دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

583 مدرسه البرز زیر پوشش طرح ملی نماد قرار دارند
 
كرج - ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی اداره كل آموزش و پرورش البرز اعلام كرد كه از مجموع 2 هزارو 500 مدرسه این استان ، 583 مدرسه آنها زیر پوشش طرح ملی نماد با رویكرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی قرار گرفته اند.
583 مدرسه البرز زیر پوشش طرح ملی نماد قرار دارند كرج - ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی اداره كل آموزش و پرورش البرز اعلام كرد كه از مجموع 2 هزارو 500 مدرسه این استان ، 583 مدرسه آنها زیر پوشش طرح ملی نماد با رویكرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی قرار گرفته اند.

فرشته فهمیده روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینكه طرح نماد یكی از موثرترین و كامل ترین طرح هایی است كه اجرای آن از چهار سال پیش در سیستم نظام آموزشی كشور آغاز شده است،افزود: شهرستان نظرآباد استان البرز در سال تحصیلی 97-96 پایلوت آزمایشی كشوری این طرح ملی در مدارس شد.

وی گفت: این طرح به عنوان نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان با هدف كاهش آسیب های اجتماعی و با همكاری هشت دستگاه اجرایی - فرهنگی در چارچوب همكاری نظام یافته برای مداخله سریع و موثر در كاهش آسیب های دانش آموزان طراحی و درحال اجرا است.

وی اظهارداشت: در این طرح به راهكارها، تقویت عوامل محافظت كننده، كاهش عوامل مخاطره آمیز در زمینه آموزشی، غربالگری، مداخله مختصر، ارجاع و درمان و حمایت های روانی، مددكار اجتماعی و قضایی و انتظامی به همراه كوشش و تلاش برای پیشگیری توجه جدی شده است.

فهمیده خاطرنشان كرد: سند مراقبت اجتماعی دانش آموزان به عنوان نخستین تجربه، یكی از بهترین رویكردهایی است كه برای كاهش آسیب های اجتماعی انجام می شود.

وی بیان داشت: این طرح امروز با همكاری 14 دستگاه درمدارس انجام می شود و ضرورت دارد دستگاه هایی همچون بهزیستی، نیروی انتظامی، كمیته امداد امام خمینی(ره)، دادگستری، دانشگاه علوم پزشكی در راستای خدمات به هنگام به دانش آموزان در مواقع اضطراری همكاری تنگاتنگ داشته باشند.

وی تصریح كرد: این طرح با تكیه بر سه محور شناسایی، آموزش و مداخله طراحی شده كه هر یك فعالیت های خاص خود را دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره كل آموزش و پرورش البرزادامه داد: با خدمات آموزشی، درمانی، روانی، اورژانس اجتماعی و همچنین آموزش خانواده ها می توان در كاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان اقدامات موثری انجام داد.

وی هدف كلی این طرح را توانمندسازی دانش آموزان و مقابله با آسیب های اجتماعی از طریق مداخله به موقع و موثر با استفاده از رویكرد پیشگیری رشدمدارعنوان كرد.

فهمیده اضافه كرد: گسترش آموزش های ریشه ای در زمینه پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیب های اجتماعی و بزهكاری، ایجاد نظام شناسایی دانش آموزان آسیب پذیر با چك لیست های منظم و علمی، طراحی و توسعه مداخله های موثر و توانمند سازی دانش آموزان از دیگر اهداف این طرح است.

وی یادآورشد: باید بپذیریم كه مسیر توسعه هر كشور از راه آموزش و پرورش است و باید كمك كنیم تا این نهاد بتواند با پویایی و نشاط بستر تحصیل كیفی همه دانش آموزان را مهیا كند.

فهمیده افزود: یكی از بخش ها و زیرساخت های مهم نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان بوده كه در كنار ابزارهای دیگر در برنامه ملی نماد به ما كمك می كند موارد مختلف فوریت های روانی و اجتماعی دانش آموزان در قالب یك سامانه و سیستم یكپارچه شناسایی و ارانه خدمت صورت پذیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره كل آموزش و پرورش البرز میز خدمت طرح ملی نماد را بستری مناسب برای پیشگیری از آسیب ها در بین جامعه دانش آموزی دانست كه در نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش استان و مركز مشاوره و روانشناختی رازی كرج فعال شده است.

فهمیده تاكید كرد: اگر می خواهیم آسیب های اجتماعی را درمان كنیم باید به ریشه ها و نشاط اجتماعی توجه و بر توانمندسازی تمركز كنیم.

استان البرز حدود 500 هزار دانش آموز دارد.

برچسب ها
- آسیب های اجتماعی
- مدارس
- البرز
- دانش آموزان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۳۸ - ۰۶/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۷