دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

كمتر از 10 درصد افراد بالای 60 سال، از فناوری های دیجیتال و فضای مجازی استفاده می كنند
 
عضو هیات علمی گروه آموزشی مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اعلام كرد:

كمتر از 10 درصد افراد بالای 60 سال، از فناوری های دیجیتال و فضای مجازی استفاده می كنند

عضو هیات علمی گروه آموزشی و مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اعلام كرد: كمتر از 10 درصد افراد بالای 60 سال كشورمان، از فناوری های دیجیتال و فضای مجازی استفاده می كنند، درصورتی كه این رقم در اروپا و امریكا، بین 67 تا 70 درصد است.

دكتر یدالله ابوالفتحی ممتاز به عنوان متخصص و محقق حوزه سالمندی، بر برقراری عدالت در استفاده از فضای مجازی و فناوری های دیجیتال برای همه سنین، تاكید كرد و افزود: متاسفانه قشر زنان و جمعیت سالمندان كشورمان، از كمترین امكانات در این زمینه برخوردارند.

وی در عین حال تصریح كرد كه استفاده از امكانات دیجیتال و فضای مجازی، در كاهش اختلالات شناختی، كاهش افسردگی و احساس تنهایی، موثر است و به دلیل تاثیرات آن بر سلامت روانی و اجتماعی سالمندان، امسال شعار روز جهانی سالمند، به این موضوع اختصاص داده شد.

دكتر ممتاز، سه دلیل برای استفاده كم سالمندان كشورمان از امكانات فضای مجازی و فناوری های دیجیتال بیان كرد و گفت: " آگاهی كم سالمندان نسبت به طریقه استفاده از امكانات دیجیتال، دسترسی كم سالمندان به این امكانات و نگرش مردم و خانواده ها نسبت به استفاده سالمندان از فضای مجازی " دلایلی هستند كه سبب استفاده كم جمعیت سالمندان كشورمان از این امكانات می شوند.

وی، كلیشه های منفی فرهنگی نسبت به این موضوع را بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: متاسفانه بسیاری از خانواده های ایرانی براساس نگرش اشتباه، فضای مجازی را مربوط به سالمندان نمی دانند و سالمندان نیز براساس این نگرش، برای بیان نیازشان به این امكانات، احساس شرمندگی و خجالت می كنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ضمن آنكه مكان هایی برای آموزش سالمندان جهت استفاده از فناوری های دیجیتال و فضای مجازی نداریم، در صورتی كه باید بدون توجه به این تفكر اشتباه كه سالمندان آموزش پذیر نیستند، آموزش اختصاصی برای سالمندان در این خصوص، پیش بینی شود.

دكتر ممتاز، با اشاره به اینكه هزینه بر بودن تهیه امكانات دیجیتال برای سالمندان و آموزش آنان، عامل دیگری برای عدم تمایل خانواده ها نسبت به این موضوع خواهد بود، گفت: در همین راستا، حمایت از خانواده هایی كه سالمندان را در كنار خود مراقبت می كنند، مخارج زندگی و خدمات بهداشت و درمان آنان را هزینه كرده و به نیازهای روانی و اجتماعی آنان توجه می كنند، از ضروریات زندگی امروزی است، چرا كه خانواده های امروزی، به نسل ساندویچی معروف شده اند، یعنی از دو طرف و برای نگهداری دو نسل (كودكان و سالمندان) تحت فشارند، و لذا، این خانواده ها باید مورد حمایت مادی و معنوی دولت ها قرار بگیرند، در صورتی كه در كشور ما، حمایتی از این خانواده ها نمی شود.

وی افزود: در كشورهای پیشرفته، مراقبت از سالمندان توسط خانواده ها، مورد توجه قرار می گیرد و به روش های مختلف از این خانواده ها حمایت می شود. در برخی از كشورها، مرخصی مراقبت از والدین وجود دارد و كارمندان برای مراقبت از والدین خود، از مرخصی اختصاصی این موضوع استفاده می كنند، در بعضی دیگر از كشورها، با كاهش یا حذف مالیات، از خانواده ای كه سالمندی را در كنار خود دارد، حمایت می شود و با این حمایت ها، علاوه بر اینكه خانواده تشویق شده و بخشی از هزینه های سالمندش جبران می شود، تاثیرات روانی و اجتماعی آن روی سالمندان، ارزشمند است، چرا كه سالمند احساس سرباری در خانواده را نخواهد داشت و می داند كه در مقابل مراقبت از او، دولت حمایت خوبی به خانواده اش می كند.

گفتنی است؛ دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با 23 گروه آموزشی و 8 مركز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعلیم و تربیت نیروی متخصص در رشته های سه حوزه سلامت (توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روانی)، از طریق مراكز درمانی تابعه، نسبت به ارائه خدمات مربوط به این سه حیطه فعالیت دانشگاه اقدام می كند كه خدمات مربوط به سالمندان نیز از آن جمله اند.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۱۰:۴۴ - ۰۶/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۴