دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

گلایه دانشجویان دكتری تخصصی وزارت بهداشت/ میانگین دریافتی با ساعت كاری تناسب ندارد
 
به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، مریم منتصری دانشجوی دكترای تخصصی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه در یادداشتی كه در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است به موضوع افزایش حقوق دانشجویان دستیاری بالینی اشاره كرد و نوشت: «بخش بزرگی از این دستاوردهای علمی كشور در بخش سلامت حاصل فعالیت دانشجویان دكترای تخصصی است. بی توجهی به معیشت این نخبگان می تواند عواقب زیانباری برای نظام سلامت وكشور به همراه داشته باشد.

تصمیم اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی جهت افزایش حقوق دانشجویان دستیاری بالینی توانست تا حدودی تلاش و زحمات شبانه روزی این بخش از مدافعین سلامت را جبران كند. این در حالی است كه در این اقدام حقوق دانشجویان دكتری تخصصی وزارت بهداشت نادیده گرفته شده و موجب موجی از نارضایتی و دلسردی در جمع كثیری از نخبگان جامعه علوم پزشكی و دانشجویان این مقطع تحصیلی شده است.

دانشجویان دكترا به چه كاری مشغول اند؟

بر دوش كشیدن میزان بالایی از بار پژوهشی و تولید علم در كشور در شرایط بحران ازجمله همكاری در فرایندهای تولید واكسن كووید-19، كیت های تشخیص، مدیریت بیماری و... بخشی از فعالیت های دانشجویان دكترا در وزارت بهداشت است. این گروه چرخ های سنگین تولید علم كشور را رو به جلو می رانند و با تولید فناوری، محصول و ایجاد و گسترش شركت های دانش بنیان سهم بسزایی در شكوفایی و ترویج علم داشته و دارند.

در سال تولید مانع زدایی ها و پشتیبانی ها، دانشجویان دكتری تخصصی با توجه به مهارت های علمی خود و پشتیبان تولید ملی در سال های اخیر در عرصه بین المللی بوده اند. همچنین در رقابت با دانشگاه های سراسر دنیا همواره طلیعه دار و بازوی اصلی تولید علم كشور محسوب شده اند. اساس رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشكی و ارتقای جایگاه دانشگاه های ایرانی در این رتبه بندی، در دستان پرتوان دانشجویان دكتری تخصصی رشته های مختلف علوم پایه پزشكی است.

كمك هزینه تحصیلی

دانشجویان دكترای تخصصی در وزارت بهداشت برخلاف سایر دانشجویان در كشور موظف به حضور تمام وقت در دانشگاه محل تحصیل هستند. این امر باعث شده فرصت اشتغال و درآمدزایی از آن ها گرفته شود و وزارت بهداشت كمك هزینه ای برای جبران فعالیت های آموزشی و پژوهشی و بالینی آنان در نظر گرفته كه متأسفانه طی سال های گذشته از رشد نامناسبی برخوردار بوده است.

 میانگین دریافتی دانشجویان دكترا در وزارت بهداشت كمتر از 4 میلیون تومان است كه تناسبی با ساعات فعالیت آنان ندارد. از طرفی افراد در دوره دكترا عمدتاً بین 25 تا 35 سال سن دارند و در سر سودای تشكیل زندگی مستقل دارند كه احتمالاً با این حدود از دریافتی رؤیایی دوردست می نماید.

این در حالی است كه برخی از دانشجویان اذعان دارند كه در پروژه آزمایشگاهی یا دوره بالینی مجبور به خرید لوازم ضروری از پس انداز های اندك خود می باشند كه با افزایش قیمت ها و میزان دریافتی اندك، فشار اقتصادی روز به روز  از محدوده تحمل آنان خارج می شود؛ تا جایی كه بسیاری از آن ها معتقدند ادامه این روند با این شرایط مشقت بار و برابر نبودن دریافتی ها دیگر میسر نیست.

زندگی پایین تر از خط فقر و حالا توأم با تبعیض

در شرایط كنونی نادیده گرفتن این گروه از دانشجویان، اجحاف در حقوق اولیه و زنگ خطری در افزایش دوچندان میزان مهاجرت و تكرار تراژدی غم انگیز تبعیض و خروج نخبگان از كشور در سایه بی توجهی مسئولین مربوطه است.

وزارت بهداشت اخیرا با ارائه نامه ای به دانشگاه های علوم پزشكی كشور میزان دریافتی دستیاران بالینی را به بیش از دو برابر افزایش داده است. این امر درحالی رخ می دهد كه دانشجویان دكترای وزارت بهداشت همواره به عنوان یك كل در نظر گرفته می شدند و فعالیت های آن ها بر اساس كیفیت و مقدار ارزیابی می شد و تفاوتی بین پزشك و غیر پزشك حداقل در دوره دانشجویی وجود نداشت.

این دانشجویان معتقدند با توجه به بیانات مقام معظم رهبری كه در جمع مسئولین نظام فرمودند: " مراقب باشید كه در دانشگاه ها جوان های نخبه ما احساس تبعیض نكنند كه اگر جوان ها احساس كنند كه نخبگی آن ها در اینجا به دردشان نمی خورد، اثرات ویرانگری دارد." تحقق عدالت در پرداختی ها و بهبود وضعیت معیشت آنان باید در دستور كار سیاست گذاران و مدیر نظام سلامت كشور قرار گیرد و همچون گذشته خواستار حقوقی برابر و یكسان با دانشجویان دستیاری پزشكی می باشند.

مشكلات سلامت روان، افسردگی و استرس در دستیاران دكترای تخصصی بالینی و غیر بالینی به یك اندازه مخرب است و می تواند سلامت دانشجویان و نیز نظام سلامت كشور را در سال های آینده با مشكلات متعدد و خطرناكی مواجه كند. بهتر است نظام سلامت ایران و وزارت بهداشت پیش از بروز عواقب زیان بار تبعیض ها، راهی برای اصلاح آن پیدا كنند.»

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۰۸:۳۵ - ۰۷/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۵