دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

تحویل 37 واحد مسكونی به خانواده های دارای معلول آذربایجان شرقی طی هفته جاری
 
مدیركل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به افتتاح 37 واحد مسكن برای معلولان در هفته جاری كه 9 واحد آن برای خانواده های دارای دو معلول است، گفت: طی یكسال گذشته، 434 واحد مسكونی به خانواده های معلولان استان تحویل داده شده است.
تحویل 37 واحد مسكونی به خانواده های دارای معلول آذربایجان شرقی طی هفته جاری فرگل صحاف، روز یكشنبه، 7 آذرماه در نشست خبری به مناسب هفته معلولان، با اشاره به شعار گرامیداشت این هفته با عنوان « پیش به سوی دنیایی فراگیر، دسترس پذیر و پایدار بعد از بیماری كرونا با راهبری و مشاركت افراد دارای معلولیت» اظهار كرد: برنامه های این هفته با عناوین رفع موانع و دسترس پذیری، تكریم افراد دارای معلولیت در جامعه اخلاق مدار، مشاركت فراگیر و پایدار افراد دارای معلولیت، خانواده و جامعه، مطالبه گری و اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، خود شكوفایی، سازمان های مردم نهاد و بیمه و سلامت فراگیرافراد دارای معلولیت مطرح است.

وی با بیان این كه طبق آمار 79 هزار و 660 نفر معلول تحت پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی قرار دارند، گفت: با توجه به طبقه بندی معلولان، میزان معلولان جسمی و حركتی استان 37.94 درصد، معلولیت بینایی 11.82 درصد، معلولان صوت و گفتار 6.31 درصد، معلولین شنوایی 12.67 درصد، بیماران روانی مزمن 8.5 درصد و معلولیت ذهنی 22.37 درصد است.

وی با بیان این كه معلولیت افراد از لحاظ رده به معلولیت خیلی شدید، شدید، متوسط، خفیف و نامشخص طبقه بندی می شود، گفت: میزان معلولیت خیلی شدید 11.85 درصد و معلولیت شدید افراد در آذربایجان شرقی 36 .43 درصد، معلولیت متوسط 29 درصد و معلولیت خفیف افراد 19.11 درصد است.

مدیركل بهزیستی آذربایجانش رقی با اشاره به راه اندازی دفاتر امور توانمندسازی روزانه و شبانه برای ارائه خدمات برای معلولین، تشریح كرد: دفاتر روزانه توانمند سازی امور معلولین با هدف برخورداری افراد از فرصت ها و حقوق برابر، استفاده از ظرفیت جامعه، توجه به فرد و پاسخگویی به نیازهای اساسی و ارتقای زندگی جزو آیتم های توانمندسازی این دفاتر است.

وی با اشاره به فراگیر سازی و مشاركت موثر و توانمندانه برای افراد دارای معلولیت در جامعه، افزود: در گذشته افراد دارای معلولیت در جامعه دیده نمی شدند و خانواده به طور كلی از حضور آن در جامعه خجالت می كشیدند ولی با افزایش فرهنگ، افراد دارای معلولیت به راحتی در جامعه حضور می یابد چرا كه فرد دارای معلولیت حق زندگی در جامعه دارد .

وی تاكید كرد: محیط فیزیكی برای افراد دارای معلولیت و پذیرش آن ها به عنوان فردی توانمند در جامعه ی محلی و مدنی باید شناخته شده شود و ارتقای سطح سلامت افراد دارای معلولیت جزو برنامه ها باشد.

صحاف ادامه داد: كمیسیون های پزشكی روزانه كارت معلولیت را برحسب نوع معلولیت صادر می كند، طی یكسال گذشته وضعیت و پرونده ی 75 هزار نفر معلول در كمیسیون های پزشكی بررسی شده است.

وی با اشاره به توان بخشی مبتنی بر جامعه ی روستایی، گفت: این گروه ارتقای فعالیت های توان بخشی معلولین در روستاها را انجام می دهند، در برخی از روستاها كه معلولان شناسایی نمی شوند براساس این برنامه شناسایی شده و آگاه سازی و توانمند می شوند در طول یكسال گذشته 20 هزار فرد دارای معلولیت در روستاهای استان تحت پوشش توان بخشی مبتنی بر جامعه روستایی قرار گرفته اند.

مدیركل بهزیستی استان با بیان این كه برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه شهری نیز جهت شناسایی افراد معلول در حاشیه شهرها و مناطق محروم توسط بهزیستی اجرا می شود، گفت: طی سه سال گذشته 1500 نفر افراد دارای معلولیت در حاشیه ی شهرهای استان شناسایی شده اند .

وی با اشاره به اجرای برنامه ی ورزش و بازی های بومی و محلی جهت ارتقا و توانمندسازی سطح سلامتی روانی و جسمی افراد دارای معلولیت، گفت: تاكنون400 نفرافراد دارای معلولیت در ورزش و بازی های بومی و محلی استان فعالیت می كنند، این برنامه با توجه به وضعیت هر استانی طراحی شده و افراد دارای معلولیت از این برنامه ها بهره مند می شوند.

وی با اشاره به لزوم مناسب سازی و دسترس پذیری افراد دارای معلولیت در سطح شهر، گفت: شرایط زندگی افراد دارای معلولیت باید به گونه ای مناسب این افراد باشد، در این زمینه مدركاران با بازدید از شرایط زندگی افراد، شرایط لازم را برای مناسب سازی انجام می دهند، بهزیستی صفر تا 100 هزینه ی مناسب سازی زندگی افراد دارای معلولیت را تقبل می كند.

صحاف ادامه داد: جهت مناسب سازی منزل هر فرد معلول، تا 10 میلیون تومان از سوی بهزیستی هزینه می شود همچنین تاكنون در راستای مناسب سازی منزل و خودروی 50 نفر دارای معلولیت از سوی بهزیستی اقدام شده است.

وی با اشاره به ارائه ی كمك هزینه تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان دارای معلولیت توسط بهزیستی استان، گفت: این اقدام نیز جزو آیتم های توانمند سازی است امسال 3هزار و951 نفر دانشجو و دانش آموز دارای معلولیت كمك هزینه ی تحصیلی دریافت كرده اند.

وی با اشاره به پرداخت كمك هزینه ی ایاب و ذهاب افراد دارای معلولیت توسط بهزیستی، افزود: سال 99 به دو هزار و 95 نفرافراد دارای معلولیت، مبلغی برای ایاب و ذهاب پرداخت شده است.

مدیركل بهزیستی استان ادامه داد: طی هشت سال گذشته، دو هزار و 578 نفر افراد دارای معلولیت در استان از طرح معافیت از خدمت وظیفه برخوردار شده اند.

وی با اشاره به برنامه های دفتر مركزی امور توانبخشی و مراكز نگهداری جسمی حركتی، سالمندی، بیماران روانی مزمن، گفت: در این مراكز تنها نگهداری معلولان انجام نمی شود بلكه هدف از ایجاد این مراكز تقویت توانمندی و جلوگیری از پیشرفت معلولیت و دسترسی به استقلال بیشتر افراد دارای معلولیت است، اقدامات زیادی جهت توانمندسازی افراد و برخورداری از استقلال نسبی جهت تامین نیازهای اولیه زندگی انجام می شود .

وی با بیان این كه مراكز شبانه روزی خدمات را به طور شبانه روزی ارائه می دهند و یارانه ی این مراكز توسط بهزیستی پرداخت می شود، گفت: 9 خانه ی كوچك و حمایتی در راستای توانمند سازی معلولان با ظرفیت نگهداری حداكثر 10 نفر معلول در استان فعالیت دارند.

صحاف با بیان این كه علاوه بر اقدامات توانمندسازی، تامین وسایل كمك توانبخشی نیز مهم ترین چالش افراد دارای معلولیت است، گفت: این اقلام مصرفی هستند و با توجه به افزایش قیمت، همواره در تامین آن با مشكلات مواجه می شویم طی 9 ماه اخیر، 2 هزار و 20 قلم با مبلغ یك و نیم میلیارد تومان شامل ویلچر و سمعك و باتری سمعك توسط بهزیستی استان برای افراد دارای معلولیت خریداری شده است همچنین 180 میلیون تومان جهت كاشت حلزون برای 75 ناشنوا هزینه شده است .

وی با بیان این كه در حال حاضر 84 مركز روزانه جهت ارائه ی خدمات به افراد در استان وجود دارد، گفت: از یكسال گذشته تاكنون به چهار هزار نفر در این مراكز خدمت ارائه شده است این مراكز به تمامی افراد دارای معلولیت، بیماران مزمن روانی، سالمندان و افراد طیف اوتیسم خدمات ارائه می دهند.

مدیركل بهزیستی استان ادامه داد: در حال حاضر 23 مركز روزانه برای معلولان زیر 14 سال و 13مركز برای ارائه خدمات به معلولان جسمی و حركتی، یك مركز برای نابینایان و كم بینایان، 7 مركز برای ارائه ی خدمات به كودكان دارای اختلالات شنوایی، 9 مركز روزانه سالمند و یك مركز برای بیماران مزمن روان، پنج مركز اختلال اوتیسم در سطح استان فعالیت دارند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۵:۰۱ - ۰۷/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۰