دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

امكانات و فضای وسیع تری در اختیار مركز اتیسم میبد قرار می گیرد
 
یزد- ایرنا- مركز اتیسم میبد، روز شنبه مورد بازدید شهردار و اعضای شورای اسلامی این شهرستان قرار گرفت و مقرر شد امكانات مورد نیاز و فضایی وسیع تر از مكان كنونی این واحد توانبخشی برای خدمت رسانی بهتر به جامعه هدف آن با كمك مسئولان شهری و خیرین فراهم شود.
امكانات و فضای وسیع تری در اختیار مركز اتیسم میبد قرار می گیرد یزد- ایرنا- مركز اتیسم میبد، روز شنبه مورد بازدید شهردار و اعضای شورای اسلامی این شهرستان قرار گرفت و مقرر شد امكانات مورد نیاز و فضایی وسیع تر از مكان كنونی این واحد توانبخشی برای خدمت رسانی بهتر به جامعه هدف آن با كمك مسئولان شهری و خیرین فراهم شود.

به گزارش ایرنا مركز اتیسم میبد یكی از 2 مركز اتیسم دایر در سطح استان یزد در سال 97 برای خدمت رسانی به كودكان اتیسم ساكن در شهرستانهای میبد و اردكان دایر شد و دارای اتاق های گفتار درمانی ، كار درمانی ، شنوایی سنجی و اتاق بازی است.

مسئولان شهری میبد و رییس اداره بهزیستی این شهرستان در آستانه روز جهانی معلولین (12 آذر ماه) با حضور در این مركز مشكلات و نیازهای این واحد آموزشی و توانبخشی را بررسی و همكاری خود برای فراهم شدن فضا و امكانات مورد نیاز آن را اعلام كردند.

روانشناس مركز اتیسم نیز توضیحاتی در امكانات مركز، چگونگی كار با كودكان اتیسم و ارتقای توانمندیهای آنها و مشكلات و امكانات مورد نیاز این واحد درمانی آموزشی نظیر امكانات اتاق تاریك در سطحی بزرگتر و عوض كردن كف پوش ها ارایه داد.

كمك گرفتن از خیرین برای تامین فضای مورد نیاز و ساخت و ساز ساختمان مركز و معرفی مركز به مردم و خانواده های دارای فرزند اتیسم از موضوعاتی بود كه در این برنامه بازدید مطرح شد.

روانشناس مركز اتیسم میبد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سه نفر مربی و یك نفر گفتار درمان و یك نفر روانشناس به عنوان كادر علمی و توانبخشی و یك نفر كادر خدمه در این مركز مشغول ارایه خدمت به 16 كودك اتیسم ثابت هستند.

سعیده اسلامی فر افزود: 16 كودك به طور ثابت و تعدادی هم به صورت موقت به مركز مراجعه دارند و هر مربی در هر روز از ساعت هشت صبح تا 13 عصر به 2 تا سه كودك به صورت همزمان ارایه خدمت دارد.

وی مشكلات كودكان را خفیف تا شدید عنوان كرد و ادامه داد: درسطح شدید كودكان توان حرف زدن ندارند و نمی توانند حتی یك كلمه حرف بزنند ، بسیار بی قرار و مدام در حال جیغ زدن هستند ، كودكان در سطح بهتر می توانند چند كلمه حرف بزنند و چند نفر از كودكان زیاد مشكل گفتار ندارند و با این وجود جمله های خود را با پس و پیش كردن كلمات بیان می كنند.

این كارشناس ارشد بالینی در ادامه اظهار كرد: با تقسیم بندی برنامه ها ساعت اول هر روز با گفتار درمان به تقویت بیان و كلام كودكان پرداخته می شود، ساعت دوم برنامه روانشناسی در نظر گرفته شده كه در ارتباط با آن هم به مربیان و هم خانواده ها برنامه داده شده تا در طول روز هم در منزل با فرزندان خود كار كنند.

وی ادامه داد: در ساعت روانشناسی بازیهای مختلف با بچه ها به خصوص كودكانی كه مشكلات رفتاری بیشتری دارند ، انجام می شود و ساعت سوم نیز هر مربی با توجه به خلاقیت خودش برنامه ای را با كودكان دارد و در ساعت آخر نیز زمانی كه بچه ها خیلی خسته هستند ، ساعت بازی درمانی است و بچه ها روانه اتاق بازی شامل وسایل تاپ ، سرسره واستخر توپ می شوند.

اسلامی فر همچنین از«اتاق تاریك» یا «اتاق حس» نام برد و گفت: با استفاده از امكانات این اتاق از بین بردن مشكلات حسی و كم حسی كودكان ، كار درمانی ، ماساژحسی ، روشن كردن شمع و فوت كردن حباب برای تماس چشمی كودكان انجام می شود و بچه ها بسیار این محیط را دوست دارند.

وی با اشاره به كمبود امكانات اتاق تاریك مركز گفت: پذیرش افراد دارای علایم ختلال اتیسم از سه سه سالگی تا 18 سالگی در این مركز انجام می شود و با پذیرش آنها به مرور با انجام تمرینات كار درمانی و گفتار درمانی و سایر خدمات وضعیت بچه ها از نظر گفتار و برقراری ارتباط و ناآرامی نكردن تغییر كرده تا جایی كه بعضی از آنها با توجه به پیشرفتی كه كرده اند ، می توانند در مدارس عادی نیز به تحصیل بپردازند.

وی تصریح كرد: پیشرفت بچه ها بستگی به خود بچه ها و كار كردن با آنها دارد.

2 هزار و 272 نفر معلول زیر پوشش اداره بهزیستی شهرستان هستند و مركز این شهرستان 106 هزار نفری در 50 كیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب ها
- افراد دارای اتیسم
- میبد
- روز جهانی معلولان
- اردكان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۷:۱۰ - ۰۶/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۱