دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

دریافت اولین چشم مصنوعی چاپ 3 بعدی جهان توسط یك بیمار انگلیسی
 
از آنجایی كه پروتزهای چاپ سه بعدی شده در زمانی كوتاه و به شكلی واقعی تر آماده خواهند بود، اولین چشم مصنوعی چاپ سه بعدی جهان توسط یك بیمار انگلیسی دریافت شد.
دریافت اولین چشم مصنوعی چاپ 3 بعدی جهان توسط یك بیمار انگلیسی به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، یك بیمار از شرق لندن، اولین فردی است كه یك چشم مصنوعی چاپ سه بعدی شده را دریافت می كند.

این چشم مصنوعی به گونه ای طراحی شده است كه نسبت به چشم های مصنوعی سنتی، واقعی تر به نظر برسد و همچنین فرآیند چاپ سه بعدی آن، زمان انتظار برای آماده شدن یك چشم مصنوعی را از شش هفته به دو تا سه هفته كاهش می دهد.

این بیمار به نام "استیو وارز" در بیمارستان چشم پزشكی "مورفیلدز" در لندن این فرآیند را طی خواهد كرد.

در فرآیند سنتی، یك بیمار متقاضی چشم مصنوعی باید قبل از اینكه چشم مصنوعی خود را دریافت كند، یك عمل دو ساعته برای قالب گیری حفره چشم خود انجام دهد. طبق گفته بیمارستان چشم پزشكی "مورفیلدز" اما با روش جدید چاپ سه بعدی، زمان انجام این عمل تنها به 30 دقیقه كاهش یافته است.

متخصصان در این فرآیند جدید، حفره چشم بیمار را اسكن می كنند و با نرم افزار یك مدل سه بعدی را برای چاپگر ترسیم می كنند. این داده ها به یك چاپگر سه بعدی تخصصی در آلمان ارسال می شود تا تنها طی 2.5 ساعت چاپ شود و سپس به انگلیس ارسال شود.

"استیو وارز" 40 ساله می گوید كه از 20 سالگی از چشم مصنوعی استفاده می كند و چشم مصنوعی جدیدش فوق العاده به نظر می رسد.

اگرچه این مسئله قابل توجه است، اما چشم مصنوعی چاپ سه بعدی شده را نباید با فناوری "چشم بیونیك" كه هدف آن كمك به مردم برای دیدن با استفاده از دستگاه های الكترونیكی قابل كاشت در مغز است، اشتباه گرفت. به عنوان مثال یكی از نمونه های فناوری بیونیك از شركت "پیكسیوم ویژن"(Pixium Vision) كه برای توسعه سیستم خود موسوم به "پریما"(Prima) برنده جایزه "HealthTech 2020" شده است، به افراد نابینا اجازه می دهد تا با استفاده از یك جایگزین گیرنده های نوری فتوولتائیك دوباره بتوانند ببینند.

با این حال، همانطور كه پروفسور "ماندیپ ساگو" چشم پزشك بیمارستان چشم پزشكی "مورفیلدز" توضیح می دهد، فناوری چشم مصنوعی چاپ سه بعدی شده می تواند در آینده امكان ساخت یك پروتز كاملا دیجیتال را فراهم كند و آنها نسبت به این موضوع هیجان زده هستند.

"ساگو" می گوید: امیدواریم كارآزمایی بالینی آتی شواهد محكمی درباره ارزش این فناوری جدید به ما ارائه دهد و نشان دهد كه چه تفاوتی برای بیماران ایجاد می كند. این فناوری به وضوح پتانسیل كاهش زمان انتظار را برای بیماران متقاضی دارد.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، تقریباً 285 میلیون نفر در سراسر جهان از اختلال بینایی رنج می برند كه 39 میلیون نفر از آنها كاملاً نابینا هستند. به لطف پیشرفت های جدید در فناوری های چاپ سه بعدی و سیستم های بینایی بیونیك، زمان انتظار برای دریافت چشم مصنوعی تا حد زیادی كاهش می یابد و كیفیت زندگی این بیماران تا حد زیادی بهبود می یابد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۱۵ - ۰۶/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۱