن دیوید پروترینو در حال ساخت یك دستكش ارتعاش كننده برای ناشنوایان بود كه بتوانند از موسیقی زنده لذت ببرند و دوست وی ایده استفاده از فناروی مشابه برای مبتلایان به پاركینسون را پیشنهاد داد.

پوترینو یك فیزیوتراپیست و مدیر نواوری و توانبخشی سیستم بهداشت مونت سینای در نیویورك است. وی دستگاه خود را كه برای كمك به ناشنوایان طراحی كرده بود، روی مچ دست یك بیمار مبتلا به پاركیسنون كه سابقه نوازندگی پیانو را داشت قرار داد و با شگفتی مشاهده كرد وی به راحتی می تواند بنوازد! و این شروع ساخت دستگاهی برای كمك به مبتلایان به پاركیسنون بود.

دستگاهی كه توسط این محقق طراحی شد روی مچ دست یا پا بسته می شود و به اندازه یك ساعت هوشمند است. این فناروی سیگنال هایی را به مغز ارسال می كند تا ریتم های غیر طبیعی را كه باعث لرزش دست مبتلایان به پاركینسون هنگام استراحت می شوند مختل كند. لرزش زمانی آغاز می شود كه ماهیچه ها بی حركت و در حال استراحت هستند و در حال فعالیت عضلات، كاهش می یابد.

تاكنون هیچ عارضع جانبی در مورد استفاده از این دستگاه گزارش نشده و امید است بتواند با كاهش لرزش مبتلایان به پاركیسنون، زندگی عادی را برای آنها ممكن كند.
بیماری پاركینسون معمولا با لرزش غیرارادی دست آغاز می شود و به تدریج اكثر اندام ها را درگیر می كند. عدم تعادل، درد عصبی، بی اختیاری، اختلال خواب، تعریق بیش از حد، افسردگی و اضطراب از دیگر علائم این عارضه است.

علائم اولیه بیماری شامل لرزش بی اختیار در دست، انگشتان دست و چانه، ریز شدن دست خط، كاهش حس بویایی، اختلال خواب و بدخوابی، مشكل در حركت و راه رفتن و كاهش تعادل، احساس سفتی و كاهش انعطاف پذیری پاها، یبوست، كاهش تن صدا، سرگیجه و غش كردن است.

در مجموع می توان گفت این عارضه تركیبی از عوامل ژنتیكی و محیطی است كه منجر به آسیب به سلول های عصبی می شود. این افراد به مرور از شركت در اجتماع و فعالیت های اجتماعی سر باز می زنند و دچار افسردگی می شوند.

بر اساس گزارش روزنامه ایندیپندنت، معمولا علائم پاركینسون از 50 سالگی نمایان می شود البته ممكن است از هر 20 بیمار مبتلا، علائم در یك نفر قبل از 40 سالگی بروز كند. بر اساس بنیاد پاركینسون، مردان 1.5 برابر بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار دارند.

مطالعات اخیر نشان می دهد رژیم غذایی مدیترانه ای و مایند (MIND) از مغز در برابر بیماری پاركینسون محافظت می كنند و شروع این بیماری را به تعویق می اندازند.

رژیم مدیترانه ای به طور معمول شامل چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون، آجیل و آووكادو، همراه با سبزیجاتی مانند كرفس، اسفناج و هویج است. این سبزیجات غنی از نیتریت و نیترات هستند و تركیب این دو گروه غذایی باعث تشكیل اسیدهای چرب نیترو می شود. در رژیم غذایی مدیترانه ای جایی برای گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و قندهای مصنوعی وجود ندارد. استفاده از مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، روغن زیتون، لوبیا و غلات و محصولات لبنی كم چرب در این رژیم غذایی توصیه شده است.

رژیم غذایی MIND تقریبا مشابه رژیم غذایی مدیترانه ای است؛ ولی تمركز آن روی مصرف سبزیجات، روغن زیتون، آجیل، غلات كامل، لوبیا، ماهی و محصولات خانواده توت (خشك یا تازه) قرار دارد. مطالعات نشان می دهد این رژیم غذایی در سلامت مغز و عملكرد شناختی بسیار موثر است و خطر ابتلا به زوال عقل را كاهش می دهد.

نتایج این مطالعه در نشریه Frontiers in Human Neuroscience منتشر شده است.

برچسب ها
- آلزایمر
- سالمندان
- پاركینسون
- حسگر
- برگزیدگان علم
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۲:۰۷ - ۰۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۳۷۴