دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

تاثیر های بسیار مخرب استرس بر سلامت زنان
 
در ادامه تاثیر های فیزیولوژیكی و روانی استرس بر سلامت زنان را با هم مرور خواهیم كرد.
تاثیرهای مخرب استرس بر سلامت زنان

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، به هم خوردن تعادل هورمون ها در زنان، ممكن است سلامت آن ها را در درازمدت یا كوتاه مدت تحت تأثیر قرار دهد. در ادامه تاثیر های فیزیولوژیكی و روانی استرس بر سلامت زنان را با هم مرور خواهیم كرد.

1. قاعدگی های نامنظم| استرس شدید و طولانی مدت، می تواند به میزان قابل توجهی تعادل هورمون ها را به هم بریزد. همین نبود تعادل ممكن است منجر به مشكلاتی ازقبیل قطع، تأخیر یا نامنظمی در عادت ماهانه خانم ها شود.

2. آكنه| افزایش سطح كورتیزول در بدن، موجب افزایش ترشح چربی و درنتیجه بروز آكنه خواهد شد.

3. ریزش مو|یكی از علت های ریزش مو، نداشتن تعادل فیزیولوژیكی است كه درنتیجه استرس شدید عاطفی و روانی رخ می دهد. استرس ممكن است چرخه زندگی مو را مختل كند و باعث شود مو ها وارد مرحله ریزش شوند. البته در طول دوره های استرس زا یا بلافاصله بعد از آن، ریزش مو نخواهید داشت؛ ریز ش های ناشی از استرس معمولا سه تا شش ماه بعد از مواجهه با شرایط استرس زا رخ می دهند.

4. اختلال در هضم غذا | استرس های طولانی مدت موجب افزایش اسید معده می شوند و روی دستگاه گوارش اثر می گذارند. افزایش اسید معده موجب ناراحتی و سوءهاضمه و در موارد وخیم تر منجر به بروز زخم معده و سندروم روده تحریك پذیر می شود. كاهش و كنترل استرس از عوامل كلیدی در حفظ سلامت دستگاه گوارش است.

5. افسردگی | زنان دو برابر مردان در معرض افسردگی قرار دارند. محققان برای كشف علت این موضوع، درباره تفاوت های زنان و مردان در مقابله با استرس و پاسخ به آن، تحقیق كرده اند. نتایج حاكی از این است كه سطح بالای كورتیزول ناشی از استرس بلندمدت، استرس شغلی یا استرس های شدید در موقعیت های دشوار زندگی مثل مرگ یا طلاق می تواند موجب افسردگی شود.

6. بی خوابی | حتما برای شما هم اتفاق افتاده است كه هنگام خواب، بار ها و بار ها اتفاقات آن روز را در ذهن خود مرور كنید و این ذهنِ درگیر و نا آرام، مانع خواب شما شود.

7. افزایش وزن| پژوهش های انجام شده نشان می دهند كورتیزولِ بیشتر، با نسبت كمترِ دور كمر به دور باسن مرتبط است (به عنوان مثال، چاقی در اطراف ناحیه شكم) استرس زیاد باعث افزایش اشتها و تمایل زیاد به مصرف مواد قندی و شیرین و درنتیجه بالارفتن وزن می شود.

8. كاهش باروری| مطالعات اخیر نشان می دهند سطح بالای آنزیم آلفا آمیلاز (آنزیم مرتبط با استرس) در بدن خانم ها باعث ایجاد مشكل و تأخیر در بارداری می شود. البته اثبات وجود رابطه ای دقیق میان استرس و باروری نیازمند تحقیقات بیشتر است.

9. افزایش احتمال سكته مغزی و حملات قلبی| طبق پژوهشی كه در سال 2012 روی 22هزار زن صورت گرفت، احتمال وقوع سكته قلبی در زنانی كه در محل كار در معرض استرس شدید قرار دارند، نسبت به زنانی كه در مشاغل كم استرس فعالیت می كنند، 40درصد بیشتر است. سكته مغزی نیز در میان افرادی كه زندگی پراسترسی دارند، شایع تر است.

منبع: خراسان
   تاریخ: ۰۷:۱۲ - ۲۷/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۲